(Αποχαιρετισμός στη γλώσσα)
του Jean-Luc Godard
adieu-au-langage.jpg

Ο Ζαν –Λικ Γκοντάρ /Jean-Luc Godard είναι ένας από τους σημαντικότερους μοντερνιστές σκηνοθέτες στην ιστορία του κινηματογράφου. Στην ηλικία των 83 χρονών αποφασίζει να αναμετρηθεί με τις τελευταίες τάσεις της τεχνολογίας στον κινηματογράφο: το κινηματογράφο 3D. Η ιστορία της ταινίας, όπως την αφηγείται το σχετικό σημείωμα στον κατάλογο του Φεστιβάλ Καννών, δεν καθόλου ενδεικτική της οπτικής εμπειρίας που θα βιώσει ο θεατής
«Η ιδέα είναι απλή: Μια παντρεμένη γυναίκα και ένας άνδρας συναντιούνται. Ερωτεύονται, τσακώνονται, παλεύουν. Ένας σκύλος τριγυρνά ανάμεσα στην πόλη και την εξοχή. Οι εποχές αλλάζουν. Ο άνδρας και η γυναίκα συναντιούνται πάλι. Ο σκύλος βρίσκεται μεταξύ τους. Ο άλλος είναι ένας, ο ένας είναι άλλος και όλοι είναι τρεις. Η πρώην σύζυγος καταστρέφει τα πάντα.
Μια δεύτερη ταινία αρχίζει ως εξής: Όπως η πρώτη, και όμως όχι. Από την ανθρώπινη φυλή περνάμε στην αλληγορία. Καταλήγει σε γαύγισμα και το κλάμα ενός μωρού. Εν τω μεταξύ, έχουμε δει τους ανθρώπους να μιλούν για την κατάρρευση του δολαρίου, για την αλήθεια των μαθηματικών και για το θάνατο του κοκκινολαίμη».
Οπτικά συναρπαστική, αφηγηματικά μυστηριώδης και πάντα μαγευτικά στοχαστική, η ταινία είναι γεμάτη «γκονταρισμούς» -δηλαδή αναφορές και παραπομπές σε ένα ευρύ φάσμα διανοητών. Ωστόσο, η δύναμη της σκηνοθεσίας κρύβεται στις συχνά ψυχεδελικές και παραισθητικές εικόνες: η ταινία έχει αναμφίβολα ένα «αποκαλυπτικό» χαρακτήρα, όπως εξάλλου όλες οι ταινίες του γαλλο-ελβετού δημιουργού. Αποκαλύπτει τις άπειρες δυνατότητες των κινηματογραφικών εικόνων.
Με τους Héloïse Godet, Kamel Abdeli, Richard Chevallier .
Δ.