(Άγιο Κορίτσι)
της Lucretia Martel
(οι δηλώσεις της σκηνοθέτιδος)
nina3.jpg

ΤΟ ΚΑΛΟ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΚΟ
Η ταινία La Nina Santa είναι ένα παραμύθι για το καλό και το κακό. Όχι για την σύγκρουση μεταξύ καλού και κακού, αλλά για τις δυσκολίες του να ξεχωρίσεις το ένα από το άλλο. Μια ιστορία για τους κινδύνους του διαχωρισμού του καλού από το κακό.
(...…) Κεντρικό στοιχείο της ταινίας αποτελούν οι αντιθέσεις μεταξύ επιθυμίας και σώματος και συγκεκριμένων νοοτροπιών. Όμως η ταινία δεν προσπαθεί να αποφασίσει τί να επιλέξει μεταξύ καλού και κακού : εκ προθέσεως ταινία αποφεύγει να πάρει θέση.

Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ
Δεν ήθελα η ταινία να απορριφθεί από την λογοκρισία ή να γίνει αντικείμενο συζήτησης λόγω του θέματος της θρησκείας. Αποφεύγω την αμεσότητα. Αποφεύγω θρησκευτικές εικόνες ή εικόνες της θρησκείας: εκκλησίες, ιερείς. Όμως για μένα το θέμα της ταινίας είναι το σώμα, η τάση προς την αμαρτία, η σύγκρουση ανάμεσα στο τι είναι νόμιμο και στο τι επιτρέπεται.
(...…) Μ' ενδιαφέρει η καθολική θρησκεία, επειδή αυτό είναι το θρήσκευμα μου: απ' αυτή έμαθα ένα τρόπο σκέψης, ένα διανοητικό σύστημα όπου το νόημα των πραγμάτων, το νόημα της ύπαρξης κάποιου, αποκαλύπτεται ως μια βεβαιότητα: Είναι η εμπιστοσύνη στο μοναδικό θεό, ο οποίος έχει ένα σχέδιο για τα πάντα και στο οποίο όλα είναι οργανωμένα ως τελευταίας λεπτομέρειας. Ωστόσο όταν κάποιος από διαφορετικούς δρόμους καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ένας τέτοιος Αρχιτέκτονας δεν υπάρχει -τουλάχιστον μ' αυτούς τους όρους-, ότι η ύπαρξη είναι περισσότερο μυστηριώδης και σε μικρότερο βαθμό δικαιολογημένη, τότε είναι αναπόφευκτο να αισθάνεται μάλλον αβοήθητος. Αυτή η αίσθηση του αβοήθητου δεν είναι κάτι που μας προκαλεί θλίψη, από την στιγμή που αντιλαμβανόμαστε ότι αναλαμβάνουμε πάλι τον έλεγχο της ύπαρξης μας, όπως επίσης και τις ευθύνες όπως η απόδοση δικαιοσύνης.

nina1.jpgΙΑΤΡΙΚΗ ΚΑΙ ΙΕΡΟΤΗΤΑ
Υπάρχει κάτι μεταξύ ιατρικής και ιερότητας, το οποίο μ' ενδιαφέρει: Τα άρρωστα σώματα και τα υγιή σώματα. Οι λεπροί του Ιώβ, στους οποίους κρύβονται και ο Θεός και ο διάβολος. Οι άγιοι, άρρωστοι από την μη-αγιότητα και οι θαυματουργές θεραπείες τους. Οι ούλες και τα στίγματα αγίων και το Θείο Πάθος. Ο γιατρός της ψυχής. ’ρρωστοι που είναι τόσο άρρωστοι ώστε μοιάζουν με τέρατα. Στην αρχαιότητα η εμφάνιση ενός τέρατος -κάποιος με σωματική παραμόρφωση- ήταν σημείο του Θείου, του Θεϊκού. Το τέρας που αποκαλύπτει τις θεϊκές προθέσεις. Τα τέρατα με τον καιρό μεταλλάχθηκαν και ύστερα εμφανίσθηκαν τα εκφυλισμένα τέρατα, αυτά χωρίς τις προδιαγραφές της ’ριας φυλής, οι κατά συρροή δολοφόνοι ενδεδυμένοι με ανθρώπινο δέρμα, οι φτωχοί οι οποίοι αντιπροσωπεύουν μια οργή με τις τερατώδες ανάγκες τους. Είμαστε ένα είδος τεράτων που προδίδουν αυτά που έχουν προμαντευθεί. Γενεές και γενεές τεράτων δεν μας αφήνουν να θεωρήσουμε κάτι δεδομένο και μας αναγκάζουν να αναθεωρήσουμε τους νόμους όλων των εποχών, να σκεφθούμε ξανά για το νόημα της ευτυχίας, για την δυνατότητα να βρούμε το νόημα της ευτυχίας τέτοια που να μην αποκλείεται απ' αυτήν κανείς, να δούμε κάθε νεογέννητο ως ένα απέραντο μυστήριο δυνατοτήτων. Η ταινία La Nina Santa είναι ένα είδος χειρουργικής ιστορίας που ως πρόθεση έχει να σχεδιάσει μια γραμμή μεταξύ ενός ζωντανού ιστού και μιας ηθικής πρόσθεσης.
nina2.jpg
ΤΟ ΣΙΝΕΜΑ ΤΗΣ ΑΡΓΕΝΤΙΝΗΣ
Αρκετά έχουν συμβεί τελευταία στην Αργεντινή. Κατά πρώτο το βάθεμα της κρίσης που άφησε γυμνό το σύστημα και που παρήγαγε την ανάγκη για να εκφραστεί κάποιος. Οι συνθήκες αυτές σε ωθούν να εκφραστείς, επειδή δυστυχώς για ορισμένους ανθρώπους είναι καταστάσεις ζωής και θανάτου. Δεν πρέπει να ξεχνάμε όταν αναλύουμε το παρόν -το τι συμβαίνει τώρα- ότι στο παρελθόν είχαμε δικτατορία. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ένα χάσμα στον πολιτισμό της Αργεντινής, όπου με επιτυχία η κουλτούρα ξεριζώθηκε. ’νθρωποι εξαφανίστηκαν, διάσημοι εξαφανίσθηκαν, άνθρωποι που ήταν αριστεροί, άνθρωποι που ήταν πολύ φοβισμένοι. Το αποτέλεσμα -25 χρόνια αργότερα- είναι ότι αισθανόμαστε την ανάγκη να μετρήσουμε τις συνέπειες όλων αυτών. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι χρειάζεται να γίνουμε ακτιβιστές, να ασκήσουμε μια πολεμική. Χρειάζεται να εξετάσουμε το τι συνέβη και το οποίο αποτελεί μέρος του παρελθόντος.
Νομίζω ότι η διαφορετικότητα, η ποικιλία είναι στοιχείο κλειδί των ταινιών που παράγονται σήμερα στην Αργεντινή. Όμως σ' αυτή τη ποικιλία θα πρέπει να δούμε ότι υπάρχει η ανάγκη να κατανοήσουμε το τι συμβαίνει τώρα στην Αργεντινή.

(αποσπάσματα από δηλώσεις της Lucretia Martel στις σημειώσεις για την παραγωγή της ταινίας La Nina Santa και στην ηλεκτρονική τοποθεσία www.empireline.co.uk. Απόδοση Δημήτρης Μπάμπας)