kynodont3.jpg
Του ΝΙΝΟΥ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗ

Ανάστατη, πρόσφατα, η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου εξαιτίας ανώνυμης επιστολής που εστάλη στα περισσότερα μέλη της, υποστηρίζοντας πως ο «Κυνόδοντας» του Λάνθιμου είναι αντιγραφή μιας μεξικανικής ταινίας, με τον τίτλο «Ο πύργος της αθωότητας» (El castillo de la pureza) του Αρτούρο Ριπστάιν, ταινία που είχε προβληθεί πριν από μερικά χρόνια στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με αφορμή το αφιέρωμα στον μεξικανό σκηνοθέτη, και που τώρα βρίσκεται στο U-Tube.
Πράγματι, αν κοιτάξει κανείς την ταινία στο U-Tube (μπορεί μάλιστα να τη βρει και σε VHS σε βιντεάδικα), θα δει πολλές ομοιότητες. Και πρώτα η ιστορία: ένας πάτερ-φαμίλιας στο σύγχρονο Μεξικό (του 1976, που γυρίστηκε η ταινία), που, φεύγοντας κάθε μέρα για τη δουλειά του, κλειδώνει στο αρχοντικό του τη γυναίκα του με τις δυο κόρες και τον ένα γιο, στην προσπάθειά του να προστατεύσει τα παιδιά του από τον έξω κόσμο. Υστερα, ενώ ο πατέρας λείπει, τα παιδιά παίζουν τυφλόμυγα, κάνουν μπάνιο και, ενδιάμεσα, βρίσκουν την ευκαιρία να χαϊδεύονται. Ενώ, όταν ο πατέρας επιστρέφει, τους βάζει να καθίσουν, τους διαβάζει αποσπάσματα από ένα βιβλίο και τους αναγκάζει να τα επαναλαμβάνουν μετά απ' αυτόν!
Στο φινάλε, η κόρη εξεγείρεται και κατορθώνει να φύγει από το σπίτι, αποκαλύπτοντας τη «φυλακή» που τους επιβάλλει ο πατέρας, ενώ, στη συνέχεια (αντίθετα με την ταινία του Λάνθιμου), γίνεται το σώσε! Σίγουρα οι πολλές αυτές ομοιότητες δεν είναι τυχαίες. Ο σκηνοθέτης δεν μπορούσε, τουλάχιστον στους τίτλους της ταινίας, να αναφέρει ότι εμπνεύστηκε από την ταινία του Ριπστάιν; Παράδειγμα ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, που στην ταινία του «Beautiful People», ανέφερε πως εμπνεύστηκε από την «Περιφρόνηση» του Γκοντάρ. Ενώ, σε συνέντευξή μου με τον Κουέντιν Ταραντίνο, ο δημιουργός του «Pulp Fiction» δεν δίστασε να παραδεχθεί πως, σύμφωνα με τα λόγια του, «κλέβω, όλοι κλέβουμε, κανένας δεν είναι πρωτότυπος. Απλώς κάποιοι δεν το λένε».

Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία/ Επτά, Κυριακή 6 Ιουνίου 2010