16-fest-ntokimanter-thess.jpg

Βρωμοπαλιάνθρωποι / Γιούρι Ρεχίνσκι
Ένα ντοκιμαντέρ-τρίπτυχο για μια παρέα άστεγων παιδιών, που επιβίωσαν μιας παιδικής ηλικίας μέσα στα ναρκωτικά, που μεγάλωσαν και που ξεκίνησαν να ζουν μια ενήλικη ζωή. Πρόκειται για την ιστορία ενός παιδιού που αντιμετωπίζει την παράλογη, ανήθικη κοινωνία του χωριού του, ενώ ψάχνει για τη μητέρα του. Πρόκειται για την ιστορία ενός κοριτσιού που εγκυμονεί και θέλει να γεννήσει ένα παιδί το οποίο πιθανότατα θα έχει χειρότερη παιδική ηλικία απ’ αυτήν που είχε η ίδια. Ωστόσο, οι ίδιες οι αδελφές της την πιέζουν να κάνει έκτρωση.

Ο τελευταίος των αδίκων / Κλοντ Λανζμάν
Μέσα από τρεις ιστορικές περιόδους (τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, το 1975 και το 2012), από το Νίσκο της Πολωνίας στην Τερέζιενσταντ, κι από τη Βιέννη στη Ρώμη, η ταινία παρέχει μια διορατική ματιά στη γένεση της «Τελικής Λύσης». Αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο του Άιχμαν κι εκθέτει χωρίς προσχήματα τις άγριες αντιφάσεις των εβραϊκώ

Ένας ταξιδιώτης / Μαρσέλ Οφίλς
Δεκαοχτώ χρόνια μετά την τελευταία του ταινία (Veillées d’armes), ο Μαρσέλ Οφίλς επιστρέφει ως ένας από τους τελευταίους μεγάλους δεξιοτέχνες του σινεμά – oπιο καυστικός, αλλά και ο πιο αστείος. Ο σκηνοθέτης του Ο οίκτος και η θλίψη μοιράζεται μαζί μας τις αναμνήσεις του, ιστορίες απίστευτα πλούσιες και συναρπαστικές, που κάνουν το ‘Ενας ταξιδιώτης ένα ευχάριστο, γλυκόπικρο ταξίδι στον αιώνα που μας πέρασε και στον ίδιο τον κινηματογράφο. Γιος του σπουδαίου Μαξ Οφίλς, ο Μαρσέλ ξέρει πώς να είναι γενναιόδωρος με το θαυμασμό του. Γνωρίζουμε έτσι προσωπικότητες όπως η Ζαν Μορώ, ο Μπέρτολντ Μπρεχτ, ο Έρνστ Λούμπιτς, ο Ότο Πρέμινγκερ, ο Γούντι Άλεν, ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ και, φυσικά, ο φίλος του, Φρανσουά Τρυφώ. Δεν υπάρχει μεγάλος σκηνοθέτης χωρίς μνήμη –ιδού λοιπόν το «κατάστημα αναμνηστικών» του Μαρσέλ Οφίλς.

Καθημερινή επανάσταση / Αράς Τ. Ριαχί, Αρμάν Τ. Ριαχί
Ένα ντοκιμαντέρ και πρότζεκτ για πολλαπλές πλατφόρμες που εξυμνεί τη δύναμη των δημιουργικών, μη βίαιων διαμαρτυριών και της αστικής ανυπακοής. Τι κοινό έχουν οι Αγανακτισμένοι της Νέας Υόρκης με τους Ιντιγνάδος ή την Αραβική Άνοιξη; Υπάρχει σύνδεση ανάμεσα στον αγώνα της ιρανικής κίνησης για τη Δημοκρατία και τη μη βίαιη εξέγερση στη Συρία; Ποια είναι η σύνδεση ανάμεσα στις γυμνόστηθες ακτιβίστριες Φέμεν και σε μια ισλαμική κουλτούρα σαν αυτήν της Αιγύπτου; Και, τέλος, τι σχέση έχουν με όλα αυτά η Σερβία και η Τουρκία; Οι λόγοι για τις εξεγέρσεις των λαών σε διάφορες χώρες μπορεί να ποικίλλουν, αλλά οι τακτικές ειρηνικών δημιουργικών πράξεων που εφαρμόζουν στους αγώνες τους έχουν άμεση σύνδεση μεταξύ τους. Μια ιστορία για τον πλούτο της ειρηνικής διαδήλωσης, έτσι όπως γίνεται καθημερινά από παθιασμένους ανθρώπους από την Ισπανία, το Ιράν, τη Συρία, την Ουκρανία, τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Σερβία.
deutero-telos.jpg
Δεύτερο τέλος / Νίκος Λυγγούρης
Μια ομάδα από 50 πρόσωπα διασχίζει την πόλη του Βερολίνου εκτελώντας αινιγματικές πράξεις και χειρονομίες. Πρόκειται για ένα παιχνίδι; Ένα ψυχοθεραπευτικό τελετουργικό; Μια πρόκληση; Ξαφνικά, ένα από τα συμμετέχοντα άτομα (άντρας; γυναίκα;) αναγνωρίζει ανάμεσα στα άλλα ένα άτομο με το οποίο είχε μια ερωτική ιστορία τον περασμένο χειμώνα.

