του Woody Allen
allen14.jpg
Όλα Όσα θα θέλατε να μάθετε για τη σάτιρα
Μια ιδιοφυής παρωδία των μέσων μαζικής ενημέρωσης και των κοινωνικών αξιών, Τα Πάντα Γύρω Από Το Σεξ (Everything You Always Wanted To Know About Sex) είναι λιγότερο μια ταινία για το σεξ απ’ ότι μια ασεβής διακωμώδηση όλων αυτών που έχουν να κάνουν με το σεξ. Βασισμένη στο ομώνυμο μπεστ- σέλλερ του Δρ. David Reuben, η τρίτη ταινία του Άλεν, ως σκηνοθέτη, σεναριογράφου και πρωταγωνιστή δίνει ξεκαρδιστικές απαντήσεις στις ερωτήσεις του διάσημου γιατρού. Δεν αρκείται μόνο στο να σατιρίζει το σεξ, αλλά πειραματίζεται με μια πληθώρα νέων κινηματογραφικών τρόπων. Οι εφτά αξέχαστες ιστοριούλες του Άλεν δημιουργούν ένα καλειδοσκόπιο μιας εμπνευσμένης κωμωδίας.
Με έξαιρετικό επιτελείο θρυλικών κωμικών, η ταινία αυτή αναδεικνύει το οξύ κωμικό πνεύμα του Άλεν και το ταλέντο του στο slapstick χιούμορ. Αφήνοντας εντελώς ελεύθερη την αχαλίνωτη φαντασία του, έχοντας υπ’ όψιν του τα πιο παράλογα κουσούρια της κοινωνίας ο Άλεν στοχεύει στην έρευνα της λαϊκής κουλτούρας για το σεξ... και την πολύ ηλίθια άποψη ότι ο καλύτερος τρόπος να μάθει κανείς για το σεξ, είναι να διαβάσει ένα βιβλίο.

Γυναίκες στα πρόθυρα οργασμού
Μια από τις προσωπικές του αγαπημένες, αυτή η άσεμνη ιστορία του Άλεν, για μια γυναίκα που ευχαριστιέται το σεξ μόνο σε ιν- μέρη και πολυτελή εστιατόρια είναι μια ξεκαρδιστική καρικατούρα του Ιταλικού «αγχωτικού» κινηματογράφου. Συμπληρωμένη με υπότιτλους και βάρβαρα Ιταλικά- που έχουν μάθει φωνητικά- αυτή η ιστορία διακωμωδεί ολόκληρη την πλοκή του Καζανόβα 70, του Μονιτσέλι, καθώς επίσης και το σκηνοθετικό ύφος του Μπερτολούτσι και του Αντονιόνι.
Αυτός ο εξωφρενικός μύθος για την ψυχρότητα καταστράφηκε πριν καλά καλά γυριστεί. Ενώ σχεδίαζε να τον αντικαταστήσει με μια παρωδία αυνανισμού, ο Άλεν πείστηκε απ’ την Λουίζ Λάσερ να το ξανασκεφτεί. «Νομίζω ότι είναι τέλειο, θα είναι πολύ πιο αστείο και καλαίσθητο από μια παρωδιούλα για τον αυνανισμό.» Καθώς συζητούσαν , η αρχική ιδέα του Άλεν – Σικελοί χωρικοί σ’ ένα μικρό χωριό – παραχώρησε τη θέση της στην ιδέα της Λάσερ για τις σύγχρονες ιταλικές ταινίες. Ο Άλεν σκέφτηκε αυτή τη συμβουλή. «Είναι τέλειο, είναι η απόλυτη σάτιρα του Μπερτολούτσι.»
allen13.jpg
Τηλεοπτική Διαστροφή
Με πρωταγωνιστές πραγματικά τηλεοπτικά πρόσωπα: Πάμελα Μάσον, Ρέτζις Φίλμπιν, Ρόμπερτ Κ. Λούις, αυτός ο υπερβολικός κι αστείος διάλογος έχει ως συντονιστή τον Τζακ Μπάρι, τον παρουσιαστή της εκπομπής «What’s my Line». Με ύφος μπλαζέ και σοβαροφανή τόνο, η σκηνή αναπαριστά την παραγωγή ενός σόου χαμηλού προϋπολογισμού. Ο Άλεν φροντίζει ακόμα και να διακωμωδήσει τις διαφημίσεις. Σε μια εκπληκτική διασκευή μιας δημοφιλούς διαφήμισης της δεκαετίας του ’50 για τονωτικό μαλλιών, ο πνεματώδης σκηνοθέτης αποκαλύπτει ότι ο λόγος που οι δύο άντρες ενδιαφέρονται τόσο για την εμφάνισή τους... είναι ότι ενδιαφέρονται ο ένας για τον άλλον.

