του Dustin Hoffman
(οι δηλώσεις του σκηνοθέτη)
quartet.jpg

Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΤΗΣ ΣΚΗΝΟΘΕΣΊΑ
Το πέρασμα στη σκηνοθεσία του είχα αποφασίσει πριν από πολύ καιρό, αλλά μερικές φορές χρειάζεται να περάσουν 40 χρόνια για να κάνει κάτι.
[Όταν κάνεις μια ταινία ] είσαι συνεχώς μέσα σ’ ένα τούνελ, όπου δεν μπορείς να δεις το φως της εξόδου Αλλά υπήρξε κάτι που έγινε σ’ αυτή την ταινία που δεν το περιμέναμε: ήταν όταν αποφασίσαμε ότι όλη η ομάδα των ηθοποιών θα ήταν αληθινοί συνταξιούχοι τραγουδιστές όπερας και μουσικοί. Όσοι παίζουν στην ταινία παρόλο που ακόμα μπορούν να τα καταφέρουν, δεν τους είχαν καλέσει ποτέ εδώ και 20 ή 40 χρόνια.

ΕΠΙΡΡΟΕΣ
Ζήτησα από κάποιους από τους ηθοποιούς να δουν την ταινία His Girl Friday, μια ταινία του Howard Hawks με τους Rosalind Russell και Cary Grant, επειδή μιλούν ο ένας στον άλλον σχεδόν ταυτόχρονα και υπάρχει μια μεγάλη ενέργεια. Και είπα: «Πρέπει να έχουμε ενέργεια στην ταινία ... Αυτή δεν είναι μια ταινία που θα μυρίζει ούρα! Είναι κάτι άλλο».
Ο Volker Schlöndorff έκανε ένα βιβλίο συνεντεύξεων με τον Billy Wilder. Και είπε στον Billy Wilder: «Τι σκέφτεστε;» Και αυτός είπε: «Εάν πρόκειται να προσπαθήσεις να πεις ην αλήθεια στο κοινό, τότε αυτή θα πρέπει να είναι αστεία διαφορετικά θα σε σκοτώσουν»
Και αυτό ποτέ δεν έχω ξεχάσει.

ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΚΑΙ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ
Νομίζω ότι ένα από τα πράγματα που πρέπει να ξέρεις σαν ηθοποιός είναι, ότι αν έρθεις στα γυρίσματα και δεις τον σκηνοθέτη να στέκεται και να επαναλαμβάνει τα λόγια, ενώ γυρίζετε μια σκηνή, τότε αυτό είναι συνήθως ένα πολύ κακό σημάδι: αυτό σημαίνει ότι η σκηνοθέτης έχει ήδη γυρίσει τη σκηνή στο κεφάλι του. Ξέρει ακριβώς το ρυθμό και τις αποχρώσεις που θέλει έχει ο διάλογος, και κανείς δεν πρόκειται να τον μεταπείσει.
(…) Όποιος κάνει χρόνια ταινίες μαθαίνει ότι πρέπει να προστατεύει τον εαυτό του γιατί το σινεμά είναι μια μπάσταρδη μορφή τέχνης. Δεν μας επιτρέπεται σε μας τους ηθοποιούς να βρισκόμαστε στην αίθουσα του μοντάζ - και αυτό είναι εξαιρετικό. Έτσι, όταν ένας σκηνοθέτης ζητά από μας κάποιες αποχρώσεις και χρώματα στην υποκριτική, και παρόλο που αισθανόμαστε ότι αυτά είναι κάτι ψεύτικό, ωστόσο το κάνουμε επειδή ο σκηνοθέτης μας το ζητά. [Πιστεύουμε], ότι αυτό που ζητά είναι αυτό που θα επιλέξει στην αίθουσα του μοντάζ.
Και υποστηρίζω ότι όταν βλέπουμε μια ταινία με κακή ηθοποιία, τότε δεν φταίει ο ηθοποιός... Κατηγορήστε αυτούς τους τύπους στην αίθουσα του μοντάζ, επειδή τους άρεσε εκείνη η λήψη.

(πηγή συνέντευξη στον ιστότοπο indielondon.co.uk - Μετάφραση Δ.Μ.)