(Γόμορρα)
του Matteo Garrone
(οι δηλώσεις των συντελεστών)
gomor1.jpg
Matteo Garrone (σκηνοθέτης)
Όταν γυρνούσα την ταινία το υλικό με το οποίο έπρεπε να δουλέψω ήταν οπτικά τόσο δυνατό που απλώς τα κινηματογράφησα με όσο το δυνατόν με πιο άμεσο τρόπο, ως να ήμουν ένας περαστικός ο οποίος βρέθηκε εκεί κατά τύχη. Θεωρώ ότι αυτός ήταν ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να αναπαράγω τα συναισθήματα που βίωσα κατά τη διάρκεια δημιουργίας της ταινίας. Για να δημιουργήσω το συναισθηματικό αντίκτυπο που βίωσα όταν ήμουν εκεί, σκέφθηκα ότι αυτό το στυλ ήταν η σωστή επιλογή. Ήθελα η κινηματογράφηση να’ ναι σχεδόν αόρατη. Και η ταινία να έχει αυτό το είδος της κινηματογραφικής γλώσσας. Τα πολεμικά ρεπορτάζ με επηρέασαν και με ενθάρρυναν να διαλέξω αυτό το είδος της κινηματογραφικής γλώσσας. Θέλαμε να δώσουμε στους θεατές την αίσθηση ότι πραγματικά βρισκόταν εκεί. Έτσι οι θεατές σχεδόν είχαν τη μυρωδιά αυτών των τόπων.
(…) Οι κάτοικοι ήταν πολύ συνεργάσιμοι. Συνεργάστηκαν μ’ όλη τη ψυχή τους και ήταν οι πρώτοι θεατές της ταινίας. Όταν γυρνούσαμε τις σκηνές πάντα μας έδιναν συμβουλές και συμμετείχαν ενεργά. Συχνά είναι το σινεμά που βοηθά να μορφοποιηθεί το γούστο αυτών των ανθρώπων, και όχι το αντίθετο. Ακόμα και αν η ταινία αποκηρύσσει τη δεδομένη «πραγματικότητα» και κινείται προς μια διαφορετική κατεύθυνση.
gomor2.jpg
Roberto Saviano (σεναριογράφος)
Την μέρα που κατέρρευσαν οι Δίδυμοι Πύργοι, δύο Ναπολιτάνοι μιλούσαν στο τηλέφωνο: «Το δες; Υπάρχει ελεύθερος χώρος για κτίσιμο στο Κάτω Μανχάταν». Αυτό που ο υπόλοιπος κόσμος βίωσε ως τραγωδία, αυτοί το είδαν ως μια επενδυτική ευκαιρία. Αυτό είναι μια ένδειξη για το πόση δυναμικότητα έχει το οργανωμένο έγκλημα.

Giantelice Imparato (ηθοποιός).
Ήμουν πολύ τυχερός γιατί ο χαρακτήρας μου αντιπροσωπεύει το φόβο που βιώνουν οι άνθρωποι όταν βρίσκονται σε μια τέτοια κατάσταση. Ο χαρακτήρας μου έπρεπε να ‘ναι αόρατος. Υποτίθεται ότι κανένας δεν πρέπει να τον βλέπει. Το λένε «Υποβρύχιο». Είχα τη δυνατότητα να εφαρμόσω το κανόνα που χρησιμοποιώ στο θέατρο το κανόνα της αφαίρεσης……Έπρεπε να βιώσω το φόβο

(δηλώσεις κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου στο Φεστιβάλ Κανών 2008).