Ρίο 2016 / Μπιάνκα Ροτάρου
Μια αλλιώτικη παιδική ηλικία: δύο αθλήτριες της ενόργανης, η Τεοντόρα κι η Αντρέα, 13 και 11 ετών, προπονούνται με στόχο να μπουν στην εθνική γυμναστική ομάδα. Αυτή η πρόκριση θα γεννήσει ελπίδες για μετάλλια, σ' ένα άθλημα στο οποίο η Ρουμανία έχει γράψει ιστορία. Μια ταινία για τη φιλοδοξία, τα όνειρα και την καθημερινή πάλη με τον εαυτό μας. Μια προσπάθεια η οποία διαρκεί χρόνια, αλλά που τα αποτελέσματά της θα φανούν σ' έναν και μόνο χρόνο, σ' ένα καλοκαίρι. Το ερώτημα είναι: ποιος θα πάει στο Ρίο;

Το δάσος των πνευμάτων που χορεύουν / Λίντα Βέστρικ
Οι Ακά είναι κυνηγοί και τροφοσυλλέκτες που ζουν στα τροπικά δάση του Κονγκό. Μετά τη γνωριμία τους με τη σκηνοθέτιδα Λίντα Βέστρικ, την προσκαλούν να κινηματογραφήσει τον ασυνήθιστο τρόπο ζωής τους. Αφηγητές εκ φύσεως, περιγράφουν τη μυθική τους καταγωγή, τους θεούς τους και την καθημερινή τους ζωή με χιούμορ και υπομονή, ακόμα κι όταν το δάσος τους εκτίθεται σε ολοένα μεγαλύτερη απειλή από τον έξω κόσμο.

Το αγόρι της πλαζ / Εμίλ Λάνγκμπαλε
Όπως οι περισσότεροι νέοι Κενυάτες, έτσι κι ο Τζούμα ονειρεύεται μια καλύτερη ζωή στο εξωτερικό. Η φιλενάδα του έχει φύγει για να δουλέψει στο Κατάρ, αφήνοντας έτσι τον νεαρό άνδρα να αφοσιωθεί ψυχή τε και σώματι στη δουλειά του ως «συνοδού» ηλικιωμένων Ευρωπαίων κυριών που περνούν τις διακοπές τους σε τοπικά θέρετρα. Ο Δανός σκηνοθέτης Εμίλ Λάνγκμπαλε καταγράφει λεπτομερώς αυτό που μοιάζει να είναι μια εκκολαπτόμενη ερωτική σχέση ανάμεσα στον Τζούμα και μια μεσήλικη Βρετανίδα. Το ντοκιμαντέρ εξελίσσεται σε μια ρεαλιστική εκδοχή της ταινίας φιξιόν του Ούλριχ Ζάιντλ Ο παράδεισος του έρωτα, καθώς εξερευνά τον τοπικό γυναικείο σεξοτουρισμό που βασίζεται στην ψευδαίσθηση του ειδυλλίου.
master-of-the-universe.jpg
Κυρίαρχος του κόσμου / Μαρκ Μπάουντερ
Ήταν ένας από τους κορυφαίους τραπεζικούς επενδυτές στη Γερμανία. Κέρδιζε εκατομμύρια καθημερινά. Τώρα κάθεται σ’ ένα άδειο τραπεζικό κτίριο στο οικονομικό κέντρο της Φρανκφούρτης και μιλά. Μια τρομακτική ματιά σ’ έναν παράλληλο, ψευτοθρησκευτικό κόσμο μεγαλομανίας πίσω από τζάμια-καθρέφτες.

