a-dragon-arrives.jpg

Παρασκευή 19/2
Ejhdeha Vared Mishavad! (A Dragon Arrives!), Mani Haghighi
Ένα πορτοκαλί Chevrolet Impala διασχίζει ένα νεκροταφείο κατευθυνόμενο προς ένα εγκαταλελειμμένο ναυάγιο στη μέση ενός τοπίου στην έρημο. Είναι η 22η Ιανουαρίου 1965. Μια ημέρα πριν, ο πρωθυπουργός του Ιραν πυροβολήθηκε μπροστά από το κτίριο του κοινοβουλίου. Μέσα από το ναυάγιο, ένας εξόριστος πολιτικός κρατούμενος έχει αυτοκτονήσει. Οι τοίχοι είναι καλυμμένοι από καταχωρήσεις ημερολογίου, λογοτεχνικά αποσπάσματα και παράξενα σύμβολα. Μπορούν όλα αυτά να βοηθήσουν τον επιθεωρητής της αστυνομίας Babak Hafizi στις έρευνες του; Και γιατί οι σεισμοί είναι τόσο συχνοί στην περιοχή; Με τη βοήθεια ενός ηχολήπτη και ενός γεωλόγου ο Hafizi ξεκινά τις έρευνές του στο αρχαίο νησί της Qeshm στον Περσικό Κόλπο. Πενήντα χρόνια αργότερα, ολόκληρη η μαρτυρία του, ανακαλύπτεται σε ένα κουτί, το περιεχόμενο του οποίου πιστοποιεί το γεγονός ότι ο επιθεωρητής και οι συνάδελφοί του συνελήφθησαν. Γιατί;
Στη νέα του ταινία, ο Mani Haghighi δημιουργεί για άλλη μια φορά ένα σκηνικό όπου κυριαρχεί ο τραγέλαφος, το παράλογο και η πειραματική διάθεση. Αυτή η παιγνιώδης αναπαράσταση μυστηριωδών γεγονότων περιστρέφεται γύρω από ένα επεισόδιο της πραγματικής ζωής – ωστόσο δημιουργεί τη δική της αλήθεια και πραγματικότητα.
Δ.
saint-amour.jpg
Saint Amour, Benoît Delépine & Gustave Kervern
Για τον Bruno, η αγροτική έκθεση στο Παρίσι σηματοδοτεί το αποκορύφωμα της χρονιάς, αφού αυτό σημαίνει ότι μπορεί να πάει σε μια περιοδεία γευσιγνωσίας στις αμπελουργικές περιοχές της Γαλλίας και δοκιμάζοντας και πίνοντας κρασιά από το ένα περίπτερο στο άλλο, χωρίς καν να βγει από το εκθεσιακό χώρο. Ωστόσο, ο πατέρας του Jean δεν έχει παρά ένα στόχο στο μυαλό: για να κερδίσει ένα βραβείο για τον Ναβουχοδονόσορ, τον ταύρο που εκτρέφει. Ο Bruno έχει βαρεθεί να είναι ένας αγρότης και θέλει να αποχωρήσει από την οικογενειακή επιχείρηση. Ο Jean αποφασίσει φέτος να δώσει κίνητρα στον γιο του: να κάνουν παρέα μια αληθινή περιοδεία στους αμπελώνες και τα οινοποιία τους. Προσλαμβάνει έναν νεαρό οδηγό ταξί τον Mike, και ξεκινούν ένα ταξίδι χωρίς πρόγραμμα στις διαφορετικές αμπελουργικές περιοχές. Κατά τη διάρκεια του τους, αυτοί οι τρεις διαφορετικοί άντρες δεν θα γευτούν μόνο απολαυστικά κρασιά, όπως του Saint Amour, αλλά και τις χαρές του έρωτα. Με τίτλο ένα διάσημο Beaujolais, αυτή η κωμωδία σφύζει από ζωή: είναι ένας φόρος τιμής, όχι μόνο για το καλό κρασί, αλλά και ατους απλούς ανθρώπους». Η έβδομη συνεργασία του σκηνοθετικού διδύμου, διαθέτει μια τρυφερή και χιουμοριστική ματιά πάνω στη σχέση πατέρα-γιου. Ο γνωστός γάλλος συγγραφέας Michel Houellebecq υποδύεται ένα μικρό ρόλο στην ταινία.
Με τους Gérard Depardieu, Benoît Poelvoorde, Vincent Lacoste, Céline Sallette, Gustave Kervern
Δ.
united-states-of-love.jpg
Zjednoczone stany miłości (United States of Love), Tomasz Wasilewski
Είναι η αρχή της δεκαετίας του 1990 και η πολωνική κοινωνία προσπαθεί να επαναπροσδιορίσει τη παρουσία και τη δράση της μετά από χρόνια στασιμότητας. Τα σχολεία βαφτίζονται ‘Solidarność’ /«Αλληλεγγύη», οι πρώτοι δυτικογερμανοί τουρίστες φέρνουν σκληρό συνάλλαγμα στη χώρα, τα βίντεο πορνό κυκλοφορούν, και η τηλεόραση επαναλαμβάνει συνεχώς εικόνες από τη δίκη του Ρουμάνου δικτάτορα Τσαουσέσκου. Ωστόσο τα προσωπικά συναισθήματα παραμένουν ανέγγιχτα από αυτές τις εξωτερικές αλλαγές: οι προσωπικές ελπίδες και επιθυμίες, είναι παγιδευμένες μεταξύ εργασίας, οικογένειας και θρησκείας.
Ο Tomasz Wasilewski παρακολουθεί τέσσερις γυναίκες σε μια μικρή επαρχιακή πολωνική πόλη. Η Agata έλκεται σεξουαλικά από έναν ιερέα και κρυφά τον παρακολουθεί.Η Iza είναι μια δασκάλα που έχει έχει μια μακροχρόνια ερωτική σχέση μ' ένα παντρεμένο γιατρό. Η Renata, μια καθηγήτρια ρώσικων, επιδιώκει μια πιο πιο στενή σχέση με τη νεαρή γειτόνισά της Marzena, η που διδάσκει αθλητισμό και χορό. Ενώ η Marzena ονειρεύεται να κάνει διεθνή καριέρα ως μοντέλο.
