του Steven Spielberg
ai2.jpg
Βρισκόμαστε σε μια εποχή όπου οι φυσικοί πόροι τείνουν να εξαλειφθούν, ενώ η τεχνολογία αναπτύσσεται με αλματώδεις ρυθμούς. Ο χώρος στον οποίο ζεις βιντεοσκοπείται από κάμερες, αυτά που τρως είναι τεχνητώς κατασκευασμένα και τα πρόσωπα που σε υπηρετούν δεν είναι άνθρωποι. Είναι μηχανές! Έτσι, υπάρχει ένα ρομπότ για κάθε σου ανάγκη -για την περιποίηση του κήπου, τον καθαρισμό του σπιτιού, την καθημερινή συντροφιά.
Για όλα, εκτός από ένα: την αγάπη.
Τα συναισθήματα είναι το τελευταίο, αμφιλεγόμενο εμπόδιο στην ανάπτυξη των ρομπότ. Τα τελευταία, θεωρούμενα ως περίπλοκες μηχανικές κατασκευές, υποτίθεται ότι δεν διαθέτουν ανθρώπινα αισθήματα. Όμως όταν υπάρχουν τόσα πολλά άτεκνα ζευγάρια που δεν τους έχει δοθεί η άδεια να αποκτήσουν ένα παιδί, τότε οι πιθανότητες και οι προοπτικές πληθαίνουν...
Έτσι η εταιρεία Cybertronics Manufacturing δημιούργησε τη λύση.
Το όνομά του είναι Ντέηβιντ.
Είναι ένα αγόρι-ρομπότ, το πρώτο στην ιστορία που έχει προγραμματιστεί να αγαπά! Ο Ντέηβιντ υιοθετείται, με δικαστική απόφαση, από έναν υπάλληλο της Cybertronics και τη σύζυγό του, αφού το αληθινό τους παιδί, που πάσχει από μια ανίατη ασθένεια, έχει καταψυχθεί κρυογονικά μέχρι τη στιγμή που θα βρεθεί η θεραπεία. Αν και σιγά-σιγά ο Ντέηβιντ παίρνει τη θέση του παιδιού τους, κερδίζοντας όλη την αγάπη και φροντίδα που αρμόζει σε τέτοια περίπτωση, μια σειρά από απρόσμενες καταστάσεις κάνουν τη ζωή ανυπόφορη για το αγόρι-ρομπότ.
ai3.jpgΧωρίς την ολοκληρωτική αποδοχή ούτε από τους ανθρώπους αλλά ούτε κι απ' τις μηχανές κι εφοδιασμένος μόνο με τον Τέντι, τον αρκούδο του, που είναι μαζί ένα σούπερ-παιχνίδι αλλά κι ο προστάτης του, ο Ντέηβιντ ξεκινά για ένα ταξίδι προκειμένου ν΄ ανακαλύψει που πραγματικά ανήκει. Στη διαδρομή θα συναντήσει έναν κόσμο στον οποίο η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στα ρομπότ και τις μηχανές είναι ταυτόχρονα απέραντα τρομακτική και απίστευτα λεπτή.
Ο συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας Μπράιαν Αλντις έγραψε ένα διήγημα με τον τίτλο Super Toys Last All Summer Long που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Harper' s Bazaar το 1969. Το θέμα του αναφερόταν σ΄ ένα κοντινό μέλλον στο οποίο ένα παιδί-ρομπότ αγωνίζεται να βρει την ανθρώπινη μητέρα του. Μετά από μια δεκαετία, ίσως και λίγο περισσότερο, ο σκηνοθέτης Στάνλεϊ Κιούμπρικ απέκτησε τα δικαιώματα του διηγήματος του ΄Αλντις κι από τότε ξεκίνησε μια 20χρονη διαδρομή για την μεταφορά του Α. Ι. ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ στη μεγάλη οθόνη.
Στη διάρκεια όλων αυτών των ετών, ο Κιούμπρικ συζητούσε πολύ συχνά με τον Στίβεν Σπίλμπεργκ, ο οποίος ξεκίνησε αυτή τη φιλία όταν το 1979 βρέθηκε στο Λονδίνο για τις ανάγκες των γυρισμάτων της ταινίας του Οι Κυνηγοί της Χαμένης Κιβωτού. Η σχεδόν 20χρονη φιλία τους περιλάμβανε ελάχιστες, μεν, συναντήσεις από κοντά, αλλά άπειρες μαραθώνιες υπερ-ατλαντικές συνδιαλέξεις.
Μετά το θάνατο του Κιούμπρικ, ο Σπίλμπεργκ επικέντρωσε τις δυνάμεις του στο να φέρει εις πέρας το Α. Ι. ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ, γι΄ αυτό και τα δυο χρόνια που ακολούθησαν μετά τη σκηνοθεσία του Η Διάσωση του Στρατιώτη Ράιαν, δε δέχτηκε ν΄ ασχοληθεί με τίποτ΄ άλλο ούτε να αναλάβει άλλο κινηματογραφικό σχέδιο. Εγραψε το σενάριο μέσα σε δύο μόνο μήνες.

(πηγή σημειώσεις για την παραγωγή)