της Νίνας Μαρίας Πασχαλίδου
kismet.jpg

Το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει την επιρροή που έχουν οι τούρκικες σαπουνόπερες σε θέματα χειραφέτησης γυναικών στον αραβικό κόσμο.
Οι τουρκικές σαπουνόπερες έχουν κατακτήσει τις καρδιές εκατομμυρίων τηλεθεατών στη Μέση Ανατολή, στη Βόρεια Αφρική, στα Βαλκάνια και στην Ασία. Με μοναδική πρόσβαση στους ηθοποιούς και τους δημιουργούς της βιομηχανίας των σαπουνόπερων, το ντοκιμαντέρ αποκαλύπτει τα μυστικά αυτής της πρωτοφανούς παγκόσμιας επιτυχίας που ξεπερνά θρησκείες και πολιτισμούς. Από τα πολυτελή και ακριβά γυρίσματα των δημοφιλέστερων τουρκικών σαπουνόπερων, η ταινία ταξιδεύει στο Κάιρο, στο Άμπου Ντάμπι, στην Κωνσταντινούπολη, στην Αθήνα, στη Σόφια και στο Μόσταρ, για να ανακαλύψει πώς αυτές οι σειρές σπάνε προκαταλήψεις αιώνων και ενθαρρύνουν τις γυναίκες, σ’ όλη την περιοχή, να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους και να αλλάξουν τη ζωή τους.
Η σκηνοθέτις Νίνα Μαρία Πασχαλίδου σε δηλώσεις της στο πλαίσιο του 16ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, επισημαίνει: «Ο τίτλος της ταινίας σημαίνει ‘’μοίρα’’ και αφορά στις τούρκικες σαπουνόπερες, οι οποίες επηρεάζουν τις γυναίκες που τις παρακολουθούν στα Βαλκάνια και τη Μέση Ανατολή, δίνοντάς τους την έμπνευση να αλλάξουν ριζικά τη ζωή τους και τη σχέση τους με τους άνδρες».
Και συνεχίζει: «Οι γυναίκες στις αραβικές χώρες εμπνέονται από τις ηρωίδες των τουρκικών σίριαλ και διεκδικούν τα δικαιώματά τους. Για παράδειγμα μια γυναίκα στο Άμπου Ντάμπι που είχε υποστεί βία από τον άντρα της και είχε μείνει κλεισμένη στο σπίτι επί 12 χρόνια, με μόνη παρέα της τη Φατμαγκιουλ, αποφάσισε να ζητήσει διαζύγιο και να απελευθερωθεί από τη φυλακή του σπιτιού της. Εξίσου χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι και η Σαμίρα, γνωστή ακτιβίστρια στην Αίγυπτο που υπέστη σεξουαλική παρενόχληση από αξιωματούχους του στρατού, μήνυσε τον αιγυπτιακό στρατό και κατάφερε να σταματήσει τα τεστ παρθενίας στο Κάιρο».
Επιπλέον η Νίνα Μαρία Πασχαλίδου συμπληρώνει : «Με ενδιαφέρει να παρατηρώ πώς διαφορετικοί άνθρωποι επηρεάζονται από μια κατάσταση. Eπίσης μου αρέσει ιδιαίτερα το γεγονός ότι ενώ παρατηρώ κάτι, σε δεύτερο επίπεδο παρατηρώ κάτι άλλο. Το Kismet/ Κισμέτ: Η ζωή σαν τούρκικη σαπουνόπερα στην πραγματικότητα αφορά τα δικαιώματα των γυναικών. Υπάρχουν τόσες διαφορετικές διαστάσεις στο θέμα. Είχα διαβάσει για τις γυναίκες στη Σαουδική Αραβία που αντιδρούν με ποικίλους τρόπους στην οικογενειακή τους ζωή, για παράδειγμα χωρίζουν αφού είδαν το βιασμό της Φατμαγκιούλ. Ωστόσο, πριν τις γνωρίσω από κοντά δε μπορούσα να φανταστώ την δύναμη των ιστοριών τους και πόσο θα με ενέπνεαν».

(πηγή δελτία τύπου)