Γυρισμένη με ξεπλυμένα και υποτονισμένα χρώματα, αυτή η δραματική ταινία εστιάζει στις απόπειρες των κεντρικών προσώπων για να διαφύγουν από αυτό το περιβάλλον, που απεχθάνεται την ευχαρίστηση και μισεί το σώμα. Το θέμα στην ταινία του Wasilewski είναι η επιθανάτια αγωνία μιας κοινωνίας - και η συναισθηματική εξαθλίωση του ατόμου.
Δ.

Πέμπτη 18/2
a-lullaby.jpg
Hele Sa Hiwagang Hapis (A Lullaby to the Sorrowful Mystery), Lav Diaz
Ο Andrés Bonifacio y de Castro θεωρείται ότι είναι ένας από τους πιο σημαντικούς συντελεστές του αγώνα κατά της ισπανικής αποικιοκρατίας στις Φιλιππίνες, στα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα. Σήμερα τιμάται ως ο πατέρας της Φιλιππινέζικης Επανάστασης. Καθώς η χήρα του Bonifacio αναζητά τη σορό του συζύγου της και οι οπαδοί του προχωρούν βαθύτερα μέσα στη ζούγκλα, θα παγιδευτούν στον πυκνό ιστό των δικών τους ενοχών και ευθυνών. Η ισπανική κυβερνήτης προσπαθεί να δημιουργήσει διχόνοιες μεταξύ των διαφόρων επαναστατικών φατριών...
Ο Lav Diaz εξετάζει το μύθο του και παράλληλα διερευνά την πολυτάραχη ιστορία της πατρίδας του. Οι χαλαρές συνυφασμένες αφηγηματικές γραμμές της ταινίας διαπλέκονται μεταξύ τους γύρω από την διερεύνηση του ρόλου του ατόμου στην ιστορία και τις πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις.
Μυθολογία, γεγονότα και μια ζωντανή αίσθηση της ιστορίας είναι στο κέντρο σ' αυτή 8ωρη ταινία.
Δ.

Τετάρτη 17/2
news-from-planet-mars.jpg
Des nouvelles de la planète Mars (News from planet Mars), Dominik Moll
Ο Philippe Mars θέλει να είναι ευχάριστος στους πάντες. Θέλει να είναι ένας καλός πατέρας, ένας φιλικός πρώην σύζυγος, ένας χρήσιμος συνάδελφος και ένας γεμάτος κατανόηση αδελφός. Δυστυχώς, ο μικρόκοσμος του εκτροχιάζεται. Ο γιος του γίνεται ένας σκληροπυρηνικός χορτοφάγος, η κόρη του μια ψυχαναγκαστική μαθήτρια, ενώ η αδελφή του ζωγραφίζει (και εκθέτει σε δημόσια θέα) γιγαντιαίους πίνακες με τους γυμνούς γονείς τους. Στο γραφείο θα πρέπει να αντιμετωπίσει τις επιδρομές του διανοητικά ασταθή συναδέλφου του Jerôme, οποίος ένα βράδυ χτυπά την πόρτα του παρέα με μια νεαρή γυναίκα που μόλις βγήκε από την κλινική.
Ο Dominik Moll (Harry, He’s Here to Help, 2000; Lemmings, 2005) έχει μια τάση για το μαύρο χιούμορ που δεν χαρίζει τίποτα και κανέναν και φέρνει στο φως, μερικές φορές βίαια, τις σουρεαλιστικές πτυχές της ύπαρξης. Εδώ, ο στόχος της αναρχικής επίθεσης του είναι ένας κόσμος που φαίνεται να είναι άθικτος, αλλά στην πραγματικότητα ποτέ δεν ήταν. Μια κάπως διαφορετική οικογενειακή ταινία στην οποία ένας πατέρας βρίσκεται ξαφνικά αντιμέτωπος με μια δύσκολη πραγματικότητα και που ο ίδιος στην αρχή την αντιμετωπίζει διστακτικά, αλλά στη συνέχεια με πάθος και, με αυτόν τον τρόπο, ξαναβρίσκει την οικογένειά του.
Με τους François Damiens, Vincent Macaigne, Veerle Baetens, Jeanne Guittet, Tom Rivoire
Δ.
zero-days.jpg
Zero Days, Alex Gibney
Στη νέα του ταινία, ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ Alex Gibney διερευνά το φαινόμενο του Stuxnet, ενός αυτοαναπαραγόμενου ιού υπολογιστή που ανακαλύφθηκε το 2010 από διεθνείς εμπειρογνώμονες πληροφορικής. Προφανώς δημιουργημένος από την ΗΠΑ και την ισραηλινή κυβέρνηση αυτό το κακόβουλο λογισμικό έχει ειδικά σχεδιαστεί για να σαμποτάρουν το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν. Ωστόσο, ο ιός κατέληξε όχι μόνο να μολύνει τον προορισμό-στόχο της, αλλά και να εξαπλωθεί ανεξέλεγκτα. Αν και έως σήμερα το αρνούνται επίσημα, το Stuxnet δημιουργήθηκε από δύο συμμαχικές δυνάμεις που ήταν η καθεμιά είχε τη δική της ατζέντα. Έτσι όμως άνοιξε το κουτί της Πανδώρας του πολέμου στον κυβερνοχώρο ...
Στην ταινία του Gibney, ειδικοί εξιστορούν την ανάπτυξη ενός προγράμματος με την κωδική ονομασία «Ολυμπιακοί Αγώνες» - ένα κακόβουλο λογισμικό που μπορεί να παραλύσει την υποδομή ολόκληρων κρατών σε κλάσματα του δευτερολέπτου, χωρίς να αφήνει ίχνη. Αυτό το ντοκιμαντέρ για ένα “προγραμματιστικό κώδικα” που προκάλεσε σοβαρές ζημιές έξω από τον κυβερνοχώρο είναι παράλληλα και μια προειδοποίηση για τους κινδύνους του σύγχρονων τεχνολογιών και της ανεξέλεγκτης πολιτικής εξουσίας.
