του John Boorman
tailor3.jpg

Βασισμένη στo ομώνυμο μπεστ-σέλερ του Τζον Λε Καρέ/John LeCarre, η ταινία αφηγείται μια ιστορία που εκτυλίσσεται στο κοντινό μέλλον.
Οι Αμερικανοί έχουν ήδη εγκαταλείψει τη Χώρα του Παναμά στην Κεντρική Αμερική και την επικυριαρχία της Διώρυγας από τα τέλη του 1999, παραδίδοντας την εξουσία στους ντόπιους. Κεντρικός χαρακτήροι χαρακτήρες της ταινίας είναι ένας Βρετανός κατάσκοπος και ένας πρώην κατάδικος και νυν ράφτης.
Ο αδίστακτος και σαγηνευτικός Βρετανός κατάσκοπος Αντι Όσναρντ (στον ρόλο ο Πιρς Μπρόσναν) έχει βρεθεί εξόριστος στον Παναμά, διαθέτει όμως ένα μυστικό όπλο. Ο Χάρι Πέντελ (στον ρόλο ο Τζέφρι Ρας) είναι ένας Cockney πρώην κατάδικος που έχει επανεφεύρει τον εαυτό του, εμφανιζόμενος πλέον ως ένας δημοφιλής ράφτης, ο αγαπημένος των πλούσιων, διάσημων και ισχυρών της χώρας. Ο Χάρι δεν φημίζεται μόνο για τα καταπληκτικά κοστούμια του, αλλά και για το ταλέντο του στην αφήγηση ιστοριών. Αυτή τη φορά η κλωστή του φαντασιόπληκτου Χάρι θα 'υφάνει' την τιμωρία που αξίζει στον υπερόπτη Όσναρντ.
Στη συνέχεια ο John Boorman σχολιάζει τα της ταινίας...
tailor1.jpg
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ
Απολαμβάνω την ποικιλία της διαδικασίας. Το γράψιμο είναι μοναχική δουλειά, η σκηνοθεσία είναι δημόσιο έργο, ενώ η παραγωγή αφορά τον καλό συνδυασμό όλων. Περισσότερο μου αρέσει η συνεργασία, η ένταση της σχέσης ηθοποιών και συνεργείου. Καθώς το ένα καθήκον συγκρούεται συνήθως με το άλλο, διατηρώντας και τις τρεις ιδιότητες ταυτόχρονα, κηρύσσω ουσιαστικά πόλεμο με τον εαυτό μου.
(...) Όσο καθαρή είναι η εικόνα μιας ταινίας μέσα στο μυαλό σου, τόσο μπορεί να σε απογοητεύσει, καθώς το τελικό αποτέλεσμα απέχει συνήθως πολύ από την αρχικά αναμενόμενη τελειότητα. Με χαρά ομολογώ ότι στην περίπτωση αυτή υπήρχαν στιγμές που οι ηθοποιοί ξεπέρασαν κάθε προσδοκία.

Ο ΠΑΝΑΜΑΣ
Έχω γυρίσει τέσσερις ταινίες σε τροπικές χώρες, οπότε ο Παναμάς δεν μου επεφύλασσε πολλές εκπλήξεις. Είναι μια χώρα με σχιζοφρενική, βέβαια, ταυτότητα. Παρά την ομορφιά της, θεωρείται ένα 'μνημείο' στη διαφθορά και ειδικά στην παράνομη διακίνηση ναρκωτικών.

ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΖΟΝ ΛΕ ΚΑΡΕ
Είναι έξυπνος, αστείος και έξοχος αφηγητής. Προσωπικά, βασίστηκα τόσο στο ίδιο το βιβλίο, όσο και στο αρχικό σενάριο. Η ιστορία περιέχει δραματικά, αλλά και κωμικά επεισόδια που διαδραματίζονται σε ένα εξωτικό μέρος όπου κυριαρχούν ο έρωτας, το μίσος και η διαφθορά. Στον πυρήνα της ιστορίας βρίσκεται η περίεργη σχέση μεταξύ του Όσναρντ και του Χάρι. Ο ένας έλκει, αλλά και απομυζά τον άλλον. Ο Χάρι κολακεύεται και τρομοκρατείται ταυτόχρονα από τον Όσναρντ, αφού εκείνος γνωρίζει τόσα πολλά μυστικά του παρελθόντος του.
tailor2.jpg
ΗΘΟΠΟΙΟΙ
Για τον Geoffrey Rush: Ο θεατής δεν φθάνει ποτέ στο σημείο να τον αντιπαθήσει, ακόμα κι αν κάνει φοβερά πράγματα. Έχει την ικανότητα να γίνεται ύπουλος, χωρίς να χάνει την αθωότητά του. Η γκάμα του είναι τεράστια, και ήξερα ότι ήταν απόλυτα κατάλληλος για τον Χάρι».
Για τον Pierce Brosnan: Η ερμηνεία του στον Τζέιμς Μποντ διέθετε κάτι ξεχωριστό που δεν το είχα προσέξει παλαιότερα, κι έτσι πείστηκα ότι ήταν σε θέση να υποδυθεί τον Όσναρντ, τον 'αντί-Μποντ' αυτόν ήρωα, που δεν ξέρει τι σημαίνει να έχεις τύψεις, ηθικά διλήμματα, και να είσαι ανιδιοτελή.

