(Βόλτα με τον Μολιέρο)
του Philippe Le Guay
alceste-a-bicyclette.jpg

Επικεντρωμένη στο κλασικό θεατρικό έργο Ο Μισάνθρωπος (Le Misanthrope ou l'Atrabilaire amoureux) του Μολιέρου (Molière), η ταινία είναι μια σπουδή για το θεατρικό έργο, αλλά ταυτόχρονα και μια σπουδή χαρακτήρων με φόντο τη μέση ηλικία.
Ο Gauthier Valence (το ρόλο υποδύεται ο Lambert Wilson) είναι ένας σταρ, διάσημος για τη συμμετοχή του σε μια τηλεοπτική ιατρική σειρά. Καταφθάνει στο Ile de Ré, στη δυτική Γαλλία, για να επισκεφθεί τον φίλο και συνάδελφό του Serge Tanneur (στο ρόλο ο Fabrice Luchini), που έχει αποσυρθεί από την ενεργή δράση. Ο λόγος της επίσκεψης είναι να τον πείσει για να συμμετέχει μαζί του στη θεατρική παράσταση του Μισάνθρωπου του Μολιέρου. Εκεί, θα συναναστραφούν με μία άρτι διαζευχθείσα Ιταλίδα (που υποδύεται η Maya Sansa), μια νεαρή «συνάδελφό» τους από τη βιομηχανία πορνό (το ρόλο υποδύεται η Laurie Bordesoules), αλλά και έναν οργισμένο ταξιτζή. Η παραμονή του Gauthier Valence στο νησί αποδεικνύεται περιπετειώδης και οι συνέπειες (συναισθηματικές και άλλες) της μεταξύ τους συνάφειας διαταράσσουν τις βεβαιότητες και των δύο…
Ο χώρος στον οποίο διαδραματίζεται η ταινία -το νησί Ile de Ré-, συνιστά κάτι περισσότερο από ένα απλό φόντο για τη σύγκρούση των δύο χαρακτήρων: μακριά από τα αστικά κέντρα, καταφύγιο για όσους αποσύρονται από την ενεργή δράση, και τόπος όπου κάποιος μπορεί να διάγει μια φυσική ζωή –το νησί μοιάζει σχεδόν αποκομμένο από το θέαμα (και τις ματαιοδοξίες και τις υποκρισίες που το συνοδεύουν) .
Ένα μεγάλο μέρος της δραματικής πλοκής περιστρέφεται γύρω από τις πρόβες που κάνουν οι δύο ηθοποιοί για το ανέβασμα του  θεατρικού έργου: κάτι που δίνει την ευκαιρία για να αναπτυχθούν οι υποκριτικές ικανότητες των δύο κεντρικών ηθοποιιών, αλλά και η σαγήνη του θεατρικού κειμένου. Ωστόσο ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί το έργο του Μολιέρου για ένα σχόλιο  πάνω στη ματαιοδοξία και την υποκρισία που συνοδεύουν τον κόσμο του (τηλεοπτικού ή θεατρικού) θεάματος. Η σκηνοθεσία σχεδιάζει τα πορτραίτα δύο ανδρών που διανύουν την μέση ηλικία και των οποίων η μεταξύ τους συνάφεια (από την οποία δεν απουσιάζουν οι κωμικές αποχρώσεις) μοιάζει ως σύγκρουση των ομοίων: και οι δύο προσέρχονται με τον ίδιο εξοπλισμό -τη ματαιοδοξία και την υποκρισία τους-, το έδαφος στο οποίο αναπτύσσεται η διαπάλη τους είναι κοινό.  
Δεν είναι, λοιπόν, άνευ σημασίας ότι και οι δύο διεκδικούν με πάθος να υποδυθούν τον κεντρικό χαρακτήρα του θεατρικού έργου, τον Αλσέστ  -μια σύγκρουση που επιλύεται προσωρινά με κλήρωση. Γι’ αυτό, ο διαφιλονικούμενος χαρακτήρας του θεατρικού έργου - που σύμφωνα με τους σχολιαστές, το μόνο που θέλει είναι "να ζήσει ως τίμιος άνθρωπος"- είναι εντέλει και το αίτημα της δραματικής πλοκής: Ποίος από τους δύο χαρακτήρες -ο τηλεοπτικός και σαγηνευτικός Gauthier Valence ή ο αναχωρητής και «ασυμβίβαστος» Serge Tanneur -θα αποτινάξει την υποκρισία κα τη ματαιοδοξία του και θα οδηγηθεί σε κάποιου είδους αυτογνωσία;

Δημήτρης Μπάμπας