Δ.
kollektivet.jpg
Kollektivet (The Commune), Thomas Vinterberg
Ο Erik, λέκτορας στον τομέα της αρχιτεκτονικής, κληρονομεί ένα μεγάλο παλιό σπίτι του πατέρα του, στο Hellerup, βόρεια της Κοπεγχάγης. Η σύζυγός του Anna, μια διασημη τηλεοπτική ρεπόρτερ, του προτείνει να καλέσουν τους φίλους τους να έρθουν και να ζήσουν μαζί τους. Με τον τρόπο αυτό ελπίζει να αποφύγει την πλήξη που έχει αρχίσει να συσσωρεύεται στο γάμο τους. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, ένα πλήθος γυναίκες, άνδρες και παιδιά μετακινούνται σ' αυτό το σπίτι στην ύπαιθρο. Παίρνουν συλλογικές αποφάσεις, συζητάνε παθιασμένα και κολυμπούν παρέα στο θαλλάσιο στενό του Øresund. Η εύθραυστη ισορροπία των σχέσεων τους απειλείται όταν ο Erik ερωτεύεται τη φοιτήτρια του Emma, και η νεαρή γυναίκα μετακομίζει στο σπίτι. Η 14χρονη Freja, κόρη του Erik και της Anna, παρατηρεί από απόσταση τα γεγονότα και αναζητά το δικό της δρόμο στη ζωή.
Ο σκηνοθέτης Thomas Vinterberg / Τόμας Βίντερμπεγκ στη ταινία Kollektivet (Η Κομμούνα), μεταφέροντας της εμπειρίες της παιδικής του ηλικίας, απεικονίζει ένα ιδιωτική πείραμα της δεκαετίας του 1970, όπου κεντρικά στοιχεία είναι η κοινοτική ζωή και η ατομικότητα, η ελευθερία και η παράδοση, η υπόσχεση της ευτυχίας -και όλοι οι κίνδυνοι που κρύβονται στα προηγούμενα.

Τρίτη 16/2
chi-raq.jpg
Chi-Raq, Spike Lee
Το Σικάγο, είναι ένα σημαντικός τόπος για hip-hop σκηνή της Αμερικής και ένα από τα παρωνύμια του είναι και το «Chi-Raq» - ένα όνομα που παραπέμπει στην κακή φήμη που έχει η περίφημη νότια πλευρά, ως πρωτεύουσα του εγκλήματος των ΗΠΑ. Εκεί, ως αποτέλεσμα της εκτεταμένης ένοπλης βίας, μεταξύ 2001 και 2015, 7356 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους - ένα είδος «εθνικού επείγοντος» όπως μας λέει ο σκηνοθέτης Spike Lee/ Σπάικ Λι με μεγάλα κόκκινα γράμματα. Ωστόσο, το Chi-Raq δεν είναι νατουραλιστικό μοιρολατρικό δράμα , αλλά μια μεγάλη, τολμηρή, πνευματώδης, σατυρική εκδοχή της κλασικής κωμωδίας του αρχαίου Έλληνα ποιητή Αριστοφάνη «Λυσιστράτη », εμπλουτισμένη με πολλή μουσική. Μετά από τους πολέμους του δρόμου μεταξύ των αντίπαλων συμμοριών των Τρώων και των Σπαρτιάτων που ως συνέπεια είχαν το θάνατο παιδιών και εφήβων, μια ομάδα γυναικών, με επικεφαλής την όμορφη Λυσιστράτη, αποφασίζει να αντισταθεί τσην κλιμάκωση της βίας, με όπλα τη γυναικεία πονηριά και τη γυναίκεια δύναμη. Μια απεργία σεξ έχει σκοπό να αναγκάσει όλους τους νέους μαύρους ανδρών, συμπεριλαμβανομένου και του ράπερ φίλου της Λυσιστράτη Demetrius Dupree, να απαρνηθούν το μίσος τους. Σε λίγο, αυτή η έκκληση για να σπάσει ο κύκλος της βίας και της εκδίκησης απλώνεται πολύ πιο πέρα ​​από τα στενά σύνορα του Σικάγου.
Με τους Nick Cannon, Teyonah Parris, Wesley Snipes, Angela Bassett, John Cusack
Δ.
genius.jpg
Genius, Michael Grandage
Νέα Υόρκη, τη δεκαετία του 1920. Ο Max Perkins, λογοτεχνικός επιμελητής στο εκδοτικό οίκο Scribner’s Sons είναι ο πρώτος που έχει υπογράψει τους μετέπειτα διάσημους λογοτέχνες, όπως ο Ernest Hemingway και ο F. Scott Fitzgerald. Όταν ένα εκτεταμένο, χαοτικό 1.000 σελίδων χειρόγραφο από έναν άγνωστο συγγραφέα που ονομάζεται Thomas Wolfe πέφτει σε τα χέρια του, ο Perkins είναι πεπεισμένος ότι έχει ανακαλύψει μια λογοτεχνική ιδιοφυΐα. Μαζί οι δύο άνδρες κανονίζουν να δουλέψουν σε μια έκδοση για βιβλίο. Μια φαινομενικά ατελείωτη μάχη πάνω από κάθε φράση του χειρόγραφου διεξάγεται μεταξύ των δύο ανδρών. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, ο Perkins, ένας αξιοπρεπής οικογενειάρχης και ο Wolfe ένας εκκεντρικός συγγραφέας θα έρθουν πιο κοντά - μια σχέση που αντιμετωπίζεται με καχυποψία από τις συζύγους τους. Όταν το ‘Look Homeward, Angel’ γίνεται μια μεγάλη εκδοτική επιτυχία, ο συγγραφέας γίνεται όλο και πιο πολύ παρανοϊκός. Η ταινία Genius βασίζεται στη βραβευμένη βιογραφία του A. Scott Berg με τίτλος ‘Max Perkins: Editor of Genius’ , η οποία έχει διασκευαστεί για για την κινηματογραφική οθόνη από τον διάσημο σεναριογράφο τον John Logan (Skyfall). Με αυτό το ταξίδι πίσω στο χρόνο στην Νέα Υόρκη της δεκαετίας του 20, κάνει το κινηματογραφικό ντεμπούτο του ο επιτυχημένος θεατρικός σκηνοθέτης του Λονδίνου Michael Grandage.
