του Kiyoshi Kurosawa
charisma.jpg

Ο Γκόρο Γιάμπουικε είναι ένας αστυνομικός. Μετά από εντολή των ανωτέρων του στέλνεται ως διαπραγματευτής σ’ ένα επεισόδιο ομηρίας ενός πολιτικού άνδρα από έναν ένοπλο. Η ατυχής κατάληξη του γεγονότος, συνέπεια της λανθασμένης κρίσης αλλά και της ατολμίας του Γιάμπουικε, τον θέτει σε διαθεσιμότητα. Γεμάτος ενοχές βρίσκεται ξαφνικά στις παρυφές ενός δάσους. Περιπλανώμενος στο εσωτερικό του θα αντιληφθεί το παράδοξο του τόπου: καρκινογενή φυτά, μολυσμένα ρεύματα και καταρρέοντα δένδρα συγκροτούν το δάσος. Εκεί σ’ ένα ξέφωτο βρίσκεται ένα παράξενο δένδρο που λέγεται Χάρισμα. Το δένδρο βρίσκεται στο κέντρο της προσοχής των κατοίκων του δάσους. Είναι ο Κιριγιάμα ένας οικολόγος ακτιβιστής,  ένας φύλακας του δένδρου που το προστατεύει απ’ αυτούς που θέλουν να το εκμεταλλευθούν. Είναι η Τζίνμπο μια βοτανολόγος που θα του αποκαλύψει την παράξενη φύση του δένδρου: οι ρίζες του εκκρίνουν μια δηλητηριώδη ουσία που καταστρέφει το δάσος και πρέπει να καταστραφεί  για να επανέλθει η φυσική ισορροπία. Είναι τέλος και ο Νακασόνε που θέλει να εκμεταλλευθεί οικονομικά το δένδρο. Στις αντιτιθέμενες επιδιώξεις των Κιριγιάμα, Νακασόνε και Τζίνμπο ο αστυνομικός καλείται να βρει μια κοινή συνισταμένη με στόχο την συνύπαρξη δένδρου- δάσους- ανθρώπων.
Βασισμένη σ’ ένα βραβευμένο σενάριο από το Ινστιτούτο Sundance στις αρχές της δεκαετίας του 90, η ταινία θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια συνέχεια σε διαφορετικό τόνο και ύφος του Cure. Και εδώ ο ήρωας μοιάζει χαμένος να περιφέρεται μέσα σ’ ένα σύμπαν ξένο, απορροφημένος από τις σκέψεις του. Εγκαταλείποντας το αστικό χώρο θα πρέπει μέσα στο δάσος να επιλέξει στρατόπεδο. Οικολογικό θρίλερ, η ταινία χαρακτηρίζεται από μια εικονοποίια που θυμίζει τις ταινίες του Andrei Tarkovsky. Η περιβαλλοντολογική διαταραχή, δεν είναι παρά μια μεταφορά για να εκφραστεί τόσο η διάχυτη ισορροπία του κοινωνικού σώματος όσο και οι ασθένειες της ψυχής που βασανίζουν τους κεντρικούς χαρακτήρες.

