doc1.jpg
Στο σημερινό οπτικοακουστικό τοπίο η τηλεόραση καταλαμβάνει κεντρική θέση. Επιλέγοντας να καταγράφουν τον πραγματικό κόσμο οι τηλεοπτικές εικόνες, λόγω της κυριαρχίας τους, επιβάλλουν την οπτική τους: μια οπτική που χαρακτηρίζεται από εύκολο συναισθηματισμό, τάση για μελόδραμα, ρηχή προσέγγιση και πολλές φορές μια κραυγαλέα συνθηματολογία.
Ο ρόλος ενός φεστιβάλ ντοκιμαντέρ απέναντι σ' αυτήν την κυριαρχία οφείλει να είναι διαφορετικός και ανατρεπτρικός. Το 8ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Εικόνες του 21ου αιώνα προσφέρει εικόνες του κόσμου που αρνούνται την ευκολία και την ρηχότητα, που παρουσιάζουν τις άγνωστες και κρυφές όψεις του κόσμου, το πολύπλοκο και πολύμορφό του.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Δημήτρης Εϊπίδης, έχει θέσει ως στόχο, το Φεστιβάλ να ενεργοποιήσει τις συνειδήσεις των θεατών και να παίξει ενεργό ρόλο στην εναλλακτική ενημέρωση αλλά και την ψυχαγωγία τους, αναδεικνύοντας ζητήματα που τα Μέσα Ενημέρωσης βάζουν σε δεύτερη μοίρα και προκαλώντας ένα ζωντανό διάλογο.
Το 8ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Εικόνες του 21ου αιώνα πραγματοποιείται από τις 10 έως τις 19 Μαρτίου 2006, με τη συμμετοχή 185 ταινιών απ’ όλο τον κόσμο και ένα ενδιαφέρον πρόγραμμα παράλληλων εκδηλώσεων.
Το 8ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ-Εικόνες του 21ου Αιώνα, διαρθρώνει το πρόγραμμά του ως εξής.
doc11.jpg
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ
Τα τελευταία χρόνια η κοινή γνώμη βομβαρδίζεται με αναφορές σε μια έννοια που παρουσιάζεται ως μονόδρομος, την Παγκοσμιοποίηση. Φέτος η Παγκοσμιοποίηση αποτελεί την κεντρική θεματική ενότητα του Φεστιβάλ, με έμφαση στις οικονομικές της βάσεις και τη δυναμική, τις οικολογικές της προεκτάσεις και απέναντί τους τις τοπικές κοινωνίες, τις ατομικές πρωτοβουλίες και τις δυνατότητες αντίστασης. Έτσι, οι ταινίες που θα προβληθούν αναφέρονται κυρίως στις επιπτώσεις της Παγκοσμιοποίησης στον άνθρωπο και το περιβάλλον και στην «αντίσταση» στις μεγάλες οικονομικές δυνάμεις, με «ξεναγούς» κοινωνικές ομάδες που δημιουργούν κοινόβια, αναζητούν τρόπους συνύπαρξης, ή εναλλακτικές μορφές καλλιέργειας, σαν απάντηση στο φαινόμενο της Παγκοσμιοποίησης.

ΦΑΚΕΛΟΣ ΑΦΡΙΚΗ- ΑΛΥΤΑ ΘΕΜΑΤΑ
Το αφιέρωμα στη μαύρη ήπειρο έχει δύο πόλους: αφενός ασχολείται με τα προβλήματα των Αφρικανών στην ήπειρό τους, όπως είναι οι φυλετικοί πόλεμοι, το Έιτζ, ο αναλφαβητισμός, η οικονομική εκμετάλλευση και η φτώχεια και αφετέρου με την εμπειρία των Αφρικανών μεταναστών στην Ευρώπη και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην ενσωμάτωσή τους σε αυτές τις κοινωνίες (ρατσισμός, οικονομικές δυσκολίες), ζήτημα που συγκλόνισε την παγκόσμια κοινή γνώμη, με τις πρόσφατες ταραχές στο Παρίσι.
doc12.jpg
Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΜΕΡΟΣ 2ο
Οι ταινίες αυτού του τμήματος αναφέρονται στα φαινόμενα βίας που ταλανίζουν το σύγχρονό κόσμο: τον πόλεμο στην Τσετσενία, που μαζί με το Παλαιστινιακό αποτελούν επί δεκαετίες ανοιχτές πληγές και τροφοδοτούν συνεχώς τον κύκλο βίας και αίματος . Ο πόλεμος της Τσετσενίας είναι ο πιο μακροχρόνιος πόλεμος στην Ευρώπη, μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο και από τους πιο αιματηρούς. Με βάση εκτιμήσεις, μεταξύ 1994-2003 από το ένα εκατομμύριο κατοίκους που αριθμεί η Δημοκρατία του Καυκάσου, 100 χιλιάδες έχουν σκοτωθεί, χωρίς να υπολογίζονται οι χιλιάδες νεκροί του ρωσικού στρατού και οι 200 χιλιάδες αγνοούμενοι στην Τσετσενία ή άλλα κομμάτια της Ρωσίας. Ο δεύτερος πόλος του αφιερώματος, το Παλαιστινιακό, επικεντρώνεται στην περίοδο μετά το το 2000, οπότε ξεκίνησε η νέα Ιντιφάντα, έχουν σημειωθεί 75 επιθέσεις αυτοκτονίας Παλαιστινίων καμικάζι.

