Το πρόγραμμα Tactile Visions—McLaren, Brakhage, Lichter εξετάζει τον ‘απτικό κινηματογράφο’, παρουσιάζοντας ταινίες από τρεις μετρ του πειραματικού αυτού είδους ταινιών και κινουμένου σχεδίου ζωγραφισμένων στο χέρι: των Norman McLaren, Stan Brakhage και PéterLichter. Το τρίπτυχο αυτό, με το οποίο θα ξεκινά κάθε φεστιβαλική βραδιά, παρουσιάζει μια μικρή αντι-ιστορία σε σχέση με το παραδοσιακό animation, και εξερευνά την άμεση παρέμβαση του δημιουργού στο σελιλόιντ, με αποτέλεσμα να ανοίγονται νέοι τρόποι θέασης, βασισμένοι στην«αφή» και το «άγγιγμα» του ματιού.
Ο Καναδοσκωτσέζος Norman McLaren, πρωτοπόρος δεξιοτέχνης του είδους, εισήγαγε νέες τεχνικές σκηνοθεσίας: το animation ζωγραφισμένο με το χέρι, την τεχνική του direct animation, την άμεση δηλαδή παρέμβαση στο σελιλόιντ, την οπτική μουσική και τον ‘γραφικό’ ήχο. Ζωγραφίζοντας απευθείας επάνω σε σελιλόιντ, οι κινούμενοι «καμβάδες» του Stan Brakhage, χωρίς χρήση κάμερας, αποδίδουν την έννοια που ο ίδιος ονόμασε «Όραμα με Κλειστά Μάτια». Ο Ούγγρος πειραματικός σκηνοθέτης Péter Lichter αξιοποίησε την υλικότητα του φιλμ, χαράσσοντας το σελιλόιντ, ζωγραφίζοντάς το με το χέρι και στη συνέχεια μοντάροντάς το σε υφιστάμενο αρχειακό υλικό: το αποτέλεσμα, άλλοτε αφηρημένο και άλλοτε λυρικό, επιχειρεί να αποτυπώσει μια φευγαλέα στιγμή από την προσωπική μνήμη.

(δ.τ. Φεστιβάλ «Εικόνες και Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου 2019)