(Το μίσος)
του Mathieu Kassovitz
la-haine.jpg

Το μίσος καταγράφει μία ημέρα από τη ζωή τριών φίλων που ζουν στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού (και στο περιθώριο της Γαλλικής κοινωνίας), την περίοδο όπου οι συγκρούσεις μεταξύ της αστυνομίας και των «γκέτο» βρίσκονταν σε έξαρση, εξαιτίας μιας βίαιης επίθεσης των αρχών σε έναν νεαρό πολίτη. Το ντεμπούτο του Mατιέ Κασοβίτς/ Mathieu Kassovitz αποτελεί ένα σύγχρονο, εξαιρετικά κινηματογραφημένο σχόλιο πάνω στη βία και τις εκφάνσεις της στη δυτική κοινωνία.
Απογυμνώνοντας την πόλη του φωτός, και κλέβοντας κάθε της χρώμα, ο σκηνοθέτης επιλέγει τον αφηγηματικό χρόνο μίας μόνο ημέρας για να πει την ιστορία του. Με ένα επαναλαμβανόμενο χρονόμετρο, που μοιάζει με βόμβα έτοιμη να εκραγεί, στοχάζεται και τοποθετείται πάνω στο φαινόμενο του κύκλου της βίας και στη γκετοποίηση μεγάλων κοινωνικών ομάδων στις σύγχρονες κοινωνίες. Με μία αφήγηση γεμάτη σασπένς και ένταση, ο Κασοβίτς χρησιμοποιεί κάθε δυνατό κινηματογραφικό μέσο για να εμπλουτίσει την ιστορία του. Νευρικό μοντάζ με ταχύτατη εναλλαγή πλάνων, στυλιζαρισμένη κινηματογράφηση, ασπρόμαυρη εικόνα, και δυνατές ερμηνείες, ανάμεσα στις οποίες ξεχωρίζει αυτή του Βενσάν Κασέλ. Το μίσος καταφέρνει έτσι μέσα σε 96 μόλις λεπτά να μιλήσει για την αστυνομική αυθαιρεσία, τη μεσαία τάξη της Γαλλίας, τα παριζιάνικα γκέτο, και τη γέννηση της βίας ως φυσική απόρροια ενός προβληματικού κοινωνικού ιστού. Με έναν συνδυασμό της γλώσσας των γκέτο και του φιλοσοφικού στοχασμού, το σενάριο είναι μια σκληρή πολιτική καταγγελία, τοποθετημένη στο πλαίσιο ενός σφιχτοδεμένου κοινωνικού δράματος χαρακτήρων. Οι ήρωες μοιάζουν καταδικασμένοι να μισούν, παγιδευμένοι σε μία κοινωνία σε ελεύθερη πτώση, ανίκανης να διαχειριστεί τις αντιφάσεις της και να δει τον εαυτό της στον καθρέφτη. Το τραγικό φινάλε μοιάζει σχεδόν νομοτελειακό και ταυτόχρονα δηλωτικό μιας βαθιάς παρακμής στην καρδιά του «ελεύθερου» δυτικού κόσμου. Η ταινία εντυπωσίασε στο Φεστιβάλ των Καννών, αποσπώντας το Βραβείο Σκηνοθεσίας και καταξιώνοντας τον Κασοβίτς ως έναν από τους πλέον υποσχόμενους νέους ευρωπαίους κινηματογραφιστές.

(δ.τ.)