(Never On Sunday)
του Jules Dassin
never-on-sunday.jpg

Ένας αμερικάνος τουρίστας, ο Homer Thrace, περιφέρεται στα στέκια του λιμανιού: έχει έρθει στην Ελλάδα γοητευμένος από τον αρχαίο πολιτισμός και τη φιλοσοφία της, αναζητώντας την "Αιώνια Αλήθεια". Όμως, στην περιπλάνησή του στον Πειραιά, μια γνωριμία του θα είναι καθοριστική: θα συναντήσει μία νεαρή πόρνη, την Ίλια. Γοητεύεται από το δυναμισμό της, από τη φιλοσοφία ζωής της, από την αγνότητα και καθαρότητα της μορφής της και τέλος τον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο ασκεί το επάγγελμα της: η Ίλια επιλέγει τους εραστές -δεν επιλέγεται απ' αυτούς. Ο Homer, ως άλλος Πυγμαλίωνας, θα επιχειρήσει να "διαπλάσει" το χαρακτήρα της νέας κοπέλας, να τη διδάξει τις υψηλές αξίες του πολιτισμού. Όμως η Ίλια γρήγορα θα αλλάξει προσανατολισμό: θα εγκαταλείψει τα μαθήματα που τις προσφέρει ο Αμερικάνος τουρίστας…
Ταινία σύμβολο μίας ολόκληρης εποχής, το Ποτέ την Κυριακή καταγράφει -πολλές φορές με το ύφος του νεορεαλισμού- την ατμόσφαιρα στο λιμάνι του Πειραιά. Παράλληλα όμως η ταινία είναι και ένας ύμνος στην πρωταγωνίστριά της, την Μελίνα Μερκούρη, η οποία υποδύεται ένα ρόλο που αντανακλά τον ίδιο τον χώρο του λιμανιού: το πνεύμα του, την ατμόσφαιρά του, τις αντιφάσεις, την σαγήνη, τέλος την βαθύτερη ουσία του χώρου.
Δ.Μ.

Ποτέ την Κυριακή (Never On Sunday)
Σκηνοθεσία: Jules Dassin. Σενάριο: Jules Dassin. Φωτογραφία: Jacques Nateau. Σκηνογραφία: Αλέκος Ζώνης. Κοστούμια: Ντένη Βαχλίωτη. Μοντάζ: Roger Dwyre. Μουσική: Μάνος Χατζιδάκης. Ηθοποιοί: Μελίνα Μερκούρη, Jules Dassin, Γιώργος Φούντας, Τίτος Βανδής, Μήτσος Λυγίζος, Δέσπω Διαμαντίδου, Αλέξης Σολομός, Δημήτρης Παπαμιχαήλ. Προέλευση: ΗΠΑ, Ελλάδα. Διάρκεια: 90'. Ασπρόμαυρη. Βραβεία: Όσκαρ τραγουδιού στον Μάνο Χατζιδάκη για "Τα Παιδιά του Πειραιά". 1959.