Με τους Colin Firth, Jude Law, Nicole Kidman, Laura Linney, Guy Pearce.
Δ.
soy-nero.jpg
Soy Nero, Rafi Pitts
Ο συνοριακός φράκτης μεταξύ του Μεξικού και των Ηνωμένων Πολιτειών είναι μέρος της καθημερινής τους ζωής: νεαροί μεξικάνοι το χρησιμοποιήσουν ως μα είναι ένα δίχτυ βόλεϊ στην παραλία, διοργανώνοντας τους διεθνείς τους αγώνες με τους ομολόγους τους από την άλλη πλευρά. Όταν ο Nero σκαρφαλώνει στο μεταλλικό φράκτη υποψιαζόμαστε ότι αυτό το έχει κάνει πολλές φορές πριν - τίποτα δεν πρόκειται να τον εμποδίσει να υλοποιήσει το όνειρό του να γίνει πολίτης των ΗΠΑ. Και αυτός ακολουθεί τα ίχνη του μεγαλύτερου αδελφού του που τον οδηγούν στο Λος Άντζελες και τα αρχοντικά των πλούσιων και διάσημων: εδώ βρίσκεται μπροστά σ΄ ένα πολύ διαφορετικό τρόπο ζωής, με πισίνες και διπλό γκαράζ που σύντομα ελπίζει ότι θα γίνει ο δικός του κόσμος. Μόνη του ευκαιρία για αποκτήσει γρήγορα την πράσινη κάρτα, ωστόσο, είναι να υπηρετήσει ως εθελοντής στο στρατό. Πριν το καταλάβει, ο Nero βρίσκεται τστις ερήμους των εμπόλεμες ζώνες της Μέσης Ανατολής, και αγωνίζεται α αποκτήσει την αερικάνικη ιθαγένεια με ένα πολυβόλο στο χέρι του. Σ' αυτήν τη δραματική ταινία γο Rafi Pitts /Ράφι Πιτς παρακολουθεί έναν περιπλανώμενο στο κόσμο στο υπαρξιακό ταξίδι του.
Δ.

Δευτέρα 15/2
death-in-serajevo.jpg
Smrt u Sarajevu / Mort à Sarajevo (Death in Sarajevo), Danis Tanović
Σεράγεβο. 28 Ιουνίου, 2014. Στο Hotel Europa, το καλύτερο ξενοδοχείο στην πόλη, ο διευθυντής Omer ετοιμάζεται να υποδεχτεί μια αντιπροσωπεία διπλωματών. Είναι η επέτειος από τα 100 χρόνια από τη δολοφονία του αρχιδούκα διάδοχου της Αυστρίας Φερδινάνδου που θεωρείται ότι πυροδότησε τον Α 'Παγκόσμιο Πόλεμο. Μια τελετή μνήμης με εκκλήσεις για ειρήνη και αλληλοκατανόηση πρόκειται να διοργανωθεί. Όμως το προσωπικό του ξενοδοχείου έχει άλλες ανησυχίες: δεν έχουν πληρωθεί εδώ και μήνες, και σχεδιάζουν να κατέβουν σε απεργία. Η Hatidza από το πλυντήριο του ξενοδοχείου είναι εκλεγμένη απεργιακή εκπρόσωπος, αν και η κόρη της η Lamija, που εργάζεται στην υποδοχή, είναι σταθερά κατά της συνδικαλιστικής δράσης. Εν τω μεταξύ, στην περίκλειστη προεδρική σουίτα, ο φιλοξενούμενος από τη Γαλλία προβάρει την ομιλία του. Κάπου αλλού, ένας τηλεοπτικός δημοσιογράφος κάνει συνεντεύξεις για τον πόλεμο και τις συνέπειές του. Ήταν ο Gavrilo Princip, ο δολοφόνος του 1914, ένας εγκληματίας ή ένας εθνικός ήρωας;
Ο Danis Tanović / Ντάνις Τάνοβιτς σκηνοθετεί μια σατιρική παραβολή για τα πολιτικά όνειρα και εφιάλτες. Το Hotel Europa απεικονίζεται στην ολότητα του: από τους διαδρόμους και κελάρια του έως την ηλιόλουστη βεράντα της ταράτσας. Γίνεται έτσι ο τόπος της ελπίδας, της βίας και του θανάτου.
Δ.