(από δηλώσεις του σκηνοθέτη στις σημειώσεις για την παραγωγή της ταινίας)
tailor4.jpg
Ο John Boorman γεννήθηκε το 1933 στο Shepperton της Μεγάλης Βρετανίας. Σπούδασε σε Κολέγιο Ιησουιτών και εργάστηκε αρχικά ως κινηματογραφικός κριτικός. Το 1955 ξεκίνησε να δουλεύει στον κινηματογράφο, αρχικά σαν βοηθός μοντέρ σ' ένα ειδησεογραφικό πρόγραμα και αργότερα ως σκηνοθέτης και παραγωγός ντοκιμαντέρ (κάτι εξαιρετικά κοινό για πολλούς Βρετανούς σκηνοθέτες).
Έκανε το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με το Catch Us If You Can, ένα ποπ μιουζικάλ.
Έχει καταξιωθεί διεθνώς ως ένας δημιουργός που δεν έχει ειδικευθεί σε κάποιο είδος ταινίων, αλλά ελίσσεται με ευκολία ανάμεσα σε πολλά είδη ταινιών. Στα πρώτα βήματα της καριέρας του, γνώρισε επιτυχία με τα φιλμ Point Black (Ο Επαναστάτης του Αλκατράζ) (1967) με πρωταγωνιστή τον Λι Μάρβιν και Deliverance (Οταν Ξέσπασε η Βία) (1972), υποψήφιο για 2 Όσκαρ, που απεικονίζουν την βίαιη και ωμή πραγματικότητα της αμερικανικής ζωής.
Το Leon The Last (Λέων ο Έσχατος) κέρδισε το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Καννών 1970. ’λλες δημιουργίες του, είναι η ταινία Zardoz, το Excalibur (Εξκάλιμπερ) -μια ταινία για τον μύθο των Ιπποτών της Στρογγυλής Τραπέζης-, το Emerald Forrest (Σμαραγδένιο Δάσος), το πολυβραβευμένο Hope and Glory (Ελπίδα και Δόξα) -μια αυτοβιογραφική ταινία που περιγράφει τα παιδικά χρόνια του σκηνοθέτη-, το Where the Heart Is (Εκεί που Βρίσκεται η Καρδιά), Beyond Rangoon (Πέρα από τη Ραγκούν).
Τελευταία επιτυχία του σε δικό του σενάριο, παραγωγή και σκηνοθεσία, για τον The General (Ο Στρατηγός), η αληθινή ιστορία του Ιρλανδού γκάνγκστερ Μάρτιν Καχίλ (Βραβείο Σκηνοθεσίας/ Φεστιβάλ Καννών 1998).
Εκτός από σκηνοθέτης, είναι ο παραγωγός και ο συν-σεναριογράφος της ταινίας Ο Ράφτης του Παναμά (The Tailor Of Panama).

Ο John Le Carre, συγγραφέας του μυθιστορήματος πάνω στο οποίο βασίστηκε το σενάριο της ταινίας, γεννήθηκε το 1931 στο Ντόρσετ της Αγγλίας και σπούδασε στην Οξφόρδη.
tailor5.jpgΑρχισε να γράφει μυθιστορήματα το 1961 και έχει εκδώσει 18 συνολικά τίτλους, που αποδεικνύουν την άριστη γνώση του σε θέματα διεθνούς πολιτικής και των παρασκηνίων της διπλωματίας.
Θεωρείται ο σημαντικότερος συγγραφέας κατασκοπευτικών μυθιστορημάτων.
Ανάμεσά τους βρίσκουμε τα Ο Κατάσκοπος που Γύρισε από το Κρύο, The Little Drummer Girl, A Perfect Spy, The Russia House, Smiley's People, Σινγκλ & Σινγκλ, The Constant Gardener.
Τα βιβλία του έχουν τιμηθεί με πολλές διακρίσεις (όπως και το Βραβείο 'Νίκος Καζαντζάκης'). Έξι μυθιστορήματα έχουν μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη, τρία στη μικρή οθόνη, ενώ άλλα τρία βρίσκονται στη φάση της κινηματογραφικής διασκευής.