ΣΚΑΝΔΙΝΑΒΙΚΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Το αφιέρωμα αποτίει φόρο τιμής σε μια περιοχή με πλούσια παράδοση στο ντοκιμαντέρ. Δείγματα της παραγωγής αυτής έχει ήδη παρουσιάσει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, με δύο αφιερώματα, πέρυσι και πρόπερσι αντίστοιχα, στην Φινλανδή σκηνοθέτιδα, Pirjo Honkasalo και στον Σουηδό Stefan Jarl, που θεωρείται από τους μεγαλύτερους εν ζωή Ευρωπαίους δημιουργούς ντοκιμαντέρ. Το αφιέρωμα, υπαγορεύεται από την αξιοσημείωτη δυναμική του σκανδιναβικού ντοκιμαντέρ και επιχειρεί να αποτυπώσει αυτήν ακριβώς την έκρηξη που παρατηρείται σήμερα στην σκανδιναβική παραγωγή ταινιών τεκμηρίωσης.
doc13.jpg
JON BANG CARLSEN / ΓΙΟΝ ΜΠΑΝΓΚ ΚΑΡΛΣΕΝ
Ο Jon Bang Carlsen είναι ένας από τους μεγαλύτερους δημιουργούς του δανέζικου σινεμά, κυρίαρχη φιγούρα της δανέζικης κινηματογραφικής σκηνής και ένας από τους πιο καινοτόμους δημιουργούς ντοκιμαντέρ, αλλά και μυθοπλασίας.

KIM LONGINOTTO / ΚΙΜ ΛΟΝΓΚΙΝΟΤΟ
Επίσης, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πραγματοποιείται αφιέρωμα στο έργο της διεθνώς αναγνωρισμένης σκηνοθέτιδας Kim Longinotto, που έχει καθιερωθεί με τα εξαιρετικά ανθρώπινα πορτρέτα της και την ευαισθησία με την οποία πραγματεύεται αμφιλεγόμενα ζητήματα που άλλοι συνάδελφοί της δεν τολμούν να «αγγίξουν».

ΘΕΜΑΤΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ
Οι υπόλοιπες ταινίες του προγράμματος εντάσσονται στους καθιερωμένους πλέον θεματικούς άξονες του Φεστιβάλ:
Όψεις του Kόσμου: Oι ταινίες που προβάλλονται σε αυτή την ενότητα αναφέρονται σε θέματα κοινωνικού και ιστορικού περιεχομένου.
H Kαταγραφή της Mνήμης: Γεγονότα και πρόσωπα που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της σύγχρονης πραγματικότητας και αποτελούν ζωντανό κομμάτι της ιστορίας, καταγράφονται στις ταινίες αυτής της ενότητας.
Πορτρέτα - Aνθρώπινες Διαδρομές: O ανθρώπινος παράγοντας ως κυρίαρχο στοιχείο μιας θεματικής ενότητας όπου η ζωή, η καθημερινότητα, αλλά και οι πολλαπλές ιστορικές και πολιτισμικές διακυμάνσεις επηρεάζουν καθοριστικά την αφήγηση.
Mικρές Aφηγήσεις: Mικρές προσωπικές ιστορίες που ξεχωρίζουν από την ιδιαιτερότητα των θεμάτων και τους τρόπους καταγραφής τους.
Κοινωνία και Περιβάλλον: με θέμα το περιβάλλον και τα προβλήματά του, και
Μουσικά Ντοκιμαντέρ.

WORKSHOP PETER WINTONICK / ΠΗΤΕΡ ΓΟΥΙΝΤΟΝΙΚ
Το τριήμερο εργαστήριο για την ψηφιακή παραγωγή που πραγματοποιεί ο Καναδός σκηνοθέτης, παραγωγός ντοκιμαντέρ και πολιτικός ακτιβιστής Peter Wintonick, δημιουργός του ντοκιμαντέρ για τον Τσόμσκι: Manufacturing Consent: Noam Chomsky and the Media και του Cinema Verite: defining the moment. εστιάζει στη διαδικασία δημιουργίας ενός ντοκιμαντέρ σε όλα τα στάδια παραγωγής, από την έρευνα του θέματος, το γύρισμα και το μοντάζ μέχρι το marketing και την προώθησή του. Βασικός παρονομαστής του εργαστηρίου θα είναι η ψηφιακή τεχνολογία και οι νέες δυνατότητες παραγωγής που ανοίγονται στους δημιουργούς..

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΜΗΜΑ
Ταινίες με ευρεία θεματολογία, ταινίες που ολοκληρώνονται ως ανεξάρτητες παραγωγές, ταινίες που ενισχύονται από τους θεσμικούς φορείς χρηματοδότησης, ταινίες που παράγονται ή συγχρηματοδοτούνται από την κρατική κυρίως τηλεόραση, ταινίες καταξιωμένων αλλά και νέων ελλήνων κινηματογραφιστών, συγκεντρώνονται και βρίσκουν τον τόπο προβολής τους στη Θεσσαλονίκη. Τέλος, στην Ανοιχτή Οθόνη, το νέο Τμήμα του Φεστιβάλ που είναι αφιερωμένο αποκλειστικά στην ελληνική παραγωγή, προβάλλονται τα υπόλοιπα ελληνικά ντοκιμαντέρ που έχουν υποβάλει αίτηση στο Φεστιβάλ. Αναγνωρίζοντας την καλλιτεχνική και δημοσιογραφική αξία της τηλεοπτικής σειράς Εξάντας, το 8ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ παρουσιάζει ένα αφιέρωμα από 10 συνολικά επεισόδια της εκπομπής, ένα από τα οποία θα προβληθεί για πρώτη φορά. Τα 10 αυτά επεισόδια δίνουν μια χαρακτηριστική εικόνα της δουλειάς που κάνει τα τελευταία χρόνια ο Γιώργος Αυγερόπουλος κι οι συνεργάτες του.

(πηγή δ.τ.)