crosscurrent.jpg
Chang Jiang Tu (Crosscurrent), Yang Chao
Ο Gao Chun είναι ένας νεαρός καπετάνιος ποταμόπλοιου στον ποταμό Yangtze. Ο πατέρας του έχει πεθάνει πρόσφατα και, σύμφωνα με τις θρησκευτικές πεποιθήσεις του, τώρα είναι αυτός, ο γιος του, υπεύθυνος για την απελευθέρωση της ψυχής του. Ταυτόχρονα, ο Gao Chun αναζητά τον έρωτα της ζωής του. Όμως όλες οι γυναίκες που συναντά στα διάφορα λιμάνια είναι πάντα το ίδιο πρόσωπο: ένα μαγικό ον που γίνεται όλο και νέο καθώς πλησιάζει στην πηγή του Yangtze. Το ταξίδι του επάνω στον ποταμό μετατρέπεται σε ένα ταξίδι μέσα στο χώρο και το χρόνο. Ο Gao Chun συναντά ανθρώπους που τον συνοδεύουν για μια στιγμή, και στη συνέχεια να χάνονται . Περνά από μια πόλη που θα πρέπει να μετακινηθεί εξαιτίας του φράγματος στον ποταμό Yangtze, για να εγκατασταθεί κάπου αλλού. Ακούει την ιστορία για το φάντασμα ενός κοριτσιού που εισχωρήσει στο σώμα ενός εμπόρου. Μπαίνει μια παγόδα που παντού αντηχεί τη φωνή του Βούδα. Και ο ίδιος βυθίζεται και χάνεται στους στίχους άγνωστου ποιητή που αποκαλύπτουν μυστικά από το παρελθόν του και να τον κάνουν να σκεφτεί τα δικά του εγκλήματα και την εξιλέωση τους. Η οδύσσεια του Yang Chao συγχωνεύει την καθημερινή ζωή στην Κίνα με την πολιτική και την ποίηση, τον εξωτερικό κόσμος με τα εσωτερικά τοπιά για να δημιουργήσει ένα μαγικό σύμπαν.
Δ.
alone-in-berlin.jpg
Alone in Berlin (Jeder stirbt für sich allein), Vincent Perez
Ιούνιος, 1940. Βερολίνο. Ενώ η ναζιστική προπαγάνδα πανηγυρίζει τη κατάληψη της Γαλλίας, σ΄ ένα σπίτι στο Prenzlauer Berg επικρατεί η μελαγχολία. Ο γιος της Anna and Otto Quangel έχει σκοτωθεί στο μέτωπο. Αυτό το ζευγάρι που ανήκει στην εργατική τάξη ήταν εδώ καιρό φανατικοί του «Φύρερ», όμως τώρα συνειδητοποιούν ότι οι υποσχέσεις του, δεν είναι παρά ψέματα και εξαπάτηση. Αρχίζουν γράφουν κάρτες ως μια μορφή αντίστασης και σε μια προσπάθεια να αυξηθεί η ευαισθητοποίηση: Σταματήστε τη μηχανή του πολέμου! Σκοτώστε τον Χίτλερ! Θέτοντας τις ζωές τους σε κίνδυνο, διανέμουν τις κάρτες αυτές στις εισόδους των κτιρίων και τα κλιμακοστάσια. Αλλά τα SS και η Γκεστάπο τους κυνηγούν …
Γραμμένο με πυρετώδη ρυθμό, μέσα σε τέσσερις εβδομάδες, το φθινόπωρο του 1946, το τελευταίο μυθιστόρημα του Hans Fallada (1893-1947) αποτίει ένα φόρο στους Otto και Elise Hampel που αντιστάθηκαν τους Ναζί μεταξύ 1940 και 1943 και που για τις πράξεις τους αποκεφαλίστηκαν. Το μυθιστόρημα - που έχει διασκευαστεί στον κινηματογράφο αρκετές φορές - θεωρείται ως μια αυθεντική μαρτυρία της καθημερινής ζωής στο Βερολίνο την ναζιστική περίοδο. Ένα εγκώμιο για το ανθρώπινο θάρρος και την αξιοπρέπεια σε μια ατμόσφαιρα επιτήρησης και εκφοβισμού.
Με τους Emma Thompson, Brendan Gleeson, Daniel Brühl, Mikael Persbrandt, Monique Chaumette.
Δ.

Κυριακή 14/2
letters-from-war.jpg
Cartas da guerra (Letters from War), Ivo M. Ferreira
1971. Η ζωή του António Lobo Antunes διακόπτεται απότομα, όταν στρατολογείται από τον πορτογαλικό στρατό για να υπηρετήσει ως γιατρός στην ανατολική Αγκόλα, σε μια από τις πιο επικίνδυνες ζώνες του αποικιακού πολέμου. Μακριά από όσα αγαπούσε ξεκινάει μια αλληλογραφία με τη γυναίκα του, μέσα σε ένα περιβάλλον που γίνεται όλο και αγριότερο. «Αυτός ο πόλεμος μας μεταμορφώνει σε έντομα που παλεύουν για την επιβίωσή τους» γράφει στην έγκυο σύζυγό του. Τα γράμματά του είναι γεμάτα πόνο, τρυφερότητα και μια βαθιά νοσταλγία για την αγαπημένη του και το αγέννητο παιδί τους. Μέσα στην αβεβαιότητα του πολέμου είναι αυτά που τον συντηρούν στη ζωή. Παράλληλα όμως στην τακτική αλληλογραφία του ο Antonio περιγράφει την καθημερινότητα στον ξένο τόπο, την ανακάλυψη μιας γοητευτικής φύσης, τις συναντήσεις του με τους ντόπιους, την περίθαλψη από τον ίδιο ενός μικρού ορφανού. Όταν τελικά ο πόλεμος θεριεύει, οι επιστολές του γίνονται μηνύματα ενός καταδικασμένου κόσμου. Βασισμένος στα γράμματα που έστελνε ο  António Lobo Antunes και δημοσιεύτηκαν το 2005 με τον τίτλο «This life here described on this piece of paper», ο Ivo M. Ferreira δημιουργεί μια παραβολή στην οποία πραγματικότητα και φαντασία συγχωνεύονται. Μέσα από έντονες ασπρόμαυρες φωτογραφίες και μια ανάμικτη επιστολογραφία (μεταξύ ημερολογίου,  ρεπορτάζ πολέμου και δηλώσεων αγάπης) ο σκηνοθέτης δημιουργεί ένα ποιητικό δοκίμιο στο οποίο οι εικόνες και τα κείμενα του γιατρού βρίσκονται σε μια σχέση διαρκούς έντασης. Η ταινία κινείται σε δύο συμπληρωματικά επίπεδα. Προσπαθεί έτσι να ισορροπήσει μεταξύ της δράσης, της οδύσσειας και των περιπετειών του νεαρού γιατρού και μιας εκτός κάδρου ανάγνωσης των επιστολών του, καθρέφτη του εσωτερικού του κόσμου. Μεταξύ της αγριότητας ενός αναπόφευκτου πολέμου και της προσπάθειας απόδρασης από αυτόν.
