(Ανοιχτές Καρδιές)
της Susanne Bier
openhea1.jpg
Τι συμβαίνει όταν η μοίρα αποφασίζει να παίξει τα παιχνίδια της και ανατρέπει τις ισορροπίες μιας ζωής;
Αυτή φαίνεται ότι είναι η κεντρική ερώτηση στην ταινία Ανοιχτές Καρδιές (Open Hearts) της δανέζας σκηνοθέτις Susanne Bier. Ακολουθώντας τους αυστηρούς κανόνες του Δόγματος '95 (είναι η ένατη ταινία του Δόγματος) που καθόρισε ο Lars von Trier, επικεντρώνει την αφήγηση πάνω σ' ένα νεαρό ζευγάρι και σε μια απρόοπτη εξέλιξη της ζωής του. Βραβευμένη από την FIPRESCI στο Φεστιβάλ του Τορόντο 2002 με το σχόλιο ότι "το Δόγμα έχει μεγαλώσει και έχει εξελιχθεί σε μια κινηματογραφική γλώσσα με δυνατότητες", η ταινία είναι ένα διεισδυτικό μελοδραματικό σχόλιο της ζωής στον δυτικό κόσμο.
Ένα νεαρό ζευγάρι προετοιμάζεται να παντρευτεί όταν ένα μοιραίο δυστύχημα θα ανατρέψει τα σχέδιά τους: ο γάμος της Cecilie (Sonja Richter) και του Joachim (Nikolai Lie Kaas) ακυρώνεται όταν λόγω του αυτοκινητιστικού ατυχήματος ο Joachim μένει παράλυτος. Το αυτοκίνητο που τον χτύπησε το οδηγούσε η Marie (Paprika Steen), σύζυγος του δόκτορα Niels (Mads Mikkelsen). Το συμβάν αυτό ανατρέπει τις ισορροπίες της ζωής τους.
"Νομίζω ότι η ταινία έχει ένα πολύ παγκόσμιο θέμα. Περιγράφει μια διανοητική κατάσταση με την οποία πολλοί άνθρωποι στον δυτικό κόσμο μπορούν να ταυτιστούν: κάτι απρόοπτο συμβαίνει στην ζωή σου και τα πάντα αλλάζουν. Κατά κάποιο τρόπο όλοι έχουμε αυτόν τον φόβο και το άγχος - έτσι είναι οι ζωές μας", σχολιάζει η σκηνοθέτις.
openhea2.jpgΈνα απρόβλεπτο γεγονός που οδηγεί σε ένα ιδιόμορφο ερωτικό τρίγωνο είναι η αφορμή για μια ταινία πάνω στις υποσχέσεις που δεν μπορούμε να κρατήσουμε, για την ζωή που δεν μπορούμε να σχεδιάσουμε, για τον αληθινό έρωτα και τα παιχνίδια της μοίρας. "Η μοίρα και η τύχη υπήρχε και στις άλλες ταινίες μου, όμως αυτές ήταν κωμωδίες. Σ' αυτές τις ταινίες η ζωή παρουσιαζόταν ως ένα όνειρο, όπως στις ρομαντικές κωμωδίες, όπως θα θέλαμε να είναι. Αυτή η ταινία είναι μια προσπάθεια να περιγράψω την ζωή όπως είναι στα αλήθεια", δηλώνει για τις προθέσεις της.
Αναφερόμενη στο κεντρικό θέμα της ταινίας η Susanne Bier επισημαίνει: "Υπάρχει το θέμα της ευθραυστότητας της ζωής. Σαν Εβραία αισθανόμουν ότι πάντα υπήρχε  η υπόμνηση της καταστροφής ως κάτι που είναι δυνατόν να υπάρξει".
Σχετικά με την επιλογή της να γυρίσει την ταινία σύμφωνα με τις αρχές του Δόγματος δηλώνει: "Το συζητούσα για αρκετό καιρό να κάνω μια ταινία σύμφωνα με τις αρχές του Δόγματος. Πίστευα ότι θα έπρεπε να είχα την σωστή ιστορία -γιατί δεν πιστεύω ότι όλες οι ταινίες ταιριάζουν με τις αρχές του Δόγματος. Αφού είχε γραφτεί η ιστορία της ταινίας πίστευσα ότι θα μπορούσε να λειτουργήσει και επιπλέον οι αρχές του Δόγματος θα προσέθεταν κάτι. Νομίζω ότι το καλό με το Δόγμα είναι ότι σε εξαναγκάζει να έχεις μια δυνατή αίσθηση ρεαλισμού -επειδή δεν υπάρχει τεχνητός φωτισμός, ούτε ντεκόρ και όλα αυτά που συνήθως υπάρχουν σε μια ταινία. Σε αναγκάζει να διαχειριστείς την πραγματικότητα -και πιστεύω ότι η ιστορία στα αλήθεια έχει κερδίσει όντας προσκολλημένη στην πραγματικότητα. Για μένα ήταν μεγάλη βοήθεια. Και επίσης πολύ διασκεδαστικό".
Η σκηνοθέτις Susanne Bier γεννήθηκε το 1960 στη Δανία και σπούδασε τέχνη, σχέδιο και αρχιτεκτονική στην Ιερουσαλήμ και το Λονδίνο καθώς επίσης και κινηματογράφο στην Εθνική Κινηματογραφική Σχολή της Δανίας. Γύρισε την πρώτη της ταινία Freud Leaving Home το 1990. Η κωμωδία της The One and Only (1999) υπήρξε εισπρακτική επιτυχία στην Δανία.