(-Χωρίς αγάπη )
του Andrey Zvyagintsev
b_505X0_505X0_16777215_00_images_1617_loveless.jpg

Ένα ζευγάρι στα πρόθυρα διαζυγίου. Ο Boris και η Zhenya βρίσκονται σε μια άγρια αντιπαράθεση γεμάτη κακίες, διαψεύσεις και αλληλοκατηγορίες. Παράλληλα έχοντας ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία πώλησης του διαμερίσματός τους, προετοιμάζονται για μια καινούρια ζωή. Ο Boris με τη νεότερη φιλενάδα του που είναι έγκυος, η Zhenya με τον πλούσιο εραστή της που βιάζεται να την παντρευτεί. Κανένας τους δε φαίνεται να ενδιαφέρεται για το δωδεκάχρονο γιο τους Alyosha. Μέχρι που αυτός, μάρτυρας ενός διαπληκτισμού τους, εξαφανίζεται.
Ο σκηνοθέτης δηλώνει σχετικά με την ταινία: «Πρόκειται για την ιστορία μιας οικογένειας που περνάει κρίσιμες ώρες, καθώς το ζευγάρι χωρίζει. Ήθελα να βρω παραλληλίες ανάμεσα στο Loveles και στο « Σκηνές από ένα γάμο» του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν. Κάτι σα μεταφορά της ταινίας του Μπέργκμαν σε άλλη εποχή και με άλλους χαρακτήρες. Μια ταινία με έξι επεισόδια σαράντα πέντε λεπτών στα οποία ό,τι βλέπαμε ήταν στην ουσία μόνο αυτοί οι δύο ηθοποιοί. Ο Josephson και η Ullmann. Και παρόλα αυτά δεν μπορείς να πάρεις τα μάτια σου από την οθόνη. Οι χαρακτήρες του Μπέργκμαν σκέφτονται και συζητούν. Ωστόσο η ευφυία, η ικανότητα για ανάλυση, η ευγένεια και οι καλοί τρόποι δεν μπορούν να αποτρέψουν μια τρομερή καταστροφή. Η ιδέα για τo Loveless πήγασε από την ταινία αυτή για την οποία, δεν το κρύβω, είχα πάντα μια αδυναμία. Συζήτησα λοιπόν με τον Oleg Negin, που είναι ο σταθερός σεναριογράφος μου, να εξετάσουμε ένα γάμο σε κρίση μετά από 10-12 χρόνια συμβίωσης. Και να εντάξουμε ένα στοιχείο που θα διαλύσει τη σύγχυση και την αντιφατικότητα που επικρατεί ανάμεσα στο ζευγάρι. Την εξαφάνιση του παιδιού τους.» Και συνεχίζει:« Η μεταμοντέρνα εποχή μας είναι μια μεταβιομηχανική κοινωνία που κατακλύζεται από μια διαρκή ροή πληροφοριών των οποίων οι δέκτες δεν ενδιαφέρονται παρά μόνο για το άτομό τους. Ο μόνος τρόπος να βγούμε από αυτή την αδιαφορία είναι να αφοσιωθούμε στους άλλους, ακόμα και στους εντελώς ξένους, όπως ο εθελοντής που χτενίζει την πόλη για να βρει το εξαφανισμένο αγόρι, χωρίς κανένα ατομικό συμφέρον, σα να ήταν αυτός ο αληθινός σκοπός της ζωής του. Αυτός είναι και ο μοναδικός τρόπος να αντιμετωπίσουμε την απανθρωποποίηση και την αποδιοργάνωση του κόσμου».
Για την ταινία, η οποία διαδραματίζεται στη Μόσχα, ο Zvyagintsev επιστράτευσε εκτός από τον Oleg Negin και άλλους γνωστούς συνεργάτες του από την τελευταία βραβευμένη του ταινία «Leviathan».

(πηγή σημειώσεις για την παραγωγή, δημοσιεύματα του τύπου, κατάλογος φεστιβάλ Καννών. επιμέλεια Π.)