Π.
quand-on-a-17.jpg
Quand on a 17 ans (Being 17) , André Téchiné
O Damien και ο Thomas φοιτούν στο ίδιο σχολείο. Δεν έχουν και τις καλύτερες σχέσεις και όταν τα υβριστικά σχόλια δεν αρκούν για να πληγώσουν ο ένας τον άλλον καταφεύγουν στο ξύλο. Ωστόσο θα μπορούσαν άνετα να είναι φίλοι. Η μητέρα του Damien, η Marianne, είναι γιατρός και ο πατέρας του στρατιωτικός πιλότος που υπηρετεί στο εξωτερικό. Ο Thomas που είναι μαγκρεμπίνος είναι ο υιοθετημένος γιος μιας αγροτικής οικογένειας που ζει σε μια απομονωμένη φάρμα στα βουνά. Η θετή μητέρα του έχει μια ακόμα δύσκολη εγκυμοσύνη, ύστερα από πολλές αποβολές, και γι αυτό η Marianne προσκαλεί το εσωστρεφές αγόρι να έρθει και να μείνει μαζί τους για λίγο. Ξαφνικά οι δυο νεαροί καλούνται να βρουν έναν τρόπο συμβίωσης. Στην ταινία του αυτή ο Techiné διερευνά το πώς είναι να μεγαλώνεις σε διαφορετικά κοινωνικά περιβάλλοντα, σκιαγραφώντας το πορτρέτο δυο διαφορετικών νεανικών κόσμων, που προσπαθούν να ελέγξουν τα συναισθήματά τους μέσα σε πλήρη σύγχυση. Ένα κακοτράχαλο χωριό στην ορεινή νοτιοδυτική Γαλλία γίνεται το ψυχολογικό σκηνικό μιας σχέσης που αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στην έλξη και την απαξίωση.
Π.
24-weeks.jpg
24 Wochen (24 Weeks), Anne Zohra Berrached
Η Astrid είναι μια κωμικός που βιοπορίζεται κάνοντας τους ανθρώπους να γελούν. Ο  σύζυγός της Markus είναι ο μάνατζερ της και η μεταξύ τους επαγγελματική συνεργασία είναι χωρίς προσκόμματα. Έχουν μια 9χρονη κόρη και περιμένουν το δεύτερο παιδί τους. Όταν μαθαίνουν ότι το παιδί δεν θα γεννηθεί υγιές, είναι στην αρχή αισιόδοξοι ότι θα είναι σε θέση να ανταποκριθούν στην πρόκληση - αν και δεν έχουν ιδέα τι τους περιμένει. Όμως όσο πιο πολύ πλησιάζει  ημερομηνία του τοκετού, τόσο η Astrid ανησυχεί για το μέλλον του αγέννητου παιδιού της, καθώς και για την οικογένειά της και την καριέρα της. Μετά από σκέψεις,  η Astrid συνειδητοποιεί ότι η απόφαση να κρατήσει το παιδί θα επηρεάσει όλη τους τη ζωή. Ό,τι περιπλέκει περισσότερο τα πράγματα είναι το γεγονός ότι, ως μια επιτυχημένη κωμικός, είναι στο κέντρο προσοχής του κοινού και των μέσων μαζικής ενημέρωσης.
Όπως και στην πρώτη της ταινία Zwei Mütter (Two Mothers) (Δύο μητέρες) (2013), η γεννημένη στην Ερφούρτη σκηνοθέτις Anne Zohra Berrached στη δεύτερή της ταινία διερευνά τον τρόπο με τον οποίο οι γυναίκες επιλέγουν να ζήσουν τη ζωή τους. Σχεδιάζει το πορτρέτο μιας γυναίκας που βρίσκει τον εαυτό της παγιδευμένο σε ένα μεγάλο ηθικό δίλημμα για το οποίο δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις.
Δ.

Σάββατο 13/2
l-avenir.jpg
L' avenir (Things to Come), Mia Hansen-Løve
Η Nathalie διδάσκει φιλοσοφία σε ένα γυμνάσιο του Παρισιού. Είναι παθιασμένη με το επάγγελμά της και ιδιαίτερα με τη μετάδοση της συλλογιστικής σκέψης. Παράλληλα εργάζεται και σε ένα μικρό εκδοτικό οίκο. Παντρεμένη με δύο παιδιά μοιράζει το χρόνο της ανάμεσα στην οικογένειά της, στους πρώην φοιτητές της και στην  κτητική της μητέρα. Μια μέρα ο άντρας της, που εργάζεται σε πανεπιστήμιο, της ανακοινώνει ότι την εγκαταλείπει για μια άλλη γυναίκα. Η ηρωίδα που δεν είχε ποτέ προβληματιστεί για το μέλλον της, έρχεται τώρα αντιμέτωπη με μια νέα κατάσταση, την οποία δεν ξέρει πώς να διαχειριστεί. Μια αναπάντεχη ελευθερία αλλά και μια πρωτόγνωρη  μοναξιά. Η Nathalie πρέπει να ξαναρχίσει τη ζωή της από μια νέα βάση. Η Mia Hansen-Løve στην πέμπτη της ταινία εγκαταλείπει το θέμα της νεότητας και εστιάζει σε αυτό της ωριμότητας μέσα από το  ειρωνικό πορτρέτο μιας δυναμικής γυναίκας που αρχίζει να μεγαλώνει. Η ταινία κινείται γύρω από τα θέματα της ευτυχίας, του ρόλου του επαγγέλματος αλλά και του πραγματικού νοήματος του τρόπου με τον οποίο επιλέγουμε να ζήσουμε. Πέρα από το ζήτημα της προσωπικής αναζήτησης η ταινία προβάλλει και το ενδιαφέρον ερώτημα για το αν και κατά πόσο η φιλοσοφία είναι εφαρμόσιμη στην καθημερινή ζωή.
