docgree2.jpg

ΞΥΠΝΗΣΕ Ο ΣΟΥΛΤΑΝ ΑΧΜΕΤ / Νίκος Λυγγούρης
Η ενότητα ζωής και τέχνης βρίσκεται στο κέντρο των επιδιώξεων του Κωνσταντίνου Φίσερ, Γερμανού «κοινωνικού γλύπτη» που ζει εδώ και 19 χρόνια στα Χανιά της Κρήτης. Όταν ο 43χρονος δεν βρίσκεται στο εργαστήρι του δουλεύοντας σε εγκαταστάσεις και φωτογραφικές σειρές, τρέχει για μια οργάνωση που βοηθάει ορφανά και οροθετικά παιδιά στην Αφρική και στην Ελλάδα, η παραδίδει (δωρεάν) μαθήματα ελληνικών σε μετανάστες. Τις νύχτες, σε μια προσπάθεια αυτοθεραπείας από τη μελαγχολία, γράφει γράμματα στον «μικρό Κωνσταντίνο» μέσα του, για να του δώσει τη στοργή που δεν πήρε στα πρώτα παιδικά του χρόνια.

ΤΟ ΑΡΧΑΙΟΝ ΟΣΤΡΑΚΟΝ / Νίκος Αλευράς
Πώς και γιατί οι αρχαίες ελληνικές λέξεις, τα αρχαία ελληνικά νοήματα και η αρχαία ελληνική φιλοσοφία καθορίζουν ακόμα και σήμερα, μετά από 2.500 χρόνια τη ζωή μας; Γιατί το «όστρακο» –που βγαίνει από το «οστούν»– που βγαίνει από το χώμα είναι το πιο σκληρό υλικό που υπάρχει στη φύση; Πώς μετατρέπεται το χώμα σε κόκαλο και προστατεύει τον εγκέφαλο; Είναι αλήθεια το «Τα πάντα ρει του Ηράκλειτου»; Ερωτήματα που θέτει και απαντά η ταινία.

ΠΑΙΔΙΑ ΤΩΝ ΤΑΡΑΧΩΝ / Χρίστος Γεωργίου
Στις 6 Δεκεμβρίου του 2008, ο δεκαπεντάχρονος Αλέξανδρος Γρηγορόπουλος σκοτώθηκε από την αστυνομία ενώ ήταν έξω με φίλους του. Χιλιάδες παιδιά βγήκαν στους δρόμους να διαμαρτυρηθούν. Oι ταραχές που ακολούθησαν, με την Αθήνα να καίγεται και τη βία και το χάος να έχει απλωθεί σε ολόκληρη την Ελλάδα, κράτησαν 3 βδομάδες. Σε αυτό το ντοκιμαντέρ, κάποια από τα παιδιά που έζησαν το θάνατο του Αλέξανδρου και τις ταραχές που ακολούθησαν θυμούνται τα γεγονότα ενώ αντιμετωπίζουν την ζωή στην Ελλάδα της κρίσης του 2011. Η ταινία δίνει φωνή στα παιδιά αυτά που ο Δεκέμβρης του 2008 άλλαξε την ζωή τους. Βλέπουμε τις ζωές τους, τις ελπίδες και τα όνειρά τους, καθώς πορεύονται προς ένα αβέβαιο μέλλον μέσα από μια εποχή μεγάλης ταραχής.
docgree1.jpg
ΕΒΡΟΣ, Η ΑΛΛΗ ΟΧΘΗ / Χρόνης Πεχλιβανίδης
Το ντοκιμαντέρ Έβρος, η άλλη όχθη εστιάζει στις συναλλαγές και στις διαδικασίες μεταξύ διακινητών και μεταναστών. Η ταινία ερευνά «την παράνομη διακίνηση /εμπορία ανθρώπων», μέσω συνεντεύξεων όλων των εμπλεκομένων πλευρών, διακινητών, στελεχών ΜΚΟ και κυβερνητικών, δίνοντας μία μοναδική διάσταση σ’ αυτό το τόσο επίκαιρο θέμα. Την τελευταία δεκαετία, η Τουρκία και η Ελλάδα βρίσκονται στο σταυροδρόμι του ρεύματος διακίνησης ανθρώπινων ψυχών από τη Μέση Ανατολή προς τα Βαλκάνια, με τελικό προορισμό την Ευρώπη. Το μεγάλο ταξίδι των μεταναστών ξεκινά από τον τόπο τους και, εφόσον σταθούν τυχεροί, καταλήγει στην Ευρώπη. Το δίκτυο των διακινητών τούς μεταφέρει από πόλη σε πόλη και από κράτος σε κράτος, από «χέρι σε χέρι», από «διακινητή σε διακινητή». Η ταινία ακολουθεί αυτό το ταξίδι μέσα από συγκλονιστικές αφηγήσεις διακινητών, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στα περάσματα του ποταμού Έβρου, οργανώνοντας την επιχείρησή τους στη στρατηγική Κωνσταντινούπολη.

ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ / Αλίντα Δημητρίου
Με την ταινία Τα κορίτσια της βροχής ολοκληρώνεται η τριλογία της Αλίντας Δημητρίου για τη συμμετοχή της Γυναίκας στους πολιτικούς αγώνες του αιώνα που μας πέρασε. Η ταινία αναφέρεται στις γυναίκες που ταλαιπωρήθηκαν και κακοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της Χούντας. Την εποχή της Χούντας, ήταν μόλις είκοσι χρονών. Στην ταινία καταθέτουν τη μαρτυρία τους 50 γυναίκες. Τις χαρακτηρίζει το ίδιο ήθος με τις γυναίκες της Εθνικής Αντίστασης, το ίδιο πείσμα για την εδραίωση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Τα «Κορίτσια της βροχής» θεωρούν μάλιστα τον εαυτό τους συνέχεια των γυναικών της Εθνικής Αντίστασης. Μια απ’ αυτές είπε «...είμαστε η συνέχειά τους και η δική μας συνέχεια είναι η σημερινή νεολαία». Και το είπε αυτό μια γυναίκα που της αφαίρεσαν τη δυνατότητα να κάνει παιδιά.
docgree3.jpg
H ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ Ε.Χ. ΓΟΝΑΤΑ / Εύα Στεφανή
Το ντοκιμαντέρ αναφέρεται στον διηγηματογράφο, ποιητή και μεταφραστή Ε.Χ. Γονατά. Γυρισμένη αποκλειστικά στο σπίτι του στην Κάτω Κηφισιά, σε τρεις διαφορετικές περιόδους της ζωής του, η ταινία προσπαθεί να αποτυπώσει τον ιδιότυπο κόσμο του, την αγάπη του για τη φύση, την εμμονή του με το θάνατο και τη ματαιότητα των πραγμάτων.

ΠΑΡΕ ΤΑ ΔΩΡΑ / Λευτέρης Ξανθόπουλος
Η συνάντηση της ποιήτριας Κικής Δημουλά με τον ομότεχνό της ποιητή Τίτο Πατρίκιο στους κήπους του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, τη Δευτέρα 6 Ιουνίου 2011 και με συντονιστή της συζήτησης τον καθηγητή πανεπιστημίου Νάσο Βαγενά, εξελίχθηκε σ’ ένα μοναδικό μάθημα αισθητικής και ηθικής της ποιητικής τέχνης. Ο ποιητής και σκηνοθέτης Λευτέρης Ξανθόπουλος κινηματογραφεί το σημαντικό αυτό πολιτιστικό γεγονός και στη συνέχεια συνομιλεί με τον καθένα από τους δύο ποιητές ξεχωριστά, συμπληρώνοντας, διευρύνοντας και ακυρώνοντας ενδεχομένως τα δεδομένα όρια, τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις που πιθανώς μπορεί να έχει κάποιος για την ποίηση, τους ποιητές και τη λειτουργία της ποιητικής γραφής.

ΕΚΤΟΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ / Φωφώ Τερζίδου
Το ντοκιμαντέρ Εκτός Ιστορίας συζητά θέματα όπως η ιστορική μνήμη και η μνημοκτονία, το συλλογικό τραύμα, οι κατασκευές της επίσημης Ιστορίας, οι επικρατούσες στην Ελλάδα αντιλήψεις για την περίοδο της Γερμανικής Κατοχής και για την εξόντωση των Ελλήνων Εβραίων, καθώς επίσης και για τις παράλληλες στερεοτυπικές προκαταλήψεις που ακολουθούν το κεφάλαιο αυτό της Ιστορίας μέχρι και σήμερα.
Η ταινία ξεκινά με την καταστροφή της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης –της αρχαιότερης εβραϊκής κοινότητας της Ευρώπης– και συνεχίζει με την άγνωστη ιστορία της διάσωσης, την ίδια εποχή, της μικρότερης εβραϊκής κοινότητας στην Ελλάδα, αυτής στη γειτονική Κατερίνη. Πρόκειται για ένα δοκιμιακό ντοκιμαντέρ, το οποίο αποτελείται από προσωπικές μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν τα γεγονότα και επέζησαν, αλλά και από αναλύσεις κορυφαίων ιστορικών και άλλων επιστημόνων.

THE OUTCASTS/ Γιώργος Γεωργόπουλος
Αρκεί ένα όνειρο για να καταδικαστεί μια αθώα γυναίκα; Μπορεί η μοίρα σου να καθορίζεται από τον τρόπο που πεθαίνει μια κότα; Χίλιες γυναίκες στη Γκάνα ζουν εξόριστες σε καταυλισμούς κατηγορούμενες για μαγεία. Θύματα κακοποίησης και κοινωνικού στιγματισμού, παλεύουν να επιβιώσουν μέσα στην απόλυτη φτώχεια. Μαζί τους, εκατοντάδες παιδιά που τα καταδιώκει η ίδια μοίρα. Τι τις οδήγησε εκεί και τι τις κρατά δέσμιες;

(πηγή δελτίο τύπου)