(μια παρουσίαση)
dereinst.jpg

Προσανατολισμένο να παρουσιάζει τον κόσμο της ομοφυλόφιλης ταυτότητας στον σύγχρονο σινεμά, το 6ο Πανόραμα Oμοφυλοφιλικών Tαινιών (2004) και φέτος διερευνά πώς, μέσω των ταινιών, η ιδιαίτερη ερωτική επιλογή και οι περίπλοκες αντανακλάσεις της στο κοινωνικό πεδίο απεικονίζονται στις κινηματογραφικές εικόνες.
Πολύ μακριά από την εποχή που στο σινεμά ομοφυλόφιλη ερωτική επιθυμία είτε αποκρυπτόταν είτε μεταμφιεζόταν, σήμερα οι κινηματογραφικές εικόνες καταγράφουν μια στάση πολύ πιο ανήσυχη ή στοχαστική, διατηρώντας συχνά μια ανάλαφρη οπτική πάνω στα πράγματα.
Στις ταινίες του αφιερώματος καταγράφεται όλη η πολυμορφία και ποικιλότητα στην κινηματογραφική έκφραση: ο ομοφυλόφιλος ερωτικός πόθος και οι αντανακλάσεις ή διαθλάσεις του στην ζωγραφική (Love is the Devil), ιστορικές αναδρομές στο παρελθόν και σκιαγραφήσεις σημαντικών προσωπικοτήτων της ομοφυλόφιλης κοινότητας (The Einstein of sex), το τοπίο της ελληνικής επαρχίας και η ομοφυλοφιλία ως στίγμα μέσα σ’ ένα κλίμα γενικευμένης και προϊούσας ηθικής διαφθοράς (Οξυγόνο), οι περιπλανήσεις στην ενδοχώρα, η συντροφικότητα και η διαρκής αναζήτηση ταυτότητας (Tan de repente, Drôle de Felix) και τέλος η ομοφυλόφιλη εμπειρία σ’ ένα εχθρικό τόπο, στην επαρχία, όπου η ανοχή στο διαφορετικό είναι μηδαμινή (Ich Kenn Keinen).
Διερευνώντας το πώς η ομοφυλόφιλη επιθυμία τοποθετείται μέσα στο σύγχρονο κόσμο, οι ταινίες του αφιερώματος παρακάμπτουν τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα. Αντίθετα επιλέγουν μια πολύ πιο δημιουργική και γι’ αυτό περισσότερο ενδιαφέρουσα στάση: καταγράφουν με τη δύναμη του κινηματογραφικού φακού το ανθρώπινο πρόσωπο μ’ όλες του τις αντιφάσεις, τις αντιθέσεις και τις αγωνίες, τοποθετώντας πάντα μέσα σ’ ένα ευρύτερο (και πολλές φορές εχθρικό) κοινωνικό τοπίο.
Δ.Μ.