(Η Αλίκη στις πόλεις)
του Wim Wenders
b_505X0_505X0_16777215_00_images_1617_alice-in-den-stadten.jpg

Ο γερμανός δημοσιογράφος Φίλιπ Βίντερ επιστρέφει στη Νέα Υόρκη ύστερα από μια περιπλάνηση στην αμερικανική ενδοχώρα. Στο τέλος του ταξιδιού του έχει μαζέψει αρκετές φωτογραφίες για να γράψει ένα κείμενο με θέμα το αμερικάνικο τοπίο, το οποίο του έχουν παραγγείλει. «Μπουκωμένος» από την πληθώρα φωτογραφιών, ο Βίντερ συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να γράψει τίποτα, καθώς αδυνατεί να βρει το αφηγηματικό νήμα που συνδέει το υλικό του. Τα παρατάει και αποφασίζει να επιστρέψει άπρακτος στην Ευρώπη. Στο αεροδρόμιο της Νέας Υόρκης γνωρίζει μια γυναίκα που ταξιδεύει για το Άμστερνταμ με την κόρη της, την 10χρονη Αλίκη. Η μητέρα κάποια στιγμή εξαφανίζεται, αφήνοντας ένα σημείωμα στον Φίλιπ και παρακαλώντας τον να πάρει μαζί του στο ταξίδι και να φροντίσει την Αλίκη μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους…
Τέταρτη ταινία της καριέρας του και πρώτη της περίφημης τριλογίας της περιπλάνησης (θα ακολουθήσουν τα φιλμ Λάθος κίνηση και Στο πέρασμα του χρόνου), η Αλίκη στις πόλεις είναι και η πρώτη ταινία του Βέντερς με γυρίσματα στην Αμερική, στην απόπειρά του να εξερευνήσει και να κινηματογραφήσει το αμερικανικό τοπίο. Εξάλλου, η σχέση αναμέτρησης -αντιπαράθεσης  του γερμανού σκηνοθέτη με την Αμερική και συνεπώς η σχέση του ευρωπαίου κινηματογραφικού δημιουργού με τους μεγάλους μύθους της αμερικανικής κινηματογραφικής παράδοσης, θα αποτελέσει μια από τις σταθερές θεματικές του έργου του. Οι βασικοί αφηγηματικοί άξονες της ταινίας αυτής (μιας από τις καλύτερές του) είναι η τρυφερή (και όχι πάντα εύκολη) σχέση του Φίλιπ με την Αλίκη και το βλέμμα της Αλίκης που κοιτάζει έκθαμβο τον «θαυμαστό καινούριο κόσμο» να ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια της - μια σύγχρονη εκδοχή της «Αλίκης στη χώρα των θαυμάτων» του Λούις Κάρολ. «Με την Αλίκη στις πόλεις βρήκα τον προσωπικό μου δρόμο στο σινεμά και είναι η ταινία που προτιμώ γιατί για πρώτη φορά, μπόρεσα να κάνω όλα όσα με ενδιέφεραν στον κινηματογράφο», έχει πει ο Βέντερς. Η Αλίκη στις πόλεις είναι μια στιγμή απόλυτης και πραγματικής κινηματογραφικής ελευθερίας, μια μικρή-μεγάλη ταινία (τώρα πια κλασική) γυρισμένη στον δρόμο και για τον δρόμο, σκηνοθετημένη με την απλότητα μια ροκ μπαλάντας. Έξοχη στον ρόλο της Αλίκης η Γιόλα Ροτλάντερ και θαυμάσιος ο Ρούντιγκερ Βόγκλερ ως Φίλιπ Βίντερ.
Σκηνοθεσία: Βιμ Βέντερς
Σενάριο: Wim Wenders, Veith von Fürstenberg
Με τους: Yella Rottländer, Rüdiger Vogler, Lisa Kreuzer

(δ.τ.)