dreyer2.jpg

Το εξαντλημένο κινηματογραφικό βιβλίο του Θόδωρου Σούμα, "Εθνικές κινηματογραφίες, στιλ & σκηνοθέτες" επανεκδόθηκε πρόσφατα από τις εκδ. Αιγόκερως. Η νέα έκδοση περιλαμβάνει μερικά νέα κείμενα και ορισμένες αλλαγές, συμπληρώσεις και βελτιώσεις. Mεταξύ αυτών και μια σχετική βιβλιογραφία.
Το βιβλίο είναι δομημένο ανά χώρα παραγωγής. Περιλαμβάνει σκηνοθέτες και κινηματογραφικά θέματα ανά χώρα. Από τις χώρες της Ευρώπης ασχολούμαι με την Ιταλία (Αντονιόνι, Φελίνι, Μπερτολούτσι, αδελφοί Ταβιάνι και ιταλική κωμωδία). Με τη Γαλλία (Τατί, Γκοντάρ, Ζ.Ντεμύ, Ρομέρ, Π.Σερό) και το Βέλγιο (αδελφοί Νταρντέν). Με το γερμανικό και αυστριακό σινεμά (Φ.Λανγκ, Φασμπίντερ, Χάνεκε). Με τον πολωνικό κινηματογράφο (Σκολιμόφσκι, Κισλόφσκι). Με το τσέχικο σινεμά (Σβανκμάγερ). Καθώς και με το δανέζικο (Ντράγερ)..
Στο βιβλίο υπάρχει ένα μεγάλο μέρος αφιερωμένο στο ελληνικό σινεμά, ξεκινώντας από τις κωμωδίες του παλαιού ελληνικού κινηματογράφου και φτάνοντας στους νεότερους σκηνοθέτες των δεκαετιών του 1990 και του 2000. Στους Σακελλάριο, Αγγελόπουλο, Παναγιωτόπουλο, Βούλγαρη, Τσιώλη, Πανουσόπουλο, Περράκη, Νικολαϊδη, Σμαραγδή, Σταύρακα, Γιάνναρη, Λάνθιμο, Γραμματικό, Οικονομίδη, Χούρσογλου, Γκορίτσα, Μπουλμέτη, Αθανίτη, Αγγελική Αντωνίου, Α.Κόκκινο, Ο.Μαλέα, Ευαγγελάκου, Φραντζή, Αναστόπουλο και πολλούς άλλους.
Ασχολούμαι, επίσης, με τον σοβιετικό (βωβό σοβιετικό σινεμά, Αϊζενστάιν) και τον ρώσικο κινηματογράφο (Ταρκόφσκι), αλλά και τον γεωργιανοαρμένη Παρατζάνοφ.
Το "Εθνικές κινηματογραφίες, στιλ & σκηνοθέτες" περιέχει ένα αρκετά μεγάλο κεφάλαιο για Άγγλους σκηνοθέτες, παλιούς (Α.Χίτσκοκ) και μεταγενέστερους (Γκριναγουέι, Ντ.Τζάρμαν, Φρίαρς, Μ.Λι). Ακόμη, ένα κεφάλαιο μεγαλύτερο, πιο εκτεταμένο, για Αμερικανούς σκηνοθέτες, κλασικούς έως και σύγχρονους (Πρέμινγκερ, Ντε Πάλμα, Γ.Άλεν, Κλ.Ίστγουντ, Ντ.Λιντς, Αδελφοί Κοέν, Γκ. Βαν Σαντ, Ταραντίνο, κ.α.)
Το βιβλίο ολοκληρώνεται με κείμενα για το ποιο σινεμά δύει και ποιο ανατέλλει, με το μεταμοντέρνο σινεμά, με τα ζητήματα της μετάδοσης, της διανομής και της προώθησης των φιλμ, την κριτική, και τέλος με τις σειρές στις πλατφόρμες streaming.