(Ο θείος Βάνια)
του Andrey Mikhalkov -Konshalovskiy
vanya.jpg

Ο Ιβάν Πετρόβιτς, γνωστός και ως  θείος Βάνια -μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φιγούρες της παγκόσμιας θεατρικής δραματουργίας- αγωνίζεται να διαχειριστεί και να διατηρήσει το οικογενειακό  κτήμα, με την βοήθεια της ανύπαντρης ανιψιάς του Σόνια. Ζουν και οι δυο φτωχικά και στερημένα καθώς στέλνουν ότι βγάζουν με τον ιδρώτα τους στον πατέρα της Σόνια, τον καθηγητή Σερεμπριάκοφ, ο οποίος υποτίθεται ότι έχει ένα τεράστιο πνευματικό ανάστημα και μεγάλο ακαδημαϊκό κύρος και γι’ αυτό δικαιούται να ζει μια πλούσια και άνετη ζωή, εις βάρος τους. Όταν όμως ο κύριος καθηγητής έρχεται να μείνει ένα καλοκαίρι στο κτήμα, μαζί με την νεαρή και πανέμορφη γυναίκα του  Ελένα,  ο Βάνια αντιλαμβάνεται ότι θυσιάζει την ζωή του για ένα αγνώμονα, αλαζόνα και ματαιόδοξο άνθρωπο. Η θλίψη του βαθαίνει ακόμα πιο πολύ, όταν συνειδητοποιεί ότι τον ζηλεύει για την όμορφη αλλά και ναρκισσιστικά αυτάρεσκη  Ελένα. Η Σόνια που  είναι εδώ και χρόνια ερωτευμένη χωρίς ανταπόκριση,  με τον οικογενειακό γιατρό και φίλο  Δρ. Αστρώφ,  πληγώνεται και υποφέρει, όταν βλέπει κι εκείνον να έλκεται ερωτικά από την Ελένα. Τα πράγματα χειροτερεύουν ακόμα περισσότερο, όταν ο κύριος καθηγητής τους ανακοινώνει την απόφασή του να πουλήσει το κτήμα…
Πρόκειται ίσως για την καλύτερη μεταφορά του διάσημου θεατρικού έργου του Τσέχωφ στη μεγάλη οθόνη. Ο Αντρέι Μιχάλκωφ Κοντσαλόφσκι/ Andrey Mikhalkov -Konshalovskiy πιστός περισσότερο στο πνεύμα και λιγότερο στο γράμμα,  αποτυπώνει στην οθόνη με καθαρά κινηματογραφικό τρόπο  το μεδούλι και το βάθος του καλύτερου-σύμφωνα με τους επαΐοντες-έργου του μεγάλου δραματουργού: κάμερα αεικίνητη που είτε διατρέχει ιλιγγιωδώς τα  εσωτερικά της  ντάντσας (μοναδικός χώρος της ταινίας), είτε κολλά στα πρόσωπα των ηρώων συλλαμβάνοντας τους πιο ανεπαίσθητους ψυχικούς κραδασμούς, εκπληκτικοί φωτισμοί, εξαιρετική φωτογραφία σε σέπια τόνους. Η υπεραξία της ταινίας έγκειται στις ανεπανάληπτες ερμηνείες δύο ιερών τεράτων  του Σοβιετικού κινηματογράφου, τις εκφραστικές δυνατότητες των οποίων ο Κοντσαλόφσκι εκμεταλλεύεται δημιουργικά στο έπακρον: ο Ινοκέντι Σμοκτουνόφσκι στο ρόλο του θείου Βάνια και ο Σεργκέι Μπονταρτσούκ στο ρόλο του Δρ. Αστρώφ, συνεπικουρούμενοι από τις έξοχες Ιρίνα Μιροσνίσενκο και Ιρίνα Κουπτσένκο στους ρόλους της Ελένα και της Σόνια.
(δ.τ.)