dimitris-eipidis.jpg

Με αφορμή δημοσιεύματα στον Τύπο μου δίνεται η ευκαιρία να διευκρινίσω ορισμένα θέματα που αφορούν στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και στο πρόσωπό μου.

Παρέλαβα το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τον Μάιο του 2010 με χρέος που ξεπερνούσε τα 6 εκατομμύρια ευρώ και σήμερα είμαι υπερήφανος να δηλώνω ότι το Φεστιβάλ –για πρώτη φορά στην ιστορία του Οργανισμού- έχει αποπληρώσει όλα του τα χρέη. Επιπλέον έχει διασφαλίσει την επερχόμενη 55η διοργάνωση και το κενό που αφήνει η ολοκλήρωση του προγράμματος ΕΣΠΑ 2007-2014. Το αποτέλεσμα αυτό προέκυψε ύστερα από προσεκτική διαχείριση, προγραμματισμό και αποτελεσματική αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων ευρωπαϊκών προγραμμάτων (ΕΣΠΑ, MEDIA). Ευχαριστώ θερμά το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού για την ουσιαστική του συνδρομή στην επίτευξη αυτού του αποτελέσματος. Να υπενθυμίσουμε ότι το 2009, η επιχορήγηση από το υπουργείο Πολιτισμού ανερχόταν στα 6.825.000 ευρώ και έκτοτε μειώνεται κάθε χρόνο και περισσότερο, φτάνοντας πέρσι τα 2.200.000 ευρώ, και φέτος το 1.500.000 ευρώ. Σε επίπεδο ανάπτυξης του Φεστιβάλ, θα ήθελα να υπενθυμίσω τη δημιουργία της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης, της κινηματογραφικής βιβλιοθήκης, τη συγχώνευση και ουσιαστική αξιοποίηση του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, τις προβολές ταινιών σε περισσότερες από 50 πόλεις και φυλακές σε όλη την Ελλάδα, τις διαλέξεις διακεκριμένων παραγόντων του παγκόσμιου κινηματογράφου στη Θεσσαλονίκη και την ταυτόχρονη προβολή των ταινιών του Φεστιβάλ μέσω streaming.

Αναφορικά με το μισθό μου, αμείβομαι με όσα ακριβώς ορίζει ο νόμος για τη θέση του Διευθυντή, και, όπως όλοι, έχω υποστεί τις νόμιμες περικοπές.

Σε μια παρατεταμένη περίοδο κρίσης με αιματηρή οικονομία καταφέραμε, εγώ και οι συνεργάτες μου να εξυγιάνουμε τον θεσμό και να τον στηρίξουμε ουσιαστικά, πρακτικά και φυσικά ηθικά.

Αν νομίζει κανείς ότι ήταν εύκολη υπόθεση, θα πρέπει να αναθεωρήσει:
Δεν είναι καθόλου εύκολο να διαπραγματεύεσαι με μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού για την προβολή ταινιών χωρίς την πληρωμή του προκαθορισμένου ενοικίου.

Δεν είναι εύκολο να φέρνεις στην Ελλάδα τον Τζιμ Τζάρμους, τον Άκι Καουρισμάκι, τον Αλεξάντερ Πέιν, τον Κριστιάν Μουντζίου, τη Βαλέρια Γκολίνο, τον Κώστα Γαβρά, τον Ούλριχ Ζάιντλ, τον Σεργκέι Λοζνίτσα, τον Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν, τον Νικολά Φιλιμπέρ και πολλούς άλλους δημιουργούς, σε μια περίοδο διεθνούς δυσπιστίας απέναντι στη χώρα μας.

Δεν είναι εύκολο να διοργανώνεις Αγορά ταινιών και να προσελκύεις 150 διακεκριμένους επαγγελματίες (διανομείς, αγοραστές, παραγωγούς, χρηματοδότες και επενδυτές, μεταξύ των οποίων BBC, ZDF, ARTE, Match Factory, Pyramide κ.ά.) του παγκόσμιου κινηματογραφικού χώρου, οι οποίοι επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη για να κλείσουν εμπορικές συμφωνίες και συμπαραγωγές.

Μεγάλος νικητής των προσπαθειών του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης είναι το ελληνικό σινεμά που με αφετηρία τη Θεσσαλονίκη ταξιδεύει, προβάλλεται και βραβεύεται στα σημαντικότερα φεστιβάλ του κόσμου. Όταν μιλάμε για στήριξη, μιλάμε για έμπρακτη στήριξη και όχι για επιπόλαιες υποσχέσεις. Προσωπικά, έχω στηρίξει και εξακολουθώ να στηρίζω τον ελληνικό κινηματογράφο με όλες μου τις δυνάμεις, εντός και εκτός Ελλάδας. Ενδεικτικά αναφέρω ότι, ως βασικός συνεργάτης του Φεστιβάλ του Τορόντο επί 28 χρόνια, έχω προγραμματίσει 68 νέες ελληνικές ταινίες. Η πρώτη προβολή ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου εκτός Ελλάδας έγινε στο Τορόντο, και ο ίδιος ήταν καλεσμένος μου.

Ως προς το θέμα της παραίτησής μου, διευκρινίζω τα εξής: διορίστηκα τον Μάιο του 2010 Διευθυντής του Φεστιβάλ (και όχι Καλλιτεχνικός Διευθυντής), με τον προηγούμενο νόμο περί κινηματογράφου. Σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του νέου νόμου, έγινα Γενικός Διευθυντής. Το Διοικητικό Συμβούλιο, για λόγους οικονομίας, με εξουσιοδότησε να ενεργώ ως Γενικός Διευθυντής και ως Διευθυντής Φεστιβάλ (Κινηματογράφου και Ντοκιμαντέρ), δύο διαφορετικές θέσεις με τον ίδιο, αρχικό μου μισθό. Καλλιτεχνικός Διευθυντής υπήρξα μόνο πριν από το 2010: του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ και των Νέων Οριζόντων. Ακριβώς μετά την ανακοίνωση του διορισμού του κ. Σμαραγδή στη θέση του Προέδρου στις 12 Μαρτίου 2014, επικοινώνησαν μαζί μου από το γραφείο του υπουργού Πολιτισμού, και μου ανακοίνωσαν ότι θα διοριστώ στη θέση του Γενικού Διευθυντή. Για να ολοκληρωθεί το τυπικό μέρος της διαδικασίας, μού ζήτησαν να παραιτηθώ από τη θέση που κατείχα με τον προηγούμενο νόμο – γεγονός που προκύπτει και από το περιεχόμενο της επιστολής παραίτησής μου, που δημοσιεύτηκε στο Τύπο. Έκτοτε, δεν υπήρξαν εξελίξεις από πλευράς Υπουργείου Πολιτισμού.

Πρωταρχικό μου μέλημα ήταν πάντα η ανάδειξη του ποιοτικού κινηματογράφου και η ζύμωσή του με το ελληνικό κοινό. Γι αυτό και δημιούργησα το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης πριν από 17 χρόνια (που σήμερα θεωρείται το 3ο σημαντικότερο στην Ευρώπη) και υπηρετώ σθεναρά το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επί 22 χρόνια, από την διεθνοποίησή του το 1992. Η πολύχρονη εμπειρία μου, οι γνώσεις μου και πάνω απ’ όλα η αγάπη μου για το σινεμά και τις νέες φωνές του είναι και θα είναι στη διάθεση όποιων επιθυμούν τη συνέχεια και επιτυχία του θεσμού.