(το σημείωμα του εκδότη)
wender4.jpg

Κινηματογραφικά δεινά: Από τον Βιμ Βέντερς στον Γιασουχίρο Όζου
Θεσσαλονίκη
Εκδόσεις Εντευκτηρίου
2015

Αρχίσαμε να δουλεύουμε, μαζί με τον συγγραφέα, το βιβλίο αυτό πριν από έναν χρόνο ― ακριβώς στα μέσα Οκτωβρίου.
     Σε μια από τις πρώτες μας συνεργασίες, είχα πει στον Θωμά (φίλο από χρόνια και κατά περιόδους συνεργάτη του περιοδικού Εντευκτήριο) ότι κάθε βιβλίο έχει τον δικό του χρόνο "ωρίμανσης". Δεν είμαι σίγουρος ότι αντιλήφθηκε εξαρχής τι ακριβώς εννοούσα.
     Στην 30χρονη πάλη μου με τα κείμενα και τις εκδόσεις, έχω διαπιστώσει πως όσο κι αν έχει επεξεργαστεί κάποιος στον κειμενογράφο του ένα κείμενο (και ένα βιβλίο), όσες φορές κι αν το έχει διαβάσει σε δοκίμιο τυπωμένο στον οικιακό εκτυπωτή σε Α4, κάτι περίεργο και ανερμήνευτο συμβαίνει όταν τελικά δει το κείμενο "στημένο" στο σχήμα του βιβλίου (ή του περιοδικού), με τις συνοδευτικές φωτογραφίες, τις λεζάντες κτλ.
     Έτσι, το ξανακοίταγμα του σελιδοποιημένου πλέον βιβλίου από τον συγγραφέα και η επιμέλειά του (+ διορθώσεις) από την Άννα Μηλώση και τον υπογραφόμενο κράτησαν πάνω από 11 μήνες. Μπορεί να φαίνεται μεγάλο διάστημα αλλά για ένα βιβλίο 470 σελίδων περίπου, σχήματος 27x17 εκατ., πιστέψτε με, δεν είναι. Κυρίως όταν το βιβλίο περιέχει ένα ανθολόγιο από την 30χρονη (και πάλι) ενασχόληση του συγγραφέα του με τον κινηματογράφο και κείμενα εύληπτα μεν πλην πυκνά· τόσο πυκνά που πότε πότε ο αναγνώστης αισθάνεται την ανάγκη να σταματήσει για λίγο το διάβασμα και να κοντοσταθεί σε μια φράση ―ή και σε μια λέξη―, όχι για να την κατανοήσει καλύτερα (τέτοιο θέμα, νομίζω, δεν υφίσταται) αλλά για να την αισθανθεί κυριολεκτικά, να της επιτρέψει να τον διαπεράσει και να τον κυριαρχήσει.
     Πέρα από τα (θεωρούμενα "εύκολα") βιογραφικά στοιχεία για τους σκηνοθέτες και την πλοκή των αναφερόμενων ταινιών (που ο Λιναράς αναφέρει με μεγάλη οικονομία, τόσο όσο επιβάλλει η κατανόηση των συμφραζομένων), ο συγγραφέας ρίχνει τη διεισδυτική, ανατομική θα έλεγα καλύτερα, και πάντως γεμάτη θέρμη και πάθος ματιά του πάνω στο έργο (ή και τη ζωή) των μεγαλύτερων, ίσως ―οπωσδήποτε πολύ σημαντικών―, σκηνοθετών του παγκόσμιου κινηματογράφου, βοηθώντας μας να "δούμε" πτυχές τους καθόλου προφανείς και φωτίζοντας σημεία τους που πιθανότατα διαφεύγουν της προσοχής του μέσου (και ανειδίκευτου) θεατή.
    Είμαι περήφανος για τον νέο αυτό τίτλο που προστέθηκε στις Εκδόσεις Εντευκτηρίου, ικανοποιημένος από τη δουλειά που κάναμε ο Λιναράς, η Μηλώση και το υποκείμενό μου, χαρούμενος που ο Λιναράς είναι ενθουσιασμένος από το αποτέλεσμα.
     Ελπίζω ότι, παρά την οικονομική κρίση, που έχει αναγκάσει πολλούς βιβλιόφιλους να περιορίσουν τις δαπάνες τους για αγορά βιβλίων, η έκδοση αυτή θα προσεχθεί και θα εκτιμηθεί ― και όχι μόνο από τους φίλους της έβδομης τέχνης.

Γιώργος Κορδομενίδης