του Matteo Garrone
b_505X0_505X0_16777215_00_images_1718_dogman.jpg

Πορτραίτο ενός άνδρα και απεικόνιση μιας σχέσης βίαιης, η ταινία του Matteo Garrone παρακολουθεί τον ήρωα της καθώς οδηγείται σταδιακά προς τον εκτροχιασμό.
Ένας άνδρας που φροντίζει τα του καλλωπισμού ενός σκύλου. Είναι ο Marce (στο ρόλο Marcello Fonte), ο κεντρικός ήρωας της ταινίας, ένας φροντιστής σκύλων. Χωρισμένος ζει μια μοναχική ζωή, όπου η μόνη αναλαμπή της είναι η συναντήσεις με την κόρη του Alida. Ο Marce ζει σε ένα παρακμασμένο οικιστικό συγκρότημα, σε ένα προάστιο της Ρώμης και οι συναναστροφές του είναι οι γείτονες του. Και όχι μόνο... Φίλος του Marce είναι ο Simone (στο ρόλο Edoardo Pesce), ένας πρώην μποξέρ, κοκαϊνομανής, ο οποίος ασχολείται με κλοπές. Ο Simone είναι ο φόβος και ο τρόμος της γειτονιάς και γρήγορα θα εκμεταλλευθεί την αδυναμία του φίλου του. Ο Marce θα βρεθεί μπλεγμένος σε μια ληστεία, χωρίς δυνατότητα ελιγμών και θα καταλήξει στη φυλακή...
Ο Matteo Garrone (Gomorrah) τοποθετεί την ιστορία της ταινίας και τον ήρωα του σ’ ένα παρακμασμένο και υπό κατάρρευση οικιστικό συγκρότημα: βρισκόμαστε στο κοινωνικό περίγυρο του λούμπεν προλεταριάτου, στην επικράτεια ενός παζολινικού σύμπαντος. Οι τόνοι είναι σκοτεινοί και οι αποχρώσεις γκρίζες. Μια αστική δυστοπία. Καμία ελπίδα.
Υπάρχει ένα είδος σωματικής ερμηνείας στην παρουσία του ήρωα, αλλά και στην ταινία συνολικότερα: Λιπόσαρκος, αδύνατος, σχεδόν καμπούρης μοιάζει να γίνεται ευθυτενής, με το πρόσωπο του να λάμπει μόνο όταν συναντά την κόρη του. Αυτά τα σωματικά χαρακτηριστικά επιτείνονται και μεγεθύνονται όταν η αδύναμη φιγούρα του τοποθετείται δίπλα στους όγκους του Simone: ένας Δαβίδ απέναντι σ’ ένα κακόβουλο Γολιάθ. Η αδυναμία του καθίσταται πασιφανής, μέσω της συναναστροφής του με τον Simone, και ό,τι παρακολουθούμε είναι η αγωνία του να εξισορροπήσει τη σωματική αδυναμία του και να επιβιώσει. Τη σταδιακή κατάρρευσή του παρακολουθούμε, τη διάλυση του -με τον ίδιο τρόπο που ο περιβάλλων χώρος έχει καταρρεύσει. Έτσι όταν ο ήρωας θα επιχειρήσει την εξέγερσή του αυτή θα έχει τη μορφή μιας τραγωδίας όπου το θύμα και θύτης θα είναι τελικά ο ίδιος ...

Δημήτρης Μπάμπας