Π.
fuocoammare.jpg
Fuocoammare, (Fire at Sea), Gianfranco Rosi
Ο  δωδεκάχρονος Samuele ζει σε ένα απομακρυσμένο νησί της Μεσογείου. Όπως και άλλα παιδιά της ηλικίας του δεν πηγαίνει πάντα με ευχαρίστηση στο σχολείο. Προτιμάει να σκαρφαλώνει στα βράχια της ακτής, να παίζει με τη σφεντόνα του ή να τριγυρνάει στο λιμάνι. Το νησί του όμως δε μοιάζει με τα άλλα. Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει ο προορισμός πολλών ανδρών, γυναικών και παιδιών που προσπαθούν να περάσουν  από την Αφρική με μικρές και σαραβαλιασμένες βάρκες. Το νησί του είναι η  Lampedusa και είναι το σύμβολο της μαζικής φυγής προσφύγων προς την Ευρώπη, των ελπίδων, των δυσκολιών και της τραγικής μοίρας εκατοντάδων χιλιάδων απεγνωσμένων ανθρώπων. Αφού πολύ συχνά μόνο τα νεκρά τους σώματα ανασύρονται από τη θάλασσα, όσο κι αν αυτοί αποζητούν την ελευθερία και την ειρήνη. Οι κάτοικοι της Lampedusa γίνονται έτσι μάρτυρες της μεγαλύτερης ανθρωπιστικής τραγωδίας της εποχής μας. Ο Gianfranco Rosi στην ταινία του παρατηρεί την καθημερινότητα αυτού του τόπου, προσεγγίζοντας με ευαισθησία έναν κόσμο  τόσο ρεαλιστικό όσο και συμβολικό. Ιδιαίτερα στέκεται στο συναισθηματικό κόσμο κάποιων κατοίκων που εκτίθενται σε ένα διαρκές καθεστώς έκτακτης ανάγκης. Παράλληλα η ταινία προβάλλει, χωρίς να σχολιάζει, το  πώς δυο διαφορετικοί κόσμοι ακόμα και στον πιο μικρό χώρο σπάνια έρχονται σε επαφή.
Π.

Mahana, (The Patriarch), Lee Tamahori
Δεκαετία του 60, ανατολική ακτή της Νέας Ζηλανδίας. Δύο οικογένειες της φυλής των Μαορί, που κουρεύουν πρόβατα, είναι ορκισμένοι εχθροί και σταθεροί  αντίπαλοι στον ετήσιο διαγωνισμό κουρέματος προβάτων. Ο δεκατετράχρονος Simeon της οικογένειας των Mahana κάνει την επανάστασή του ενάντια στον παραδοσιακό τρόπο σκέψης του αυταρχικού παππού του και αναζητάει συμμάχους εναντίον του. Καθώς το αγόρι αρχίζει να αποκαλύπτει τους λόγους του μακραίωνου μίσους που χωρίζει τις δύο οικογένειες, θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο το μέλλον του αλλά κι αυτή την ίδια  τη συνοχή της κοινότητας. Από το συγγραφέα του «Whale Rider»  Witi Ihimaera και το σκηνοθέτη του «Once Were Warriors» Lee Tamahori -που με αυτή την ταινία επιστρέφει μετά από πολλά χρόνια παραμονής του  στο Hollywood ξανά στην πατρίδα του-  παρακολουθούμε μια βαθιά συγκινητική ιστορία που βασίζεται στο μυθιστόρημα «Bulibasha: King of the Gypsies». Η ταινία εξελίσσεται  με φόντο την αγροτική οικογενειακή ζωή σε μια από τις ομορφότερες και πιο  απόμακρες γωνιές του πλανήτη. Στο επίκεντρό της βρίσκονται  δύο αντίπαλες οικογένειες και ένα αγόρι το οποίο ξεκινάει μια αναζήτηση που θα αλλάξει τις ζωές όλων. Και θα κλονίσει τις ιεραρχίες αλλά και τα θεμέλια μιας γερά δομημένης κοινωνίας.
Π.

Παρασκευή 12/2
boris-withouth-beatrice.jpg
Boris sans Béatrice, Denis Côté
Κάπου στο Κεμπέκ, σήμερα. Ο Boris Malinovsky ζει τη ζωή του με αλαζονεία. Πάντα κουστουμαρισμένος , φαίνεται να τα έχει όλα. Όμως ο κόσμος του αρχίζει να κλονίζεται όταν η εξίσου επιτυχημένη μ' αυτόν γυναίκα του, υπουργός στην κυβέρνηση του Καναδά, καθηλώνεται στο κρεβάτι με κατάθλιψη στο σπίτι διακοπών τους. Εκεί, ο Boris δέχεται τηλεφωνήματα από έναν άγνωστο ο οποίος του ζητά να συναντηθούν στο δάσος στη μέση της νύχτας. Ο μυστηριώδης άγνωστος θέτει στον Boris μια σειρά από ερωτήσεις που θα προτιμούσε να αποφύγει να απαντήσει ...
Μετά από Vic + Flo Saw a Bear ( 2013), ο Denis Coté γυρίζει πάλι μια ταινία στο είδος του ιδιοσυγκρασιακού ψυχολογικού θρίλερ. Συνδυάζοντας τη σατιρική ακρίβεια με ένα αινιγματικό tableaux, ο σκηνοθέτης εισάγει τον θεατή στο μυαλό ενός ανθρώπου που αναγκασμένος  να αντιμετωπίσει τις αποτυχίες του σιγά -σιγά χάνει τον έλεγχο της ζωής του.