Μην πιστεύετε όσα διαβάζετε
Ειρωνικά, η πλοκή της έκτης ιστορίας δεν είναι δάνεια από το βιβλίο του Δρ. Reuben, αλλά αποτελεί ένα ερώτημα πάνω στο βιβλίο: μπορούν τα αποτελέσματα κλινικών μελετών για τον αισθησιασμό να είναι ακριβή; Ο Άλεν απαντά δυνατά και καθαρά με μια εξωφρενική παρωδία των ταινιών τρόμου της δεκαετίας του 1950, που αποκαλύπτει τις τρομακτικές ακρότητες της επιστήμης, που θα μετρήσουν την ποιότητα και την ποσότητα του σεξ, απογυμνώνοντάς το από όλο του το μυστήριο. Και το αστείο αυτό βρήκε θαυμαστές ακόμα κι ανάμεσα στους γιατρούς του Κίνσεϊ: «Νομίζω ότι μάθαμε περισσότερα απ’ την ταινία του Γούντι Άλεν.», δήλωνε ένας ερευνητής του σεξ, «απ’ ότι απ’ το βιλίο του Reuben.»

Ηλεκτρονικός έλεγχος
Περισσότερο απ’ όλα τα σκετσάκια, η τελευταία ιστορία είναι παρμένη απ’ το βιβλίο του Reuben. Διακωμωδώντας την άποψη του γιατρού για τον ανδρικό οργασμό, ως μια υψηλής τεχνολογίας «εκτόξευση πυραύλου» (που διανθίζεται με φράσεις όπως: Κεντρικός έλεγχος, αποτυχία συστήματος ασφαλείας), ο Άλεν παρουσίασε μια ολόκληρη σκηνή πιλοτηρίου σε στιλ NASA. Ο Άλεν ανεβάζει το μηχανολογικό του ανάλογο σε νέα ύψη, με την παρωδία κλασσικών ταινιών επιστημονικής φαντασίας, όπως το Μετρόπολις και Το Φανταστικό Ταξίδι, του Χένεσι, και την υπέροχη διασκευή της σκηνής της απογείωσης, στην Οδύσσεια του Διαστήματος:2001, του Κιούμπρικ.

Τι αρρωστημένο Δίκτυο έχουμε...
Δεν εντάχθηκαν όλα τα σκετς στην ταινία. Μια ιστορία με το όνομα Τί κάνει έναν άνδρα ομοφυλόφιλο; παριστούσε τον Άλεν ως αράχνη που ζευγάρωνε με μια πολύ σέξυ Μαύρη Χήρα, που ύστερα τον καταβροχθίζει. Αλλά, όταν το προγραμματισμένο τριήμερο γύρισμα κατέληξε σε εφιάλτη δύο εβδομάδων, η σκηνή έπρεπε να κοπεί απ’ την ταινία.
«Δεν απέκτησε ποτέ τέλος και δεν οδηγούσε πουθενά. Αν ήθελα να έχω κάποιο τέλος δεν μπορούσα να εντάξω αυτήν τη σκηνή», λέει ο Άλεν.

[Αποσπάσματα από τα βιβλία «Woody Allen And Comedy» του Eric Lax και “Woody: Movies From Manhattan» του Julian Fox.]