του Philippe Béziat
(το σχόλιο της Μαρίας Γαβαλά)

«Οι Ευγενείς Ινδοί», ντοκιμαντέρ του Φιλίπ Μπεζιά, παραγωγής 2020, διαρκείας 1 και 48΄, διαθέσιμο στο Cinobo, μέχρι και 14/2/22. “Les Indes galantes” του Jean-Philippe Rameau, μια μεγαλοπρεπής μπαρόκ όπερα-μπαλέτο του 18ου αιώνα (1735, τροποποιημένη το 1736), είναι δυνατόν να συνδυασθεί με το urban dance (συμπεριλαμβανομένων των Style break dance, Hip-hop, krump, break, voguing, danse-théâtre κ.ά); Η «σκηνή του δρόμου» μπορεί να συναντήσει το παλκοσένικο, κι ο χορός, από τα πεζοδρόμια των ευάλωτων και ταραγμένων προαστίων, μπορεί να σκαρφαλώσει στη σκηνή της Όπερας του Παρισιού (Opéra Bastille - από 26 Σεπτεμβρίου μέχρι 15 Οκτωβρίου 2019); Η απάντηση δίνεται, με πειστικότητα, στο ομότιτλο (με την όπερα) ντοκιμαντέρ του Φιλίπ Μπεζιά. Ένα τολμηρό θέαμα με νέους και πολλούς πρωτοεμφανιζόμενους καλλιτέχνες (τραγουδιστές, χορευτές, μουσικούς, εικαστικούς κοκ), να κινούν τα περισσότερα από τα νήματα της παράστασης – στη βερσιόν του νεαρού σκηνοθέτη Clément Cogitore. Και με χορευτές και χορεύτριες απ’ όλα τα σημεία του πλανήτη, κατά πολύ μεγάλο μέρος έγχρωμες-ους, προερχόμενους-ες από τις ευαίσθητες λαϊκές συνοικίες μεγάλων γαλλικών πόλεων, παιδιά μεταναστών από την Αφρική, την Ασία, τα νησιά των Δυτικών Ινδιών, ακόμη και με ινδιάνικες ρίζες. Παιδιά από πρώην αποικιοκρατούμενα εδάφη, που επέζησαν από θαλάσσια ναυάγια (ομοίωμα διαλυμένης βάρκας, ως απομεινάρι μεταναστευτικού πλοιαρίου, γίνεται ένα από τα εμβλήματα της παράστασης και αποτελεί μέρος του σκηνικού, καθώς το κατεβάζει ο γερανός επί σκηνής) και έμαθαν να εκφράζονται σωματικά, χορεύοντας στους δρόμους, ανεβαίνουν στη σκηνή ενός από τα πλέον διάσημα λυρικά θέατρα, κουβαλώντας με το σώμα τους μια ιστορία χιλίων χρόνων. Έχοντας πίσω τους σοβαρές σπουδές χορού, πλάι σε καταξιωμένους δασκάλους, με εξαντλητικές πρόβες ενός ολόκληρου περίπου χρόνου, πανέτοιμοι όλοι τους, όχι μόνο να ανεβούν στη σκηνή ενός περιώνυμου θεάτρου, αλλά και να κατακτήσουν τον κόσμο ολόκληρο, με το σπαθί τους, όπως το δικαιούνται. Και μόνο παρακολουθώντας τη δουλειά της εκρηκτικής Bintou Dembélé (μεγαλωμένης στα υποβαθμισμένα παρισινά προάστια, με καταγωγή από την υποσαχάρια Αφρική ), χορογράφου, χορεύτριας και καλλιτεχνικής διευθύντριας, έχεις συλλάβει κάτι πολύ πιο πάνω από το ήμισυ των ρυθμών του κόσμου. Η προετοιμασία για μια μοναδική «παράσταση-γεγονός» που δεν πέρασε διόλου απαρατήρητη, μέσα από ένα ντοκιμαντέρ που αποδίδει πιστά τον άθλο αυτών των νέων, τολμηρών και πολύ προικισμένων καλλιτεχνών.

(Πρώτη δημοσίευση ανάρτηση στο facebook)