b_505X0_505X0_16777215_00_images_1617_extraordinary-1.jpg

Ο Λεβ Κουλεσόφ / Lev Kuleshov γεννήθηκε στο Τάμποφ το 1899. Ο πατέρας του προερχόταν από οικογένεια γαιοκτημόμων. Παρά την θέληση του πατέρα του γράφεται στην Σχολή Ζωγραφικής, Γλυπτικής και Αρχιτεκτονικής της Μόσχας και παρακολουθεί το μάθημα του γνωστού ζωγράφου και καθηγητή, Ιλλαριόν Πριάνισνικοφ.
Επιστρέφει πεζός στο σπίτι του επειδή δεν του έστειλαν χρήματα για τον δρόμο και παντρεύεται την δασκάλα του γειτονικού χωριού που εργάζεται σε ένα οικοτροφείο για ορφανά, την Πελαγία Σούμπινα, με την οποία κάνει έναν γιο, τον Μπορίς, ο οποίος αργότερα θα σπουδάσει μηχανικός – ηλεκτρολόγος και θα σκοτωθεί πολεμώντας τους φασίστες κατακτητές στον Μεγάλο Πατριωτικό Πόλεμο.
Ο Κουλεσόφ τέλειωσε την μέση εκπαίδευση στο Τάμποφ. Το 1911 πεθαίνει ο πατέρας του και το 1914 πηγαίνει στην Μόσχα, όπου σπούδαζε και δούλευε ο αδερφός του. Αυτός τον βοηθά να γραφτεί στο μικρό εργαστήρι των ζωγράφων Γιεφίμοφ, Ρογκέν και Σινατμόν – Ερίστοφ ώστε να προετοιμαστεί για την σχολή.
Το 1916 και ενώ έχει ήδη κάνει τις πρώτες του σκηνογραφίες στο θέατρο, πιάνει δουλειά ως βοηθός σκηνοθέτη και σκηνικών στο κινηματογραφικό στούντιο του Αλεξάντρ Χανζονκόφ. Δούλεψε και ως ηθοποιός, αλλά πολύ γρήγορα αρχίζει να ενδιαφέρεται για θεωρητικά ζητήματα του κινηματογράφου.
Ο Λεβ Κουλεσόφ είναι ένας από τους πρωτοπόρους του σοβιετικού και παγκόσμιου κινηματογράφου, ο οποίος έπαιξε μεγάλο ρόλο στην έρευνα των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της κινηματογραφικής τέχνης, στην ανάπτυξη της κινηματογραφικής γλώσσας, στο μοντάζ και στην τεχνολογία της λήψης.

Η Βικιπαίδεια /Wikipedia στο σχετικό λήμμα γράφει:"Ο Κουλέσωφ είναι ανάμεσα στους πρώτους, αν όχι ο πρώτος, θεωρητικός του κινηματογράφου. Πρωτοπόρος στη Σοβιετική θεωρεία του μοντάζ, παρουσίασε τις απόψεις του πάνω στο μοντάζ πριν από τον Σεργκέι Αϊζενστάιν (που υπήρξε για ένα μικρό χρονικό διάστημα μαθητής του) και τον Βσέβολοντ Πουντόβκιν. Η ουσία του σινεμά για τον Κουλέσωφ ήταν στο μοντάζ, στην αντιπαράθεση της μιας εικόνας με την επόμενη. Για να επιδείξει την θεωρία του δημιούργησε αυτό που πλέον αποκαλείται "το πείραμα του Κουλέσωφ". Στην κινηματογραφική αυτή άσκηση αντιπαρέθεσε την ίδια εικόνα (ενός σχετικά ανέκφραστου ηθοποιού) με εικόνες έντονες σε νοήματα (ένα πιάτο σούπα, ένα φέρετρο, ένα κορίτσι) προκειμένου να δείξει ότι το μοντάζ μπορούσε να αλλάξει την ερμηνεία που έδιναν οι θεατές σε κάθε εικόνα και έκφραση."

