thebling.jpg

Ξεκίνησαν την Πέμπτη και οι προβολές του παράλληλου προγράμματος των Καννών «Ένα κάποιο βλέμμα». Χωρίς ελληνικές συμμετοχές φέτος στο τμήμα, το οποίο ανέδειξε την ταινία «Κυνόδοντας» και με πρόεδρο της κριτικής επιτροπής τον δανό σκηνοθέτη Τόμας Βίντεμπεργκ 18 ταινίες διεκδικούν τα βραβεία.

Ανταπόκριση: Δημήτρης Εϊπίδης

Το πρόγραμμα «άνοιξε» με το «The Bling Ring» της Σοφίας Κόπολα, ταινία που πολλοί θα περίμεναν να βρίσκεται στο διαγωνιστικό τμήμα αλλά αντ’ αυτού σήμανε την έναρξη του πλέον ανήσυχου τμήματος της διοργάνωσης. Τρία χρόνια μετά τον Χρυσό Λέοντα που κέρδισε στη Βενετία με την ταινία «Somewhere», η Κόπολα επιστρέφει στην Κρουαζέτ. Βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, η ταινία αφηγείται την ιστορία μιας παρέας εφήβων στο Λος Άντζελες, των οποίων η εμμονή με τον λαμπερό τρόπο ζωής τούς οδηγεί να ληστεύουν πολύτιμα αντικείμενα από σπίτια διασήμων.
Ματαιοδοξία, άκρατος υλισμός και εμμονές είναι έννοιες πάνω στις οποίες βασίζεται ο κεντρικός άξονας της ταινίας, ενώ το φαινόμενο της προβληματικής συμπεριφοράς των εφήβων φαίνεται να απασχολεί για ακόμη μια φορά τη σκηνοθέτιδα. Η Κόπολα επιχειρεί ένα σχόλιο πάνω σε μια κοινωνία που καταναλώνει υπερβολικό lifestyle και κάνει τα πάντα για τις εφήμερες στιγμές δόξας που αυτό προσφέρει. Όμως, η επιλογή της να εστιάσει στο παραλήρημα των παιδιών και στη ροή των γεγονότων αυτών καθαυτών φαίνεται ότι λειτουργεί εις βάρος των χαρακτήρων, με αποτέλεσμα η ταινία να μην αγγίζει τις προσδοκίες των θεατών.

Η ΝΕΑ ΤΑΙΝΙΑ ΤΟΥ ΟΖΟΝ
Είδαμε και το «Jeune et Jolie» του Φρανσουά Οζόν, που συμμετέχει στο διαγωνιστικό πρόγραμμα. Η νέα ταινία του γάλλου σκηνοθέτη σκιαγραφεί το πορτρέτο μιας νεαρής κοπέλας, της Ιζαμπέλ, που εκπορνεύεται για την προσωπική της ευχαρίστηση. Με πρωταγωνίστρια το μοντέλο Μαρίν Βακτ, ο Οζόν επικεντρώνεται ξανά στο σύμπαν των γυναικών και ξετυλίγει μια ιδιαίτερη ιστορία ενηλικίωσης και σεξουαλικής αφύπνισης. Η ταινία παραμένει τόσο αινιγματική όσο και η πρωταγωνίστριά της. Καθ’ όλη τη διάρκειά της, τα ακριβή κίνητρα των πράξεων της Ιζαμπέλ δεν αποκαλύπτονται, ενώ η συμπεριφορά που επιδεικνύει είναι μηχανική. Παρόλο που η ταινία δεν αποσκοπεί σε μια ενδοσκόπηση της γυναικείας ψυχολογίας, ο Οζόν καταφέρνει να μαγνητίσει το κοινό για την ξεχωριστή κινηματογραφική προσέγγιση της εφηβικής ηλικίας, περίοδο τόσο τρυφερή όσο και μυστηριώδη.
H ταινία «Fruitvale Station», που κέρδισε το μεγάλο βραβείο της κριτικής επιτροπής καθώς και βραβείο κοινού στο φεστιβάλ του Sundance, κατέφθασε στις Κάννες με αξιώσεις και διαγωνίζεται στο τμήμα «Ένα κάποιο βλέμμα». Η πρώτη ταινία του σκηνοθέτη Ράιαν Κούγκλερ, με συμπαραγωγό τον βραβευμένο με Όσκαρ Φόρεστ Γουίτακερ, βασίζεται σε μία αληθινή ιστορία που συγκλόνισε την Αμερική στις αρχές του 2009. Το τραγικό περιστατικό που σημειώθηκε στον σταθμό του μετρό Fruitvale (εξ ου και ο τίτλος της ταινίας) ξετυλίγεται μέσα από τον φακό του Κούγκλερ με κύριο πρωταγωνιστή τον νεαρό Όσκαρ Γκραντ. Με φόντο τον εορτασμό της Πρωτοχρονιάς, ο Γκραντ και η παρέα του ήρθαν αντιμέτωποι με μια ομάδα αστυνομικών στην πλατφόρμα του μετρό, μια συνάντηση με μοιραίες συνέπειες. Δυνατό φιλμ με θέμα την ωμή αστυνομική βία αλλά και τις φυλετικές διακρίσεις σε πρώτο πλάνο. Ο αμερικανός δημιουργός στήνει ένα δράμα που ισορροπεί ανάμεσα στις εξαιρετικές ερμηνείες αλλά και την υπερβολική συγκινησιακή φόρτιση και τον άνισο πολλές φορές χειρισμό του θέματος.

ΧΡΥΣΟΣ ΦΟΙΝΙΚΑΣ Από τους επικρατέστερους...
Έχοντας κερδίσει ήδη μια Χρυσή Άρκτο στο φεστιβάλ του Βερολίνου και το πρώτο Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας στην ιστορία του Ιράν για την ταινία ‘Ένας χωρισμός», ο Ασγκάρ Φαρχαντί φημολογείται ως ένας από τους επικρατέστερους διεκδικητές του Χρυσού Φοίνικα με τη νέα του ταινία και πρώτη γαλλόφωνη στη φιλμογραφία του, το «Παρελθόν» («Le Passé»). Η προβληματική του χωρισμού τροφοδοτεί για ακόμη μία φορά τον Φαρχαντί, μόνο που εδώ οι επιπτώσεις ξεσπούν συναισθηματικά, ψυχολογικά και ηθικά σε περισσότερους χαρακτήρες. Ο Ιρανός Αχμάντ επιστρέφει στη Γαλλία, για να οριστικοποιήσει το διαζύγιό του με τη γαλλίδα γυναίκα του. Ο σκηνοθέτης υφαίνει τον ιστό ενός οικογενειακού δράματος, στο οποίο παρελθοντικά μυστικά βαραίνουν τη συνείδηση των ηρώων αλλά και την αφήγηση.

(Εφ. Μακεδονία 19-5-2013)