του Cary Fukunaga
(οι δηλώσεις του σκηνοθέτη)
* Αυτό το φιλμ ξεκίνησε από την μικρού μήκους ταινία μου "Victoria para Chino", που είχε ως θέμα μετανάστες πάνω σε φορτηγό που εγκαταλείφθηκαν και θανατώθηκαν στη Βικτώρια του Τέξας. Κάνοντας έρευνα γι' αυτό και γυρίσματα στο Μεξικό, έμαθα για τους μετανάστες της Κεντρικής Αμερικής. Όταν σκεφτόμαστε μετανάστες, συνήθως αναφερόμαστε στους Μεξικάνους που πάνε στις ΗΠΑ. Υπάρχουν όμως και κάτοικοι της Ονδούρας, της Γουατεμάλας και της Νικαράγουας που ταξιδεύουν βόρεια, πάνε στο Μεξικό κι από κει περνούν στις ΗΠΑ. Ήξερα ότι αυτή ήταν μια ιστορία που ήθελα να γυρίσω σε ταινία. Μου κέντρισε το ενδιαφέρον προσωπικά. Ήθελα το κοινό να δει το θέμα από την ανθρώπινη πλευρά του, που δεν έχει να κάνει με την πολιτική ή με το τι σημαίνει ή τι θα έπρεπε να είναι η μετανάστευση.
* Το καλοκαίρι του 2005 πήγα στις περιοχές Chiapas και Tapachula του Μεξικού με φίλους για να κάνουμε έρευνα από πρώτο χέρι. Μιλήσαμε με αστυνομικούς. Πήγαμε στις φυλακές να δούμε μέλη συμμοριών που συμμετείχαν στο λαθρεμπόριο μεταναστών. Πήγαμε στα σύνορα, επισκεφτήκαμε μετανάστες σε σταθμούς τρένων, σε μάντρες και καταφύγια, μεταξύ των οποίων και σε ένα ειδικά σχεδιασμένο για μετανάστες που είχαν τραυματιστεί σε τρένα, π.χ. 16χρονοι που είχαν χάσει τα πόδια τους. Πρόκειται για ανθρώπους που πήγαιναν βόρεια σε αναζήτηση μιας καλύτερης ζωής γι' αυτούς και τις οικογένειές τους, όμως, αφού τραυματίστηκαν, δεν το κατάφεραν ποτέ.
* Οι μετανάστες που γνώρισα ήξεραν ότι το ταξίδι, και η ζωή που κυνηγούσαν, επρόκειτο να είναι δύσκολα. Δεν συνάντησα κανέναν που να πίστευε ότι οι δρόμοι θα ήταν στρωμένοι με χρυσάφι στις ΗΠΑ. Δεν είναι αυτή η άποψη που έχει ο κόσμος πλέον. Το ταξίδι τους γίνεται πλέον με σκοπό την επιβίωση.
* Η ταινία έχει να κάνει με καθημερινούς ανθρώπους της εποχής μας. Ζουν τις ζωές τους και έχουν πάρει την απόφαση να ψάξουν για κάτι καλύτερο. Ο Σμάιλι προσπαθεί να ενσωματωθεί σε μια ομάδα. Έχοντας μεγαλώσει με τη γιαγιά του, δεν είχε καθόλου επιρροές από αντρικές φιγούρες. Ο Κάσπερ, ως μέλος της συμμορίας Μάρα, είναι το παράδειγμά του. Ίσως να υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι που κάθε παιδί γίνεται μέλος μιας συμμορίας, όμως η κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή. Ο Κάσπερ και η Σάιρα προσπαθούν να δημιουργήσουν τις οικογένειες που δεν είχαν ποτέ. Αυτό το θέμα είναι αντίθετο με τον κόσμο των μεταναστών και των συμμοριών. Όταν οι δυο νέοι συναντιούνται, μια εμπιστοσύνη χτίζεται ανάμεσά τους σιγά σιγά.
(πηγή σημειώσεις για την παραγωγή)