Χειμώνας / Κριστίνα Πίκι
Το πορτρέτο μιας εποχής – ένα ταξίδι μέσα απ’ τη Βόρεια Ρωσία και τη Σιβηρία, μέσα από τα συναισθήματα και τις σκέψεις των ανθρώπων που πρέπει να αντεπεξέλθουν σ’ ένα από τα πιο σκληρά κλίματα του πλανήτη· μια πραγματικότητα όπου το σύνορο ανάμεσα στη ζωή και στο θάνατο είναι τόσο λεπτό, που μερικές φορές μοιάζει ανύπαρκτο, όπου ο πολιτισμός, διαρκώς αντιμάχεται αλλά και αποδέχεται τη φύση και τους διαχρονικούς της νόμους και ιεροτελεστίες. Σ’ αυτά τα απόμακρα μέρη, οι άνθρωποι, τα ζώα και η ίδια η φύση γίνονται κομμάτια ενός σεναρίου αρχέγονου αλλά και απρόβλεπτου, στο οποίο η φυσική και πνευματική αντοχή παίζουν ρόλο εξίσου σημαντικό ρόλο όσοκι η τύχη, και στο οποίο η ζωή κι ο θάνατος συνεχώς αγκαλιάζονται. Ένας στοχασμός πάνω στη μοίρα, στην προσαρμογή και στους αμετάκλητους κύκλους της ύπαρξης.

 Αγωγός / Βιτάλι Μάνσκι
Ένα φιλμ για την Ευρώπη του σήμερα, για τις δύο άκρες της ή, για την ακρίβεια, για τα δύο άκρα της. Μια ταινία για την Ευρώπη, που εκτείνεται από την άγονη γη της Σιβηρίας με τους ατέλειωτους χειμώνες, μέχρι τον Βισκαϊκό Κόλπο, όπου ακόμα και οι νόμοι της φύσης διαμορφώνουν εντελώς διαφορετικά μοντέλα για την ανθρώπινη ύπαρξη. Τι μπορεί να συνδέει αυτές τις, φαινομενικά διαφορετικές, ζωές; Ο χειροπιαστός σύνδεσμος περνάει μέσα από τον αγωγό «Δυτική Σιβηρία-Δυτική Ευρώπη». Ωστόσο, ο αγωγός αυτός δεν έχει απλώς συνδέσει, αλλά έχει άρρηκτα συγχωνεύσει «αυτήν» τη Ρωσία με «εκείνη» την Ευρώπη.

Γνωστά και άγνωστα / Έρολ Μόρις
Ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης Έρολ Μόρις (Η ομίχλη του πολέμου) μάς χαρίζει ένα συναρπαστικό πορτρέτο του Ντόναλντ Ράμσφελντ, μιας θρυλικής φιγούρας που υπηρέτησε ως υπουργός άμυνας στην κυβέρνηση του Τζορτζ Μπους του νεότερου και υπήρξε ο βασικός «αρχιτέκτονας» του πολέμου στο Ιράκ. Ο Μόρις δεν παίρνει μια απλή συνέντευξη απ’ τον Ράμσφελντ, αλλά τον ωθεί να δώσει μια παράσταση όπου μιλά για τις «χιονονιφάδες» του – το τεράστιο αρχείο από υπομνήματα που έγραψε στη διάρκεια της 50ετούς του θητείας στο Κονγκρέσο, στον Λευκό Οίκο, στις επιχειρήσεις, και δις στο Πεντάγωνο. Τα υπομνήματα ανοίγουν ένα παράθυρο στην ιστορία – όχι στο τι συνέβη στην πραγματικότητα, αλλά στο πώς θέλει ο Ράμσφελντ να δούμε τα πράγματα. Εστιάζοντας στις «χιονονιφάδες», στους γρίφους και στις αντιφάσεις τους, ο Μόρις μάς οδηγεί εκεί όπου λίγοι έχουν βρεθεί ποτέ – πέρα απ’ τον ιστό των λέξεων, στο ανοίκειο έδαφος του νου του Ράμσφελντ.

(πηγή δελτία τύπου)