του Shinya Tsukamoto
tetsuo-ii-body-hammer.jpg

Ο μύθος της μεταμόρφωσης και του δισυπόστατου κατέχει μια σημαντική θέση στις ταινίες του φανταστικού σινεμά και της Ε.Φ. Από τον Δράκουλα, στα Ζόμπι και από κει στη Μύγα και τον Λυκάνθρωπο, ο ήρωας χάνει το εαυτό του και παράλληλα αποκτά μια νέα ταυτότητα. Σ’ αυτήν την παράδοση εντάσσεται η ταινία, δανείζεται στοιχεία, αλλά και την ανανεώνει δημιουργικά.
Στη διάρκεια μιας επίσκεψης ενός ζευγαριού σ’ ένα σούπερ μάρκετ, δύο σκίνχεντς απαγάγουν το παιδί τους. Το γεγονός θα αποτελέσει την έναρξη μιας σειράς από περίεργες αλλαγές πάνω στον πατέρα του παιδιού. Χάνει σταδιακά την ανθρώπινη υπόσταση του και μέσα από συνεχείς μεταλλάξεις θα καταλήξει να γίνει ένας άνθρωπος μηχανή. Τη διαδικασία αυτή την οδηγεί το μίσος του για τους απαγωγείς του παιδιού του και ο αγώνας του για εκδίκηση.
Η απειλή που δέχεται η συνοχή της οικογένειας αποτελεί ένα από τους κεντρικούς άξονες της ταινίας. Ο ήρωας στην προσπάθεια για εκδίκηση θα μεταμορφώνεται όλο και περισσότερο σε Μηχανή-Όπλο. Μια μηχανή προσανατολισμένη στο να σκοτώνει, μια μηχανή δολοφόνος που μας θυμίζει σε ορισμένα σημεία τον Εξολοθρευτή -The Terminator (1984) του James Cameron, τον Arnold Schwarzenegger- και ταινίες τύπου Death wish του Michael Winner, με τον Charles Bronson. Ο ήρωας εξολοθρεύει χωρίς διάκριση τη συμμορία των σκίνχεντς –είναι ένας τυφλός εκδικητής. Ο ήρωας, όσο αγωνίζεται ενάντια στους εχθρούς της οικογένειας του, τόσο σιγά -σιγά χάνει την ανθρώπινη ταυτότητα του.
Η στενή σχέση αγάπης (για τον παιδί του) και μίσους (για τους απαγωγείς του) αποτελεί τον τροφοδότη του μηχανισμού της μεταμόρφωσης. Η ένταση και η υπερβολή των συναισθημάτων του, για την απώλεια της κόρης του, τον βυθίζει όλο και περισσότερο στον κόσμο των μηχανών και της βίας τον οποίο προσπαθεί να αποφύγει, αλλά που ταυτόχρονα έλκεται από αυτόν μια και του προσφέρει τη δυνατότητα για εκδίκηση. Σύντροφος και παρατηρητής στο παράξενο αυτό ταξίδι του ήρωα η γυναίκα του, που παρακολουθεί ανήμπορη να επέμβει στις αλλαγές που συμβαίνουν στον άνδρά της. Η μεταλλαγή του ήρωα θα προκαλέσει εκτός από τη μετατροπή του σε έναν άνθρωπο-όπλο και την επαναφορά της κατεστραμμένης μνήμης του. Ο ήρωας έχει απώλεια μνήμης σ’ ό,τι αφορά τη παιδική του ηλικία. Ο αγώνας του ήρωα για εκδίκηση δεν είναι παρά αγώνας για την αναζήτηση της μνήμης και του παρελθόντος. Η επαναφορά της μνήμης θα δώσει στο ήρωα την ευκαιρία απελευθέρωσης από τα δεσμά της μηχανής και την επανάκτηση της ανθρώπινης ταυτότητας του.
Ο σκηνοθέτης δημιουργεί μια σκοτεινή ατμόσφαιρα που αντανακλά το μαρτύριο του κεντρικού ήρωα. Οι έντονες επιρροές από τα αμερικάνικα κόμικς της Marvei, η χρήση Rock μουσικής και η κινηματογράφηση με κάμερα στο χέρι κάνουν τη ταινία να κινείται με δυναμικούς ρυθμούς. Η χρήση τεχνικών του Animation δένει δυναμικά με την αφήγηση και την προωθεί.

Δημήτρης Μπάμπας

(δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Ανδρομέδα τεύχος 14 Νοέμβριος- Δεκέμβριος 1992)