Δημήτρης Μπάμπας

Ο Kiyoshi Kurosawa για την ταινία
«(Η ταινία Charisma) Είναι μια ιστορία με ντετέκτιβ αλλά επίσης είναι ένα είδος Αμερικάνικης στο ύφος “Indiana Jones/ δύο ομάδες που ανταγωνίζονται για τον θησαυρό” ταινίας. Έτσι την ξεκίνησα. Όμως αντί για το κιβώτιο του θησαυρού αποφάσισα να κάνω τον θησαυρό ένα δένδρο που βρίσκεται στο δάσος. Ύστερα αρχίζεις να φαντάζεσαι «Τι αξία έχει ένα δένδρο;» και «Ποια είναι η κατάσταση του δάσους μέσα στο οποίο μεγαλώνεις;». Και μετά αρχίζεις να συνειδητοποιείς ότι δεν κάνεις μια ταινία τύπου Indiana Jones, αλλά μια πολύ πιο πολύπλοκη ταινία.
Η ταινία είναι ένα μέσο, που αν και χρειάζεται τα στοιχεία μιας μυθοπλασίας, παράλληλα σου επιτρέπει να καταγράψεις την πραγματικότητα γύρω σου. Κινηματογραφείς αληθινά δάση και αληθινούς ανθρώπους. Θεωρώ ότι για μένα η ταινία είναι ένα σημείο τομής ανάμεσα σε μια μυθοπλασία και την πραγματικότητα: Ξεκινάς μ’ ένα κινηματογραφικό είδος, που είναι μυθοπλασία και σταδιακά κινείσαι προς την πραγματικότητα. Κάπου στο ενδιάμεσο ανακαλύπτεις την ταινία.
Για να το θέσω απλά: θα ήθελα να κάνω μια ταινία σαν το Indiana Jones, όμως δεν υπάρχει κανένας αληθινός άνθρωπος όπως ο Indiana Jones. Αυτή είναι η αφετηρία της σκηνοθεσία μου.
(…) Οι κανόνες, το διάγραμμα της ζωής στην φύση, στα φυτά είναι τόσο διαφορετικά από τις ανθρώπινες μορφές ζωής. Τα φυτά ως ζωντανά όντα είναι τόσο πολύ διαφορετικά από εμάς και οι ζωές τους φαίνονται να κυλούν σε διαφορετικό πλαίσιο χρόνου. Για πολλούς ανθρώπους η ζωή των φυτών φαίνεται να είναι ήσυχη, όμορφη και μονότονη. Όμως ο τρόπος που τα δένδρα επιβιώνουν, εδώ και πολλούς αρκετούς αιώνες, είναι αποδεκατίζοντας οτιδήποτε υπάρχει γύρω τους, μ’ ένα τρόπο πολύ σκληρό και βίαιο. Αυτό που μ’ ενδιαφέρει είναι η αντίφαση ανάμεσα σε φυτά που είναι ακίνητα και παρόλα αυτά εξολοθρεύουν ότι υπάρχει και είναι αδηφάγα. Αν και λειτουργούν με διαφορετικές κλίμακες χρόνου από τα θηλαστικά, είναι τόσο ζωντανά όσο και εμείς».

Έγραψαν για την ταινία
Η ταινία Charisma είναι ένα σουρεαλιστικό και μυστηριώδες θρίλερ από τον Kiyoshi Kurosawa. Το κεντρικό θέμα της ταινίας είναι η αρχέγονη δύναμη της φύσης ενάντια στον άνθρωπο ως ένα δυνάστη της φύσης. Επίσης τίθενται ζητήματα σχετικά με το αν η δύναμη της φύσης είναι καλή ή κακή. Το τέλος της ταινίας δεν δίνει μια καθαρή απάντηση. Μέσω του πρωταγωνιστή συνειδητοποιούμε ότι θα πρέπει να δεχτούμε το σύμπαν όπως είναι.
κατάλογος φεστιβάλ Rotterdam

Το εντυπωσιακό Charisma φανερώνει ένα ριψοκίνδυνο Kiyoshi Kurosawa. Μια πραγματικά παράξενη ταινία, από την σύλληψη μέχρι την υλοποίηση της, η οποία είναι ένα ορόσημο στην καριέρα του. Η ταινία περιγράφεται ως ένα περιβαλλοντολογικό θρίλερ στο οποίο ο κακός είναι ένα δένδρο.
Αν και φαίνεται εξωφρενικό, το Charisma είναι στην πραγματικότητα πολύ κοντά στις ταινίες κινηματογραφικών ειδών του Kurosawa όπως το Cure στοχάζεται για τους τρόπους με τους οποίους η ελεύθερη θέληση απειλείται από στοιχεία πέρα της λογικής και όπως οι ταινίες yakuza για το πόσο δρόμο πρέπει κάποιος να βαδίσει προς εκπλήρωση ενός φανταστικού καθήκοντος.
Noah Cowan, κατάλογος φεστιβάλ Toronto
 
Karisuma/ Χάρισμα/ Charisma
Σκηνοθεσία/ Direction, Σενάριο/ Screenplay: Kiyoshi Kurosawa
Φωτογραφία/ Cinematography: Jun'ichiro Hayashi
Μοντάζ/ Editing: Jun'ichi Kikuchi
Ήχος/ Sound: Ika Makio
Καλλιτεχνική διεύθυνση /Artistic Direction: Tomoyuki Maruo
Μουσική/ Music: Gary Ashiya
Ηθοποιοί/ Cast: Koji Yakusho, Hiroyuki Ikeuchi, Jun Fubuki, Ren Osugi, Yoriko Doguchi.
Παραγωγός/ Producer: Satoshi Kanno, Atsuyuki Shimoda.
Παραγωγή/ Production: Nikkatsu Corporation, Tokyo Theatres Co. Ltd., King Record Co. Ltd.
35mm Έγχρωμη 103'
Ιαπωνία, 1999