(Μια γυναίκα δαιμονισμένη)
του Andrzej Żuławski
possession.jpg

Η Άννα, που ζει μαζί με το παιδί της σ’ ένα κλειστοφοβικό κι αποπνικτικό Βερολίνο, είναι διχασμένη ανάμεσα στον άνδρα της Μαρκ και τον εραστή της Χάινριχ. Ο πρώτος λείπει συνεχώς σε ταξίδι για δουλειές, ο δεύτερος δεν τον αναπληρώνει μέσα από την παράνομη σχέση τους και η Άννα είναι διαρκώς ανικανοποίητη και σε κατάσταση διανοητικής και ψυχικής σύγχυσης. Η νεαρή γυναίκα προσπαθώντας να βγει από το αδιέξοδο μέσα στο οποίο βρίσκεται, πέφτει σε μια άβυσσο στο εσωτερικό του εαυτού της, όπου ένα τέρας, δημιούργημα του ταραγμένου ψυχικού της κόσμου, την εξουσιάζει. Έτσι οδηγείται σταδιακά προς την σχιζοφρένεια, καθώς μια δασκάλα που είναι το ακριβές ομοίωμά της εμφανίζεται στο σπίτι διεκδικώντας την θέση της, ενώ το τέρας παίρνει τη μορφή του άντρα της…
 Το Μια γυναίκα δαιμονισμένη, τέταρτη ταινία του πολωνού Αντρέι Ζουλάφσκι, γυρισμένη με μια υστερική -στα όρια του παροξυσμού- σκηνοθεσία και με μια «αποχαλινωμένη» κίνηση της κινηματογραφικής κάμερας, κινηματογραφεί τον σκοτεινό κόσμο του ασυνείδητου σε κατάσταση άγριου εμφύλιου σπαραγμού. Η ταινία έχοντας ως σεναριακή βάση (εντελώς προσχηματική), ένα τυπικό ερωτικό τρίο, ταχύτατα μεταλλάσσεται σε μια ιστορία τρόμου και φρίκης, καθώς στα υπόγεια του έργου ενεδρεύει μια ζωτική όσο και καταστροφική υπερ-δύναμη: το τέρας, που εν είδει καρκινώματος κατατρώει το σώμα και την ψυχή της ηρωίδας, βυθίζοντάς την ολοκληρωτικά και αμετάκλητα στη τρέλα. Η ταινία δεν θα μπορούσε να γυριστεί χωρίς τη συμβολή της καταπληκτικής Ιζαμπέλ Ατζανί σ’ έναν ρόλο ηθικά, σωματικά και ψυχικά, όχι μόνον δύσκολο, αλλά κοντά στα όρια του αδύνατου. Το φιλμ Possession (εύγλωττος ο αυθεντικός τίτλος), είναι μια συγκλονιστική αλληγορία πάνω στις έννοιες του Κακού, της Κόλασης και του Διαβόλου, που δεν βρίσκονται πουθενά αλλού, παρά μέσα μας.
Με τους:    Isabelle Adjani, Sam Neill, Margit Carstensen

(δ.τ.)