των Shari Springer Berman & Robert Pulcini
amerspl1.jpg

Harvey Pekar. Ετών 63. Συνταξιούχος διοικητικός υπάλληλος νοσοκομείου στο Cleveland, Ohio. Φέτος την άνοιξη του 2003, έκανε πρώτο του υπερατλαντικό του ταξίδι στις Κάννες. Συνόδευε την ταινία American Splendor, ντοκιμαντέρ αλλά και ταινία μυθοπλασίας βασισμένη στην ζωή του. Σκηνοθετημένη από το ζευγάρι Shari Springer Berman και Robert Pulcini η ταινία βραβεύτηκε από την FIPRESCI.
American Splendor είναι επίσης ο τίτλος μιας δημοφιλής cult σειράς κόμικς βασισμένη πάνω στις αυτοβιογραφικές ιστορίες του Pekar, σχεδιασμένη μεταξύ άλλων και από τον Robert Crub. Ως η σκοτεινή πλευρά του αμερικανικού ονείρου θα μπορούσε να περιγραφεί η ζωή του: ένας υπάλληλος αποφασίζει να εγκαταλείψει την μίζερη ζωή του και να αφοσιωθεί στα κόμικς, αν και είναι απολύτως ανίκανος να σχεδιάσει. Τα σενάρια που γράφει είναι πικρόχολες παρατηρήσεις, απλά στιγμιότυπα μιας γεμάτης μονοτονίας ζωής ενός εργαζόμενου- διανοούμενου. Ωστόσο χαρτογραφούν την πιο γκρίζα πλευρά της ζωής στην Αμερική του σήμερα.
Ο μισάνθρωπος, καταθλιπτικός και βαθύτατα πεσιμιστής, ο Pekar ακόμα και σε στιγμές καταξίωσης διατηρεί τον πικρόχολο τόνο του. Το επετειακό τεύχος για τα 25 χρόνια της σειράς έχει τον τίτλο "πορτραίτο ένας καλλιτέχνη στα χρόνια της παρακμής". "Είμαι πολύ απαισιόδοξος. Τόσο απαισιόδοξος που είναι ανθυγιεινό. Ελπίζω να μπορούσα να απολαύσω περισσότερο την στιγμή αυτή, προσπαθώ", δηλώνει από τις ηλιόλουστες Κάννες. Ένας φανατικός της τζαζ και της λογοτεχνίας, ο Pekar ελπίζει ότι με την επιτυχία της ταινίας θα βρει περισσότερη δουλειά ως κριτικός της τζαζ.
amerspl2.jpgΗ Shari Springer Berman συν-σκηνοθέτης της ταινίας δηλώνει σχετικά με την αφήγηση της ταινίας: "Έχουμε ένα παρελθόν στον ντοκιμαντέρ και όταν κάνεις ντοκιμαντέρ τότε χρησιμοποιείς οτιδήποτε έχεις στην διάθεση σου: έχεις ένα κινηματογραφημένο υλικό και το συμπληρώνεις με φωτογραφίες και υλικό αρχείου. Προσεγγίσαμε και αυτή την ταινία με τον ίδιο τρόπο: δεν περιορίσαμε τον εαυτό μας, για να κάνουμε απλώς μια αφηγηματική ταινία. Είπαμε "Γιατί όχι;". Ειδικά όταν αισθανθήκαμε ότι το American Splendor το απαιτούσε. Ήταν ένα κόμικς πολύ νεωτεριστικό. Ο Harvey Pekar ήταν ο πρώτος που έκανε ένα αυτοβιογραφικό κόμικς, για ένα προσώπου που δεν διέθετε καμιά υπερδύναμη. Και αισθανθήκαμε ότι ήταν σημαντικό για μας να κάνουμε κάτι που επίσης να ήταν μοναδικό ως περιεχόμενο. Τα αποφασίσαμε αυτό επειδή αυτός δεν σχεδίαζε και φαινόταν οι ιστορίες διαφορετικές ανάλογα με ποιος τις σχεδίαζε. Ωστόσο πάντα ήξερες ότι ήταν ιστορία του Harvey Pekar και είναι αυτό που δίνει ζωή στους διαφορετικούς Harvey Pekar της ταινίας".
Ο άλλος σκηνοθέτης της ταινίας Robert Pulcini δηλώνει για την μουσική: "Ζητήσαμε από τον Harvery να κάνουμε μια λίστα με ορισμένα από τα αγαπημένα του τραγούδια. Στα κόμικς του αναφέρεται πολύ στην μουσική. Συγκεντρώσαμε την μουσική και είχαμε στο μοντάζ ώρες μουσικής. Δοκιμάσαμε διάφορα. Και κάθε τόσο τηλεφωνούσαμε στον Harvery και τον ρωτούσαμε "Τι θα μπορούσε να ακούγεται σ' αυτή την σκηνή;" και αυτός μας απαντούσε: "Βάλτε αυτό". Ήταν υπέροχο. Ο Harvey είναι γνωστός κριτικός της jazz".
Ο Robert Pulcini αναφερόμενος στην προσωπική ζωή του ήρωα και το κόμικς, δηλώνει: "Νομίζω ότι η ερωτική του ζωή άλλαξε εξαιτίας της τέχνης του. Πιστεύω ότι πριν η Joyce (Brabner, σύντροφος του Harvey Pekar) έρθει στην ζωή του το κόμικς ήταν μια ιστορία για ένα μοναχικό εργένη και όλες τις προσωπικές του εμμονές και απογοητεύσεις. Μετά έγινε μια ιστορία για μια σχέση και για όλες τις έμμονες ιδέες και απογοητεύσεις γύρω απ' αυτή. Είναι ενδιαφέρον να δείτε την εξέλιξη, το πώς η ιστορία του κόμικς άλλαξε μόλις μπήκε στο κάδρο η Joyce".