Δ.
hedi.jpg
Inhebbek Hedi/ Hedi, Mohamed Ben Attia
Ένας νεαρός Τυνήσιος ο Hedi ζει μια τακτοποιημένη ζωή για την οποία πιστεύει ότι δεν κρύβει  εκπλήξεις. Το μέλλον του θα εξελιχθεί όπως το έχουν προγραμματίσει οι άλλοι . Π.χ. η  μητέρα του, η  οποία πάντα είναι μια προστατευτική παρουσία  κάτι που έχει ως  συνέπεια ότι ο ίδιος δεν χρειάστηκε να σκεφτεί. Ή, π.χ. το αφεντικό του, που τον ελέγχει απόλυτα. Είναι το αφεντικό του Hedi που του δίνει την εντολή να πάει για επαγγελματικό ταξίδι στην  Mahdia  την πιο ακατάλληλη στιγμή – μια εβδομάδα πριν το γάμου του. Δεν πειράζει, η οικογένεια του θα φροντίσει για τα πάντα: μετά από όλα, η μητέρα του είχε επιλέξει τη νύφη του ...  Όμως  τότε συμβαίνει κάτι που κανείς δεν θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί: στο ξενοδοχείο του στο Mahdia ο Hedi συναντά μια νεαρή γυναίκα που ονομάζεται Rim και την ερωτευέται. Η Rim δουλεύει ως ξεναγός και πατά σταθερά στο έδαφος. Θέλει να φύγει στο  εξωτερικό. Όμως ο  Hedi έχει το κουράγιο  να δραπετεύσει  από τη φυλακή του;
Μια σε πρώτη προσέγγιση προσωπική ιστορία που εξελίσσεται  σ' ένα πανόραμα μιας κοινωνίας σε αναταραχή, μια αλληγορία για την απόδραση από τις παραδόσεις. Και μια ταινία για την ευτυχία και τον πόνο της ελευθερίας.
Δ.
midnight-special.jpg
Midnight Special, Jeff Nichols
Κάθε χιλιόμετρο που ο Roy και 8χρονος  γιος  του διανύουν  μέσα από παράδρομους και  λεωφόρους μας φέρνει πιο κοντά στην απίστευτη ιστορία τους. Σιγά-σιγά, αρχίζουμε να καταλαβαίνουμε γιατί αυτό το χαρισματικό αγόρι θα πρέπει να φορά συνεχώς προστατευτικά γυαλιά. Μπορούμε επίσης να μάθουμε  γιατί οι φανατικοί  της θρησκείας ενδιαφέρονται για αυτόν, και γιατί τόσο η τοπική αστυνομία όσο και υψηλόβαθμοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι  τους ακολουθούν κατά πόδας.
Στη νέα ταινία του ο Jeff Nichols  μπορεί να αλλάζει κινηματογραφικό είδος, ωστόσο παραμένει πιστός στον εαυτό του. Το  Midnight Special είναι ένα ιδιότυπο μείγμα επιστημονικής φαντασίας και οικογενειακή σάγκας και σ’ αυτήν ο Nichols συνεχίζει να διερευνά τις δομές της βίας και της παράνοιας σε μια μικρή πόλη της Αμερικής. Επιπλέον , εστιάζει  τόσο στην  επιρροή που ασκεί το σύμπλεγμα των συντηρητικών χριστιανικών  οργανώσεων,  όσο και την αδυναμία του ατόμου απέναντι σ’ ένα επιθετικό κρατικό μηχανισμό.  Ό,τι υπάρχει στο τέλος είναι ένας στοργικός πατέρας που κάνει τα πάντα για να βοηθήσει  το γιο του να συναντήσει το πεπρωμένο του, κάτι επιπλέον  που θα μπορούσε επίσης να καθορίσει την τύχη ολόκληρου του κόσμου.
Με τους Michael Shannon, Joel Edgerton, Kirsten Dunst, Jaeden Lieberher, Adam Driver.
Δ.

Πέμπτη 11/2
hail-caesar.jpg
Hail, Caesar!, Joel & Ethan Coen
Αρχές της δεκαετίας του 50, στο Χόλιγουντ. Σε ένα από τα μεγάλα στούντιο, μέσα στην παράνοια της καθημερινότητας, ο Eddie Mannix είναι ο άνθρωπος που λύνει όλα τα προβλήματα: είναι ένας "fixer", δηλαδή αυτός που "καθαρίζει" τα σκάνδαλα , φροντίζοντας να μένουν τα άπλυτα των σταρς μακριά από τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων. Ωστόσο, υπάρχουν στιγμές που ακόμα και ο Eddie δεν μπορεί να βοηθήσει. Όταν ένας σταρ μιας επικής-ιστορικής ταινίας με τον τίτλο «Χαίρε, Καίσαρα!»/ ‘Hail, Caesar!’ απαχθεί, τότε το στούντιο κλυδωνίζεται, καθώς τα γυρίσματα κινδυνεύουν να διακοπούν. Παρόλα αυτά, ο Eddie κατορθώνει να διατηρήσει την παροιμιώδη ψυχραιμία του.
Οι αδελφοί Coen έχουν ήδη γυρίσει με τον George Clooney αρκετές κωμωδίες, όπως O Brother, Where Art Thou? και Burn After Reading. Έχοντας σατιρίσει ανελέητα το Χόλιγουντ και τους μηχανισμούς του, ακόμα μια φορά στο παρελθόν, με το Barton Fink, σ’ αυτήν την ταινία εστιάζουν ξανά, με τρόπο αμείλικτο, σ’ ό,τι διαδραματίζεται πίσω από τα παρασκήνια. Συγκεντρώνοντας μπροστά από την κάμερα ένα εντυπωσιακό line-up των ηθοποιών και με σκηνές –αναφορές στα μιούζικαλ, γουέστερν και φιλμ νουάρ, το Hail, Caesar!/ Χαίρε, Καίσαρα! είναι ένας φόρο τιμής στη χρυσή εποχή των χολιγουντιανών στούντιο.
Με τους Josh Brolin, George Clooney, Alden Ehrenreich, Ralph Fiennes, Jonah Hill.

(πηγή κατάλογος Φεστιβάλ Βερολίνου 2016, σημειώσεις για την παραγωγή)