(Ταξίδι στη Δύση)
του Tsai Ming-liang
Η αρχή της ταινίας: ένα ανθρώπινο πρόσωπο, η ανάσα και ο ρυθμός της αναπνοής, οι ρυτίδες…
Μετά το Χονγκ Κονγκ και την μικρού μήκους ταινία Walker, ο κοκκινοντυμένος αργοκίνητος βουδιστής μοναχός (τον ρόλο υποδύεται ο μόνιμος πρωταγωνιστής του σκηνοθέτη Lee Kang-sheng) κατευθύνεται προς τα δυτικά, και πιο συγκεκριμένα στην γαλλική πόλη Μασσαλία. Και εκεί θα συναντήσει «ένα τέρας», τον Denis Lavant, τον μόνιμο πρωταγωνιστή των ταινιών του Leos Carax.
Ο ταϊβανέζος σκηνοθέτης κινηματογραφεί τον πρωταγωνιστή του καθώς κινείται με τον πιο αργό ρυθμό που μπορεί να βαδίσει κάνεις, μέσα σ’ ένα δρόμο της πόλης. Ενώ από πίσω του τον ακολουθεί, βαδίζοντας στον ίδιο υπνωτικό ρυθμό, ο Denis Lavant. Οι φιγούρες και των δύο καθώς κινούνται μέσα σ’ ένα πολυσύχναστο δρομάκι της πόλης γίνεται η αφορμή για μια παρατήρηση του αστικού τοπίου και των προσώπων που κινούνται με τους συνήθεις ρυθμούς, σ’ αυτό: είναι το πολυποίκιλο τοπίο μιας πόλης που ξεδιπλώνεται. Παράλληλα, όμως, δίνει η ταινία την αφορμή και για ένα είδος οπτικού διαλογισμού, κάτι που γίνεται ιδιαίτερα φανερό στην κορύφωση της.
Το τέλος της ταινίας μαγευτικό: η ανάποδη αντανάκλαση μιας πλατείας με κίνηση, ένας πιανίστας στο κέντρο που παίζει και ο βραδυπορών μοναχός που σιγά -σιγά μπαίνει στο πλάνο…
Σημείωση: ο τίτλος της ταινίας μια ειρωνική στον τόνο αναφορά στο ομότιτλο κλασικό μυθιστόρημα της κινέζικης λογοτεχνίας του 16ου αιώνα, που αφηγείται το ταξίδι για την παραλαβή των βουδιστικών σούτρα από ένα κινέζο μοναχό.
Δημήτρης Μπάμπας