(Μεθυσμένα Άλογα)
του Bahman Ghobadi
horses3.jpg
Ταινία που συνεχίζει την παράδοση του ιρανικού κινηματογράφου με ήρωες παιδιά, τα Μεθυσμένα Άλογα καταγράφουν με ρεαλισμό -και χωρίς συναισθηματισμούς ή κλισέ-, τις ζωές των παιδιών-εργατών που αγωνίζονται να επιβιώσουν στην περιοχή του Iρανικού Kουρδιστάν. Η ντοκουμενταρίστικη οπτική και η αίσθηση "Κιαροστάμι" (ο Γκομπάντι ηταν βοηθός του στο παρελθόν) προσδίδουν ακόμα μεγαλύτερο ειδικό βάρος στο ρεαλιστικό δράμα που απέσπασε τρία βραβεία στο Φεστιβάλ Καννών 2000 - μεταξύ αυτών και το Βραβείο της Χρυσής Κάμερας.
Κεντρικό θέμα στην ταινία αποτελουν οι συνθήκες ζωής των παιδιών σε μια περιοχή του Iρανικού Kουρδιστάν, που ασχολούνται με το λαθρεμπόριο για να επιβιώσουν στις αντίξοες οικονομικές αλλά και καιρικές συνθήκες.
Ο Bahman Ghobadi σημειώνει για την ταινία του: "Γεννήθηκα και μεγάλωσα σε μια κωμόπολη του Ιρανικού Κουρδιστάν. Η παιδική μου ηλικία και οι εφηβικές αναμνήσεις αποτέλεσαν τη βασική πηγή έμπνευσης για την ταινία. Τα ΜΕΘΥΣΜΕΝΑ ΑΛΟΓΑ είναι η πρώτη μου ταινία μεγάλου μήκους και, επιπλέον, το πρώτο Ιρανο-Κουρδικό φιλμ, γυρισμένο στην κουρδική γλώσσα. Οι Κούρδοι που βλέπετε στη ταινία δεν είναι δημιουργήματα της φαντασίας μου αλλα υπαρκτά πρόσωπα, αληθινοί χαρακτήρες, των οποίων τη γενναία μάχη για επιβίωση αφουγκράζομαι όλα αυτά τα χρόνια (30) που ζω ανάμεσα τους. Μ'αυτή την ταινία θέλησα ν'αποτίσω φόρο τιμής στη πολιτιστική μου κληρονομιά.Το αφιερώνω στα 20 εκατομμύρια Κούρδων που ζουν ως μειονότητες σε Ιραν, Τουρκία, Συρία και Ιράκ".
horses2.jpgΣύμφωνα μ' αυτά που δήλωσε ο σκηνοθέτης (σε συνέντευξη τύπου στην διάρκεια του πρόσφατου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης) η ταινία "Mεθυσμένα Aλογα" θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και οικογενειακή υπόθεση, καθώς, όπως είπε , ολόκληρη η οικογένειά του, συγγενείς και φίλοι, εργάστηκαν τόσο ως ηθοποιοί όσο και ως βοηθοί για να μειωθεί το κόστος της παραγωγής.
Τα προβλήματα που αντιμετώπισε ο Bahman Ghobadi, κατά την διάρκεια των γυρισμάτων, ήταν η αντιμετώπιση του κινηματογραφικού εξοπλισμού του από τα παιδιά, που στην αρχή καταλήφθηκαν από φόβο, μια και δεν είχαν αντικρύσει ποτέ κάμερα ή τηλεόραση. Ένα άλλο πρόβλημα ήταν και οι καιρικές συνθήκες οι οποίες ήταν ανεξήγητα καλές, καθώς δεν χιόνισε για αρκετές μέρες, πράγμα που καθυστέρησε σημαντικά τα προβλήματα και αύξησε το κόστος.
Ο Bahman Ghobadi αναφέρθηκε επίσης στη δυσκολία επιβίωσης που αντιμετωπίζουν οι Kούρδοι, καθώς το Kουρδιστάν είναι κατακερματισμένο σε τέσσερα κομμάτια που ανήκουν στη Tουρκία, το Iράν, το Iράκ και τη Συρία, και οι κάτοικοι καταφεύγουν στο λαθρεμπόριο για να εξασφαλίσουν την επιβίωσή τους. Στη τοπική οικονομία του Κουρδιστάν σημαντικά περιουσιακά στοιχεία θεωρούνται και είναι τα άλογα και τα μουλάρια, και πολλοί Κούρσοι προτιμούν να πουλήσουν ακόμη και γη για να αγοράσουν ένα ζώο, που θα τους βοηθήσει στο περνούν αγαθά πέρα από τα σύνορα.
Ο σκηνοθέτης επίσης στην  συνέντευξη τύπου αναφέρθηκε και στις συνθήκες που επικρατούν στην ιρανική κινηματογραφία. Oι ταινίες περνούν από λογοκρισία, και οι σκηνοθέτες είναι υποχρεωμένοι να καταθέτουν το σενάριο σε επιτροπή προκειμένου να λάβουν την έγκριση. Aυτό αναγκάζει τους δημιουργούς να μην ασχολούνται με το ίδιο το πρόβλημα, αλλά να καταγράφουν τις επιπτώσεις στις κοινωνικές ομάδες και κυρίως στα παιδιά.
Aναφερόμενος στον κινηματογράφο στη χώρα του, είπε ότι η επιτυχία Ιρανών σκηνοθετών τα τελευταία χρόνια έχει αυξήσει το ενδιαφέρον του κόσμου που στρέφεται πλέον και επαγγελματικά στον κινηματογράφο, ενώ την ίδια στιγμή, ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γαλλία στρέφουν το ενδιαφέρον τους στη κινηματογραφική παραγωγή του Iράν.
O Bahman Ghobadi δήλωσε επηρεασμένος από όλα τα είδη κινηματογράφου και από το έργο του Θόδωρου Aγγελόπουλου, ιδίως από τη ταινία του "Tο Mετέωρο Bήμα του Πελαργού".

Επιμέλεια Δ.Μ.