Στην πρώτη του ταινία το 1918 – είχε προηγηθεί και μια ακόμη το 1917 αλλά σε συνσκηνοθεσία με τον Αντρέι Γκρόμοφ - «Το σχέδιο του μηχανικού Πράιτ», ο Κουλεσόφ βάζει σε πρακτική εφαρμογή την αντίληψή του για το μοντάζ. Επηρεασμένη από τον κονστρουκτιβισμό στην αισθητική της και τον ρωσικό φουτουρισμό στον περιεχόμενο, η ταινία αποτελεί μία από τις πρώτες απόπειρες ανάδειξης της ομορφιάς των μηχανών και της τεχνολογίας, καθώς και των ανθρώπων που σχετίζονται με αυτές, των εργατών και των μηχανικών. Σε αντίθεση με ό,τι είχε γυριστεί μέχρι τότε, η ταινία χαρακτηρίζεται από τον δυναμική της ανάπτυξη, τον ρυθμό της δράσης και την συμμετοχή μη επαγγελματιών ηθοποιών σε αυτήν.

Ο Λεβ Κουλεσόφ καθοδήγησε την κινηματογράφηση των συγκρούσεων στο μέτωπο κατά τον Εμφύλιο από την οποία προέκυψε το ντοκιμαντές «Στο κόκκινο μέτωπο» (1920). Το 1919 οργανώνει εκπαιδευτικό εργαστήρι στην νεοϊδρυθείσα VGIK (Πανσοβιετικό Κρατικό Ινστιτούρο Κινηματογραφίας) την πρώτη κινηματογραφική σχολή του κόσμου, με μαθητές μετέπειτα γίγαντες του κινηματογράφου, όπως ο Πουντόβκιν και ο Ρομμ. Εκεί θα γνωρίσει την σκηνοθέτρια, Αλεξάντρα Χοχλόβα, με την οποία θα παντρευτεί.
Ακολουθούν σημαντικές ταινίες όπως «Ο κύριος Ουέστ στην χώρα των μπολσεβίκων» (1924), «Σύμφωνα με τον νόμο» (1926, βασισμένη σε διήγημα του Τζακ Λόντον) κ.ά.
Από το 1944 ο Κουλεσόφ ασχολείται κυρίως με την εκπαιδευτική δουλειά στην VGIK.
Ηταν συγγραφέας πλήθους σημαντικών μελετών για τον κινηματογράφο, όπως το εμβηματικό βιβλίο «Η τέχνη του Κινηματογράφου» το 1929 και το πλέον γνωστό, «Οι βάσεις του Κινηματογράφου» του 1941, το οποίο μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες και αποτελεί την «Βίβλο» των σπουδαστών του κινηματογράφου. Μεταξύ άλλων, στο βιβλίο περιέχονται οι ρηξικέλευθες μελέτες του για το μοντάζ, οι οποίες καταγράφηκαν στην κινηματογραφική γλώσσα ως «εφέ Κουλεσόφ» και «γεωγραφικό πείραμα Κουλεσόφ».
Το 1946 έλαβε τον τίτλο του δόκτωρα των επιστημών.
Έφυγε από την ζωή στις 29 Μαρτίου του 1970.
Η φράση που θα συνοδεύει για πάντα το όνομά του και που καταγράφηκε από τους απόφοιτους του VGIK στον πρόλογο της «Τέχνης του Κινηματογράφου» είναι χαρακτηριστική του μεγέθους του: «Εμείς κάνουμε ταινίες, ο Κουλεσόφ δημιούργησε τον κινηματογράφο».

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
Twilight 1917
The Project of Engineer Prite[2][3] 1918
An Unfinished Love Song 1919
On the Red Front 1920
The Extraordinary Adventures of Mr. West in the Land of the Bolsheviks 1924
The Death Ray 1925
Locomotive No. 10006 1926
Po Zakonu (By The Law) 1926
Your Acquaintance 1927
The Merry Canary 1929
Two-Buldi-Two 1929
Forty Hearts 1931
The Horizon 1932
The Great Consoler 1933
Dokhunda 1934
The Siberians 1940
Incident on a Volcano 1941
Timour's Oath 1942
We from the Urals 1943

(πηγή σημειωσεις για την παραγωγή, Βικιπαίδεια)