(Τυχερό αστέρι)
του Hirokazu Kore-eda
(κριτική: Μαρία Γαβαλά)
Η ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΜΙΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΣΚΟΤΟΥΣ. Θα μπορούσε να είναι η φωτογραφία μιας «τυπικά» ευτυχισμένης οικογένειας, που ήρθε για να διασκεδάσει σε ένα πάρκο αναψυχής. Πρόκειται όμως για μια από τις πλέον απατηλές εικόνες που θα μπορούσε να μας παρουσιάσει, αυτή τη στιγμή, ο παγκόσμιος σύγχρονος κινηματογράφος. Και όχι μόνο απατηλή, αλλά και πολύ περιεκτική σε αντιθετικές έννοιες και σημασίες, με τέτοιο τρόπο ώστε ο βραδύρυθμος αγώνας μεταξύ Κακού και Καλού παίρνει διαστάσεις οντολογικής σύγκρουσης – μέσα από μια κινηματογραφική αφήγηση που απογειώνεται στα όρια της φιλοσοφικής και κοινωνιολογικής πραγματείας.Το μότο είναι ακριβώς αυτό, το οποίο δηλώνεται εξαρχής από την αστυνομικό της Εγκληματολογικής Υπηρεσίας. «Γιατί να γεννήσεις το παιδί σου αν πρόκειται να το πετάξεις;» Γύρω από αυτό το μότο, ο Ιάπωνας σκηνοθέτης Χιροκάζου Κόρε-εντα θα περιπλέξει τα νήματα της ιστορίας του, μιας ιστορίας απόδρασης και καταδίωξης, ανασφάλειας, φόβου, ήττας, απώλειας της ισορροπίας (διανοητικής και ψυχικής), ανωριμότητας (και όχι μόνο ηλικιακής), διαψεύσεων, ηθικών επιλογών, ενοχών, εγκλήματος και τιμωρίας στην τελική ευθεία. Ο άνθρωπος, ούτως ή άλλως, είναι ένα μορφοκλασματικό σύνολο, απείρως πολύπλοκο. Αποτελεί μια «μαγική εικόνα», που όσες φορές κι αν τεμαχιστεί ή μεγεθυνθεί, όλα τα τμήματά της θα συνεχίζουν να παρουσιάζουν περίπλοκους σχηματισμούς, επαναλαμβάνοντας, μερικώς ή ολικώς, το αρχικό σχέδιο. Αυτήν ακριβώς την αυτο-ομοιότητα (self-similarity), ο καλλιτέχνης καλείται, ανάλογα με τις ικανότητές του, να μελετήσει, τόσο με αναγκαίες μεγεθύνσεις όσο και με αναπόφευκτες σμικρύνσεις. Κι αυτό ακριβώς κάνει, με έναν έξοχα προσωπικό τρόπο, μοναδικότητας, ο Ιάπωνας καλλιτέχνης, ο οποίος, κατά την άποψή μου, είναι σκανδαλωδώς υποτιμημένος, προς ανάδειξη διαφόρων μετριοτήτων, που παρελαύνουν με έπαρση στον παγκόσμιο, σύγχρονο, κινηματογραφικό χάρτη. «Τυχερό αστέρι- broker», 2022, νοτιοκορεάτικη ταινία του Ιάπωνα Χιροκάζου Κόρε-εντα. Ταινία που, για να την κατανοήσεις πλήρως και εκτιμήσεις σωστά, χρειάζεται να τη δεις περισσότερες από μια φορές. Την είδαμε στις κινηματογραφικές αίθουσες, ενώ αυτή τη στιγμή τρέχει στο Cinobo.
(πρώτη δημοσίευση στο Facebook)