(Η κόλαση μέσα μας)
του Danis Tanovic    
enfer1.jpg
Ο Danis Tanovic, σκηνοθέτης της βραβευμένης με Όσκαρ ταινίας No Man’s Land (2001), επιστρέφει με μια ταινία το σενάριο της οποίας γράφτηκε από τον Krzysztof Kieslowski και τον συνεργάτη σεναριογράφο Krzysztof Piesiewicz. Αυτό το σενάριο είναι μέρος μιας τριλογίας –οι άλλες ταινίες έχουν τίτλους Ο παράδεισος που γυρίστηκε ταινία απο τον Tom Tykwer και Το καθαρτήριο που ακόμα δεν γυρίστηκε- και είναι εμπνευσμένο από την Κόλαση του Δάντη.
Κεντρικό επεισόδιο στην αφήγηση είναι ένα τραγικό περιστατικό που καθόρισε την παιδική ηλικία και ολόκληρη τη ζωή τριών αδελφών, οι οποίες μετά από χρόνια ξανασυναντιούνται για να αναμετρηθούν επιτέλους με το παρελθόν τους. Με κεντρικούς χαρακτήρες της ιστορίας μια μάνα που ζει σ’ ένα εξοχικό σπίτι, και τις τρεις κόρες της, ώριμες πια με τις δικές τους περίπλοκες συναισθηματικά σχέσεις, το πρώτο μέρος της ταινίας αποτελείται από τα κομμάτια του παζλ που ο θεατής καλείται να βάλει στη σωστή τους θέση. Στη συνέχεια η αφήγηση παρακολουθεί έναν άνδρα που αποφυλακίζεται και επιστρέφει σπίτι του, ανασύρωντας παράλληλα από το παρελθόν το γεγονός που τραυμάτισε το συναισθηματικό κόσσμο των τριών ηρωίδων. Ότι ακολουθεί είναι μια εις βάθος ματιά πάνω σε μια οικογένεια που προσπαθεί να απαγκιστρωθεί από την καταλυτική επίδραση που ο πατέρας ασκεί πάνω στις ζωές των μελών της.
Σχεδιασμένη με ακρίβεια στην λεπτομέρεια, Η κόλαση μέσα μας χαρτογραφεί με ευαισθησία το πολύπλοκο και δαιδαλώδη κόσμο των ανθρώπινων συναισθημάτων και της μνήμης. Ο κόσμος που απεικονίζεται, όπως και στα άλλα σενάρια του Piesiewicz, του σεναριογράφου του Kieslowski, ισορροπεί ανάμεσα στη μοιρολατρία και την ελεύθερη βούληση.
enfer2.jpgΣτην πραγματικότητα η ταινία γίνεται μια υπαινικτική σπουδή πάνω στη δικαιοσύνη. Ο τρόπος που οι άνθρωποι αντιδρούν, ερμηνεύουν και χειρίζονται τα γεγονότα που ανακύπτουν, κρύβει την ουσία του δράματος. Αποτίοντας φόρο τιμής στον Kieslowski (Τρία χρώματα: Μπλε, Λευκό, Κόκκινο) τα τρία χρώματα της ταινίας οφείλουν περισσότερα στα σκηνικά και σχεδιασμό της παραγωγής παρά στη φωτογραφία: Η Marie Gillain είναι συνήθως ντυμένη στα πράσινα, η Karin Viard στα μπλε και η Emmanuelle Beart στα κόκκινα.
«Σέβομαι και θαυμάζω το μεγάλο δημιουργό, ωστόσο ήθελα να κάνω μια προσωπική ταινία». Αυτό δήλωσε ο Danis Tanovic σκηνοθέτης της ταινίας Η κόλαση μέσα μας, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το πόσο τον επηρέασε ή και τον δυσκόλεψε η σκηνοθεσία μιας ταινίας που βασίζεται σε σενάριο του Krzysztof Kieslowski. Ο Danis Tanovic σε συνέντευξή του κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ Θεσσα.λονίκης, εξήγησε ότι αρχικά ενδιαφερόταν να γυρίσει το τρίτο μέρος της τριλογίας (Καθαρτήριο), κατέληξε, ωστόσο, στην Κόλαση μέσα μας αφενός γιατί η ταινία δεν αφορά τον πόλεμο και αφετέρου επειδή πρόκειται για μια... «θηλυκού γένους» ταινία: «Από τότε που ξεκίνησε ο πόλεμος στη Βοσνία, δηλαδή εδώ και 13 χρόνια, όλες οι ταινίες μου έχουν να κάνουν με τον πόλεμο. Γι’ αυτό δεν επέλεξα το Καθαρτήριο, αλλά και επειδή μέχρι τώρα όλες οι ταινίες μου είχαν αντρικούς χαρακτήρες, ενώ η Κόλαση μέσα μας είναι μια ταινία όπου κυριαρχούν οι γυναίκες και η γυναικεία ματιά». Αναφορικά, τέλος, με τα στοιχεία της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας που είναι έντονα στην ταινία του, ο Danis Tanovic εξήγησε ότι, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι μεγάλο μέρος των σπουδών του αφορούσε την αρχαία ελληνική τραγωδία. «Συχνά φαίνεται ότι ξεχνάμε πως η βάση όλης της σύγχρονης τέχνης του θεάτρου και του κινηματογράφου είναι ακριβώς η αρχαία ελληνική τραγωδία. Ανάλογα στοιχεία περιλαμβάνονται και στην προηγούμενη ταινία μου No man’s land.»

(πηγή δελτίο τύπου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης)