godard3.jpg

ΜΟΝΤΑΖ
Το μοντάζ δεν είναι τεχνικό τρυκ. Η ταινία δεν τελειώνει μόλις τελειώσει το γύρισμα, όπως πιστεύουν πολλοί, γι' αυτό και καταπιάνομαι πάντα ο ίδιος με το μοντάζ των ταινιών μου.

ΧΡΩΜΑΤΑ
Τα χρώματα είναι η όψη της καθημερινής ζωής.
Στην αρχή κάναμε ασπρόμαυρες ταινίες από άγνοια πολλών τεχνικών ζητημάτων και από φόβο ως προς το αποτέλεσμα.

ΣΤΑΡ
Από τη μια ακρότητα, που ο σκηνοθέτης καταδυνάστευε τους ηθοποιούς, περάσαμε στην άλλη, που οι ηθοποιοί δεν υπολογίζουν καθόλου την άποψη του σκηνοθέτη. Για μένα σταρ είναι η ίδια η ταινία.
Ζήτησα από την Μαρούσκα [Ντέτμερς/ Maruschka Detmers, ηθοποιός στην Prenom Carmen/ Όνομα Κάρμεν], να ακούει δέκα λεπτά την ημέρα κουαρτέτα του Μπετόβεν, πιστεύοντας ότι θα την βοηθούσε στο παίξιμο της κι εκείνη αγνόησε εντελώς την υπόδειξη μου.
Διαδίδουν λοιπόν ότι είμαι αυστηρός κι ότι το γύρισμα στις δικές μου ταινίες είναι σκληρό. Ρωτάω τους τεχνικούς που έρχονται να δουλέψουν: "Λέτε ότι είστε βοηθός, τι ακριβώς ξέρετε να κάνετε;". Τις περισσότερες φορές δεν μου απαντούν.
godard8.jpg
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα στην επικοινωνία των ανθρώπων. Οι άνθρωποι δεν θέλουν πια, ούτε να μιλούν. Είναι το ίδιο οδυνηρό σ' όλες μας τις σχέσεις, όπως στο χωρισμό: Ένας απ' τους δυο φεύγει χωρίς να πει μια λέξη, να κάνει μια κίνηση… κάτι, για να καταλάβει και ο άλλος. Μου αρέσει πολύ να κουβεντιάζω, να ανταλλάσσω διαρκώς απόψεις -αλλά με ποιόν; Ίσως φταιει, που υπάρχουν σήμερα τόσα πολλά μέσα επικοινωνίας.
Μας διακατέχει συνεχής επιθυμία να γνωρίσουμε όλο και περισσότερα και με καινούριους τρόπους. Ίσως έπρεπε να κάνουμε λιγότερες εικόνες, αλλά να τις κάνουμε καλύτερα. Πλήθος από εικόνες στην τηλεόραση, δεν ξέρουμε, ποια αντιπροσωπεύει τι. Μιλάμε γενικά για εικόνα κι όχι για συγκεκριμένη εικόνα.
Μοιάζει με την περίπτωση κάποιου που πάει στο γιατρό για να του πει ότι γενικά είναι άρρωστος, χωρίς να του εξηγήσει τι έχει. Και ο γιατρός του απαντά: Σκέφτομαι να σας δώσω μερικά χάπια. Ποια προτιμάτε τα ροζ ή τα μπλε.

[Αποσπάσματα απο συνέντευξη του Jean -Luc Godard στον Jacques Drillon για LE NOUVEL OBSERVATEUR, Ιανουάριος, 1983. Δημοσιεύτηκαν ως μέρος ενός μεγαλύτερου κειμένου ]