(Afterimage)
του Andrzej Wajda
(το σημείωμα του σκηνοθέτη)
b_505X0_505X0_16777215_00_images_1617_afterimage.jpg

Ήθελα να σκηνοθετήσω την ιστορία ενός καλλιτέχνη, ενός ζωγράφου εδώ και πολύ καιρό. Αποφάσισα να φέρω στην οθόνη τον Βλάντισλαβ Στρεμίνσκι / Wladyslaw Strzeminski γιατί υπήρξε ένας από τους πιο πετυχημένους Πολωνούς καλλιτέχνες. Ταυτόχρονα, ήθελα να δείξω τη σύγκρουση του με το κομμουνιστικό κράτος. Ο Στρεμίνσκι κατανόησε τον δρόμο της μοντέρνας τέχνης. Τον εξήγησε στο βιβλίο του Theory of Vision. Η πεποίθηση πως δεν υπάρχει κανένας άλλος δρόμος εκτός της αφηρημένης τέχνης, αφού η θεματική ζωγραφική και ο μέτα-ιμπρεσιονισμός τα έχουν ήδη πει όλα, του έδωσαν τη δύναμη να αντιταχθεί στις κομμουνιστικές αρχές.
Το Afterimage είναι το πορτρέτο ενός αδιάσπαστου ανθρώπου – ενός ανθρώπου βέβαιου για τις αποφάσεις που έχει πάρει. Ενός ανθρώπου αφιερωμένου σε μια τέχνη που δεν διακρίνεται εύκολα. Ήταν ένας εξαιρετικός δάσκαλος, αλλά και ο ιδρυτής του δεύτερου στον κόσμο Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Łódź το 1934. Η ταινία αποτυπώνει τέσσερις σημαντικές χρονιές 1949 – 1952, όταν η σοβιετοποίηση της Πολωνίας πήρε την πιο αντιδραστική μορφή, και ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός έγινε η υποχρεωτική μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης.

* Βλάντισλαβ Στρεμίνσκι (Wladyslaw Strzeminski): Πολωνός θεωρητικός της τέχνης, ζωγράφος, σχεδιαστής των «λειτουργικών» prints, πρωτοπόρος του avant-garde Κονστρουκτιβισμού των δεκαετιών ’20 & ’30, συν-δημιουργός της θεωρίας Unism και συγγραφέας του βιβλίου τέχνης «A Theory of Vision». Γεννήθηκε το 1893 στο Μινσκ της Λευκορωσίας και πέθανε το 1952 στο Λοτζ.

(πηγή σημειώσεις για την παραγωγή)